Misschien bestaat er een wat apart beeld van de begrippen 'professioneel' en 'zakelijk'
Ik weet niet of dat apart is, maar professioneel is volgens mij afgeleid van professie, en slaat volgens mij op iets dat zo is dat er een inkomen mee te verdienen is. Mensen of organisaties die niet professioneel zijn kunnen er geen inkomen mee verdienen (en dat kan komen doordat bijvoorbeeld de geleverde kwaliteit slecht is, of omdat de doelen en activiteiten van ideële aard zijn).
Zakelijk betekent volgens mij zoiets als niet persoonlijk, maar te maken hebbend met zaken, waar andere wetten gelden dan in de persoonlijke levenssfeer. Iets wat zakelijk is moet je niet persoonlijk opvatten.
Ik denk dat er een fundamenteel verschil ligt tussen een zakelijke, professionele organisatie, en een open source community. De motivaties van mensen die actief zijn in een community zijn denk ik vaak heel anders dan die van mensen die professioneel actief zijn. Een baas kan van een werknemer op de lange termijn duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden vragen, daar betaald hij mensen tenslotte voor, in een community ligt dat heel anders. Het is een beetje het in de open source wereld welbekende verhaal van de kathedraal en de bazaar denk ik. In een community vertoeven mensen vaak als in een bazaar. Zien ze een leuk tentje wat bij hun persoonlijk past, dan doen ze met veel enthousiasme mee, tot ze er weer genoeg van hebben of een ander leuk tentje tegenkomen. Bij Microsoft programmeer je die interface omdat Steve dat gevraagd heeft, ook als vind je het een debiel idee, en ga je liever naar de voetbalwedstrijd van je favoriete club.
Ik denk dat Ubuntu-nl beter functioneert wanneer het meer is als bazaar dan als kathedraal. En daarmee bedoel ik dat ubuntu-nl wellicht effectiever is als dynamisch geheel van
zelforganiserende eenheden dan als een organisatie met een strakke van bovenaf opgelegde duidelijke structuur met vaste en duidelijk afgebakende taken en verantwoordelijkheden. Met zelforganiserende eenheden bedoel ik dat de mensen die op een bepaald moment deel uitmaken van zo'n eenheid zelf bepalen wat hun verantwoordelijkheden zijn, en hoe ze dingen doen. Komen er andere mensen in zo'n eenheid, dan veranderd ook de organisatie. Op die manier is de 'werk'omgeving persoonlijk, en niet zakelijk, en dat is nu net wat vrijwilligerswerk in een community volgens mij aantrekkelijk maakt.
In dit kader zie ik het nut van een stichting, wat een vrij zakelijke vorm van organisatie is. Niet als organisatie die boven ubuntu-nl hangt om Ubuntu-nl te professionaliseren, verzakelijken, maar als één van de tentjes in de bazaar van Ubuntu-nl waar andere ,meer zelforganiserende, eenheden, tentjes, kunnen aankloppen als ze geld nodig hebben voor het een of ander, of wanneer er verzekeringen voor vrijwilligers nodig zijn oid.
Meer gericht op de concept-statuten denk ik dat de omschrijving van Ubuntu-NL wat duidelijker mag worden voorgelegd. Een verwijzing naar de wiki is bijvoorbeeld al een mogelijkheid, al is dat juridisch misschien problematisch (immers, de stichting gaat niet over de omschrijving in de wiki).
In de statuten wordt verwezen naar Ubuntu-nl als gemeenschap om te ondersteunen. Dat is een legitiem doel, net zoals je als stichting bijvoorbeeld gehandicapten kan ondersteunen. Nu is een internetgemeenschap niet hetzelfde als bijvoorbeeld een dorpsgemeenschap. Een dorpsgemeenschap wordt afgebakend door het kadaster (oid.). Ubuntu-nl is een internetgemeenschap die afgebakend wordt door het
www.ubuntu-nl.org domein. Het lijkt me goed om dit domein expliciet te noemen in de notulen als afbakening van de internetgemeenschap.
Iets dergelijks wellicht:
De stichting heeft ten doel:
Het ondersteunen van de Ubuntu-NL gemeenschap van gebruikers van het open source besturingssysteem Ubuntu bij haar activiteiten. De Ubuntu-NL gemeenschap is een internetgemeenschap die wordt afgebakend door het internetdomein www.ubuntu-nl.org.