Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virusvraag  (gelezen 1034 keer)

Offline dejoom

  • Lid
virusvraag
« Gepost op: 2007/09/03, 19:47:35 »
stel je nu voor dat ik toch bijvoorbeeld een spel zou downloaden waar een virus zou inzitten

heeft het virus dan kans tot overleven? want zolang ik geen sudo doe zal het zich niet kunnen verspreiden niet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusvraag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/03, 19:54:05 »
Citaat van: dejoom
stel je nu voor dat ik toch bijvoorbeeld een spel zou downloaden waar een virus zou inzitten

heeft het virus dan kans tot overleven? want zolang ik geen sudo doe zal het zich niet kunnen verspreiden niet?
Geen overlevingskans!  :-)

Of liever gezegd: het blijft steriel inactief. Kan niks, doet niks, een soort diepvriesvirus, dat hoopt op ontdooiing in een Windows-PC.

Taygeto

  • Gast
virusvraag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/03, 19:56:09 »
Windowsvirussen kunnen niet veel uitvreten in een Linux-omgeving. En Linux-virussen bestaan tot nu toe enkel gewoon om te bewijzen dat het kan, er zijn er (nog) geen "in het wild". Meer info hier.

Offline dejoom

  • Lid
virusvraag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/03, 20:07:14 »
ik het over een linuxvirus e mannekes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusvraag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/03, 20:15:33 »
Citaat van: dejoom
ik het over een linuxvirus e mannekes
Haha, die zijn er niet in het wild, manneke!  :-)

Geen vrees, ook een theoretisch Linuxvirus kan alleen iets beginnen wanneer het in bezit is van je wachtwoord. Waarom denk je, dat er in het wild geen Linuxvirus bestaat?

lordwodan

  • Gast
virusvraag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/03, 20:23:51 »
Waarom dan virusscanners voor linux en of firewalls?

virusvraag
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/03, 20:30:52 »
Bijvoorbeeld om te zorgen, dat je niet eventueel aanwezige windowsvirussen doorstuurd naar windowsgebruikers.....
Overigens is bijvoorbeeld Wine of Cedega wel vatbaar voor virussen (bij blootstelling aan Internet).

En om wantrouwige ex-windows-gebruikers gerust te stellen.....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusvraag
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/03, 21:38:28 »
Citaat van: lordwodan
Waarom dan virusscanners voor linux en of firewalls?
Firewall is weer wat anders, hè. Die heb je ook in Linux nodig, maar die staat standaard aan (IPtables). Alle poorten staan standaard op "closed".

Als je de grafische schil Firestarter installeert, dan kun je IPtables makkelijker configureren. Bijvoorbeeld de poorten op "stealth" zetten of zo. Firestarter zit gewoon in de pakketbronnen van Ubuntu.

Controleer het eens hier, op Shields Up:
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Niet schrikken, Steve Gibson van Shields Up vindt "closed" nog niet veilig genoeg...  :-)

Groet, Pjotr.

P.S.: zo komen we elkaar ook nog eens tegen bij het Computer!Totaal-forum....  :-)