Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: letter grote in het menu van het bureau aanpassen  (gelezen 885 keer)

Offline Teike

  • Lid
letter grote in het menu van het bureau aanpassen
« Gepost op: 2019/03/30, 16:23:10 »
Hallo

Mijn ogen zijn niet meer de beste en ik heb grote moeite met de text grote in de menu,s van het bureaublad.
Ik weet dat het aan te passen is , maar kan het niet vinden.

Bij voorbaat dank voor een antwoord.

Theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: letter grote in het menu van het bureau aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/30, 18:44:00 »
Het hang af welke soort Ubuntu je gebruikt. Bij standaard Ubuntu moet je eerst een programmatje installeren dat "Tweaks" noemt. Zoek "Tweaks" in "Software", en installeer het.

Als je "Tweaks" opstart, vind je een tab "Lettertypes". Daar kan je rechtstreeks de grootte van lettertypes aanpassen van verschillende onderdelen van het bureau. Beter is het misschien, de Schaalfactor, onderaan in de dialoog, aan te passen. Die van mij staat op 1.15. Zo worden alle letters wat groter.

Re: letter grote in het menu van het bureau aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/01, 12:27:24 »
In Xubuntu kun je, via Instellingen - Uiterlijk - tab Lettertypen, de lettergrootte systeembreed (bureaubladiconen, menu's, applicaties) aanpassen door het standaardlettertype te vergroten van 10 naar bijvoorbeeld 12.

Re: letter grote in het menu van het bureau aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/01, 19:29:10 »
Inderdaad daar. En onder schermen kun je ook nog de pictogrammen en dergelijke van formaat wijzigen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore