Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart  (gelezen 1848 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Voor de volledigheid even een uitgebreide beschrijving hoe je Beryl installeert op Ubuntu 7.04 Feisty Fawn, wanneer je een Intel videokaart hebt of een Nvidia videokaart.

Allereerst: indien je bureaubladeffecten hebt ingeschakeld, schakel die weer uit.
Systeem - Voorkeuren - Bureaubladeffecten. Na het uitschakelen: herstarten.

Daarna: maak een kopie van je xorg.conf. Als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster (kopieer en plak de volgende tekst in de terminal, niet overtikken, want dan heb je kans op fouten):
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.confbkp

Daarna:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Zoekterm: beryl

Aanvinken:
- beryl
- beryl-manager
- emerald
- emerald-themes

Druk op knop Toepassen

INTEL
Als je een Intel grafische kaart hebt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster (kopieer en plak de volgende tekst in de terminal):
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Voeg de volgende tekst toe aan de Section "Device" (zonder het woordje Code):
  Option   "XAANoOffscreenPixmaps"    "true"Voeg helemaal onderaan in xorg.conf, de volgende tekst toe (zonder het woordje Code):
Section "Extensions"
   Option   "Composite"   "true"
EndSection
NVIDIA
Als je een Nvidia grafische kaart hebt:
Installeer eerst de fabrieksdriver voor je kaart. Als volgt:
Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's

Daarna:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster (kopieer en plak de volgende tekst in de terminal):
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals

Daarna:
herstarten

Daarna:
Toepassingen- Systeemgereedschap - Beryl Manager

En de pret kan beginnen! Kubus oproepen: zet de muisaanwijzer op een lege plek op je bureaublad en druk daarna het muiswieltje blijvend in (als ware het een derde muisknop). Beweeg daarna de muis.....

Hopelijk hebben sommigen hier iets aan. Zo ja, laat het maar weten!

Groet, Pjotr.

Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/22, 23:27:02 »
Die middelste muisknop werkt enkel vanop je bureaublad. Je kan de kubus ook oproepen zelfs al zit je niet op je bureaublad met Ctrl + Alt en dan slepen met je muis.

Ook leuk is de windows toets + tab. Dit als je enkele vensters hebt open staan.

schoappied

  • Gast
Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/08, 21:38:02 »
Heb ook Beryl geïnstalleerd....

Hoe kan het dat ik geen minnetjes vierkantje en kruisje meer zie in de verschillende vensters? Beetje lastig afsluiten of minimaliseren zo ;)

Verder zie ik bij Emerald Theme manager wel leuke thema's staan, maar hoe kan ik die installeren?

Nog beryl-tips?
Wat zijn de functionele functies van Beryl en welke kun je beter niet gebruiken?

Edit: En wat kan ik precies met Compiz?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/08, 22:01:24 »
Citaat van: schoappied
Heb ook Beryl geïnstalleerd....

Hoe kan het dat ik geen minnetjes vierkantje en kruisje meer zie in de verschillende vensters? Beetje lastig afsluiten of minimaliseren zo ;)

Verder zie ik bij Emerald Theme manager wel leuke thema's staan, maar hoe kan ik die installeren?

Nog beryl-tips?
Wat zijn de functionele functies van Beryl en welke kun je beter niet gebruiken?

Edit: En wat kan ik precies met Compiz?
: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/Beryl#preview
deze wiki is iets uitgebreider.....

Nizzle

  • Gast
Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/08, 22:38:18 »
pjotr123 zit beryl standaard in de repo's?
ik heb namelijk die repo van beryl toegevoegd..

heb hier een nvidia kaart.. en heb deze stap niet gedaan en toch werkt het prima
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals

schoappied

  • Gast
Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/08, 22:41:32 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: schoappied
Heb ook Beryl geïnstalleerd....

Hoe kan het dat ik geen minnetjes vierkantje en kruisje meer zie in de verschillende vensters? Beetje lastig afsluiten of minimaliseren zo ;)

Verder zie ik bij Emerald Theme manager wel leuke thema's staan, maar hoe kan ik die installeren?

Nog beryl-tips?
Wat zijn de functionele functies van Beryl en welke kun je beter niet gebruiken?

Edit: En wat kan ik precies met Compiz?
: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/Beryl#preview
deze wiki is iets uitgebreider.....
Dank, maar ik vrees dat ik hiermee niet mijn vragen beantwoord krijg, had er ook al gekeken... OP de Beryl-site wordt ik ook niet echt wijzer....

schoappied

  • Gast
Zo stel je Beryl in! Korte handleiding voor Nvidia en Intel videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 13:36:48 »
Nou het minnnetjes kruisje probleem is opgelost.

Hoe krijg ik zo'n 3d-desktop, dus niet dat je de desktop alleen kan draaien, maar ook het in 3d ziet. (kan dit met mijn videokaart Geforce4 Ti4200, staat me ergens bij dat ik een keer een melding kreeg over 3d in Feisty).

Een desktop is normaal bij mij, de andere zijn zwart, klopt dit of is dit een error?

Hoe installeer ik een mooi thema? Ik heb wat gedownload, maar hoe zorg ik dat het gaat werken?

Edit: snik mijn desktop roteert niet meer en ik snap niet hoe dan kan.... het begon juist leuk te worden...