Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Askubuntu en Ubuntu-nl forum  (gelezen 18578 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #50 Gepost op: 2013/02/12, 17:43:48 »
Als dit aanslaat kan het op termijn ook (een groot deel van) de documentatie-wiki van Ubuntu-nl vervangen? Er is (de laatste jaren) weinig belangstelling voor het onderhouden van artikelen op de wiki. Zo te lezen in deze draad zijn er meer mensen enthousiast om op deze manier hun kennis over Ubuntu te delen.
Niet mee eens. Het zal en-en-en worden: én een V&A, én een forum én een wiki, allemaal werken ze anders, hebben een ander ondersteuningsmodel en dienen ze een ander doel en zijn dus complementair (aanvullend) en niet vervangend. Wel zal er een verschuiving plaatsvinden.

Een directe link (zonder begeleidende tekst) is idd niet handig en ik zou er voor pleiten om dat niet toe te staan.

Ik ben het er mee eens dat een directe link meestal minder goed is dan een antwoord op de pagina zelf. Echter, ik zie niet zo in waarom dat verboden zou moeten worden?
Verboden is idd een groot woord, laten we het op ontmoedigen houden. De redenen waarom heb hierboven al gegeven (behoud van historie, compactheid, taligheid). Waarschijnlijk zijn dat dezelfde redenen waarom AskUbuntu het ook ontmoedigt. Eerlijk gezegd vind ik dat in het forum al een niet gewenste situatie, zo maar een link dumpen. Zelf doe ik dat eigenlijk nooit omdat ik ook weet dat zeer veel mensen simpelweg niet op die link klikken (is onderzoek naar gedaan).

Hier ben ik het mee eens. Daarbij: wie gaat bepalen wat wel en niet mag qua links? Stel, ik link naar XDA-developers, een zeer actief forum maar een moderator bepaalt dat dat niet mag i.v.m. dode links, wat dan? Ik sta in mijn recht maar dan moet ik dus elke keer als zoiets gebeurd een discussie openen over waarom het wel zou moeten mogen enz.

Hier, ik kan het zelfs al nauwelijks goed onder woorden brengen dus kun je nagaan hoe complex het dan na daadwerkelijke instelling zou worden. Ben het dus met Thomas eens.
Nou, nou, er staat toch niet dat je niet zo mogen linken? En  zo moeilijk is dat toch niet: het voorstel is om niet zo maar een link te dumpen maar deze te voorzien van een begeleidende tekst. Als je al de moeite neemt de link op te zoeken en deze in een post te zetten dan is een stukje tekst tikken toch niet zo veel werk? Je helpt daar de vraagsteller heel erg veel mee, zelf doe ik overigens altijd zo.

Ook is er de mogelijkheid om antwoorden aan te passen. Dus als iemand een link geeft als antwoord, dan staat het iedereen vrij om dit antwoord aan te vullen, bijvoorbeeld door de uitleg van de link in het antwoord (vertaald) toe te voegen.
Dus als de richtlijn er is om geen links te dumpen en een oplosser houdt zich er niet aan dan zouden anderen dat antwoord moeten completeren? Laten we het er op houden dat ik me niet geroepen voel om ongewesnt gedrag van een oplosser te gaan compenseren.

Citaat
Ik zou zeker eerst proberen om te kijken of deze mechanismen werken om de nadelen van het plaatsen van links te voorkomen. Pas als blijkt dat dat niet werkt zou je wat mij betreft moeten overwegen om moderators met een taak op te zadelen die vrij veel werk op kan leveren, en best wel saai en vervelend is. (iedere keer links gaan verwijderen, en uitleg geven..)
Zo heel veel werk is dat niet want je hoeft het niet inhoudelijk te beoordelen: als er een link gedumpt wordt, zet je er een mod-commentaar bij 'Graag aanvullen met begeleidende tekst'.

Laten we niet vergeten dat AskUbuntu  het link-dumpen ook ontmoedigt. En als de redenatie daarachter dezelfde is als die ik omschreven heb, zou het handig zijn om van hun ervaring gebruik te maken. Steeds zelf het wiel opnieuw uitvinden kan wel, maar is niet zo efficiënt...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #51 Gepost op: 2013/02/12, 19:28:02 »
Dat was/is een uitstekende samenvatting van Markba. Een +1 mag niet, maar ik heb er weinig aan toe te voegen. :)
Askubuntu-achtige dingen moet zich niet voren dringen ten koste van wat dan ook. Het zal haar plaats mogelijk vanzelf en zeer geleidelijk innemen. (IMHO) Wanneer er behoefte aan is.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 19:30:36 door leoquant »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #52 Gepost op: 2013/02/12, 20:10:14 »
Ook is er de mogelijkheid om antwoorden aan te passen. Dus als iemand een link geeft als antwoord, dan staat het iedereen vrij om dit antwoord aan te vullen, bijvoorbeeld door de uitleg van de link in het antwoord (vertaald) toe te voegen.
Dus als de richtlijn er is om geen links te dumpen en een oplosser houdt zich er niet aan dan zouden anderen dat antwoord moeten completeren? Laten we het er op houden dat ik me niet geroepen voel om ongewesnt gedrag van een oplosser te gaan compenseren.

Waar haal je vandaan dat er een richtlijn is om geen links te plaatsen? Ik heb die richtlijn nog nergens gezien?

En zolang de richtlijn er niet is, is het plaatsen van links naar mijn beste weten geen ongewenst gedrag.

Sterker nog, als ik een probleem heb, dan ben ik erg blij met een link naar een site waar dat probleem wordt opgelost. :) Een oplossing is nog altijd beter dan geen oplossing mijns inziens.

Dat jij geen zin hebt om te helpen dergelijke oplossingen te verbeteren tot ze naar jouw mening goed genoeg zijn, en daarom vind dat dergelijke oplossingen dan maar helemaal niet geboden moeten worden, vind ik niet erg handig voor mensen die met een vraag zitten die met een link opgelost kan worden.

Maar goed, dat is mijn mening. ;)

En dat het bij Askubuntu anders werkt, soit. Ubuntu-NL is niet Askubuntu, wij zijn een kleine gemeenschap, waar je elkaar nog aan kan spreken als dingen de spuigaten uitlopen. Wat mij betreft pas richtlijnen maken, als in de praktijk blijkt dat dat nodig is, en de handhaving er van geregeld is.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 20:16:35 door Thomas de Graaff »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #53 Gepost op: 2013/02/12, 20:13:03 »
@markba: Ik ben al diverse topics op Askubuntu tegengekomen waarin zomaar links zijn gedumpt. Nergens is er iets aan gedaan of voorzien van een modtekst. Ofwel die richtlijn is er niet ofwel hij wordt niet consequent nageleefd.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #54 Gepost op: 2013/02/12, 21:16:09 »
@markba: Ik ben al diverse topics op Askubuntu tegengekomen waarin zomaar links zijn gedumpt. Nergens is er iets aan gedaan of voorzien van een modtekst. Ofwel die richtlijn is er niet ofwel hij wordt niet consequent nageleefd.

Het komt wel degelijk voor dat op links commentaar is. Soi, het wordt niet weggemodereerd ofzo. Als IK dat ergens heb gezegd, neem ik dat terug. Men wil het antwoord/de kern terug zien in de Askubuntu opzet.
Regels: http://askubuntu.com/faq#deletion

Citaat
Waar haal je vandaan dat er een richtlijn is om geen links te plaatsen? Ik heb die richtlijn nog nergens gezien?
Dat komt in de praktijk gewoon voor. Dus dat daar commentaar op is. Voorbeelden? Kan even duren. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 21:26:09 door leoquant »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #55 Gepost op: 2013/02/12, 21:46:06 »
@leoquant: Waarom ga je ervanuit dat *jij* dat gezegd hebt? Ik zette "@markba", *niet* @leoquant.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #56 Gepost op: 2013/02/12, 21:47:43 »
@leoquant: Waarom ga je ervanuit dat *jij* dat gezegd hebt? Ik zette "@markba", *niet* @leoquant.

Dat komt omdat ook ik dat aspect aan de orde  heb gebracht.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #57 Gepost op: 2013/02/12, 21:48:06 »
@leoquant: Waarom ga je ervanuit dat *jij* dat gezegd hebt? Ik zette "@markba", *niet* @leoquant.

Dat komt omdat ook ik dat aspect aan de orde  heb gebracht.

Oh, oké, duidelijk ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #58 Gepost op: 2013/02/12, 22:01:06 »
@leoquant: Waarom ga je ervanuit dat *jij* dat gezegd hebt? Ik zette "@markba", *niet* @leoquant.

Dat komt omdat ook ik dat aspect aan de orde  heb gebracht.
Precies. En ik haak daar dan op aan door zaken te beargumenteren.

Maar goed, de reactie(s) op mijn posts voelen nogal persoonlijk gespeeld, mijn posts worden gelezen zoals ze gelezen zouden kúnnen worden (volgens het perspectief van die lezer) maar zoals die zeker niet door mij zo bedoeld zijn. Nu kan ik dat dan weer allemaal rechttrekken, maar heb daar nu ff geen zin meer in. Ik zie het wel wat er uit komt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #59 Gepost op: 2013/02/12, 22:16:46 »
@leoquant: Waarom ga je ervanuit dat *jij* dat gezegd hebt? Ik zette "@markba", *niet* @leoquant.

Dat komt omdat ook ik dat aspect aan de orde  heb gebracht.
Precies. En ik haak daar dan op aan door zaken te beargumenteren.

Maar goed, de reactie(s) op mijn posts voelen nogal persoonlijk gespeeld, mijn posts worden gelezen zoals ze gelezen zouden kúnnen worden (volgens het perspectief van die lezer) maar zoals die zeker niet door mij zo bedoeld zijn. Nu kan ik dat dan weer allemaal rechttrekken, maar heb daar nu ff geen zin meer in. Ik zie het wel wat er uit komt.

Niet gefrustreerd raken, komt goed. Ik hou je er liever bij eerlijk gezegd. Je reacties zijn de moeite waard. Maar je hoeft niets. (Uiteraard) :)

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #60 Gepost op: 2013/02/12, 22:27:17 »
Het enige wat mij (serieus) tegensteekt is het hele karma en medals gebeuren.
Uit mijn hart gegrepen. Dat (hele rare punten-) gedoe is de enige reden dat ik niet langer forum.ubuntu.com bezoek, ben daar echt heel erg allergisch voor. Ben graag bereid iemand met een probleem te helpen, anderen hebben mij al jarenlang met mijn problemen geholpen, maar om daar nou punten voor uit te gaan delen, brrr, eng vind ik dat. Niemand hoeft te weten hoe vaak ik een ander heb geholpen, noch vice versa. Het gaat om het helpen en om het geholpen worden, en niet om de knikkers. Ja toch niet dan?

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #61 Gepost op: 2013/02/12, 22:50:11 »
Het enige wat mij (serieus) tegensteekt is het hele karma en medals gebeuren.
Uit mijn hart gegrepen. Dat (hele rare punten-) gedoe is de enige reden dat ik niet langer forum.ubuntu.com bezoek, ben daar echt heel erg allergisch voor. Ben graag bereid iemand met een probleem te helpen, anderen hebben mij al jarenlang met mijn problemen geholpen, maar om daar nou punten voor uit te gaan delen, brrr, eng vind ik dat. Niemand hoeft te weten hoe vaak ik een ander heb geholpen, noch vice versa. Het gaat om het helpen en om het geholpen worden, en niet om de knikkers. Ja toch niet dan?

Die boontjes op het Engelstalige forum vind ik vrij onschuldig. Er zijn misschien mensen die erop jagen (en dus proberen zoveel mogelijk te posten in hulpgedeeltes, zelfs als het weinig toevoegt) maar het meerendeel lijkt gewoon oprecht hulp te verlenen net als hier.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #62 Gepost op: 2013/02/12, 23:25:20 »
Zoals de testsite nu is ingesteld zijn er geen punten te zien.
http://communityserver.ubuntu-nl.org/vraag-en-antwoord/
« Laatst bewerkt op: 2013/02/12, 23:28:44 door Thomas de Graaff »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #63 Gepost op: 2013/02/12, 23:40:31 »
Er staat anders bij mij wel "Hallo Vistaus (100 punten)" of is dat iets anders?

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #64 Gepost op: 2013/02/13, 00:02:52 »
Maar goed, de reactie(s) op mijn posts voelen nogal persoonlijk gespeeld, mijn posts worden gelezen zoals ze gelezen zouden kúnnen worden (volgens het perspectief van die lezer) maar zoals die zeker niet door mij zo bedoeld zijn.

Wanneer iemand nogal stellig een persoonlijke mening (het plaatsen van links is dumpen, en ongewenst gedrag) brengt als feit, dan is het te verwachten dat mensen die een andere mening zijn aangedaan duidelijk laten merken dat dat slechts een mening betreft. Sja, dat is dan persoonlijk gericht, en voelt dus ook persoonlijk, dat is dan de bedoeling.

Ik heb gewoon een andere mening, het plaatsen van links als oplossing voor een vraag is mijns inziens een prima bijdrage aan een oplossing van een probleem, die in het algemeen met de beste bedoeling wordt gedaan, en wat mij betreft absoluut niet als wangedrag betiteld moet worden.

En ja, ik deel je argumenten die aangeven waarom het beter is om een oplossing te bieden waarvoor niet naar een externe site gegaan hoeft te worden.

Maar mijns inziens biedt de q+a oplossing juist de ideale middelen om minder goede oplossingen te verbeteren, en betere oplossingen te laten prevaleren boven mindere. Naar mijn mening is er juist bij de q+a geen enkele reden om minder goede oplossingen te ontmoedigen, iedere bijdrage is prima, hoe meer hoe beter, dan komen de beste, verbeterde vanzelf bovendrijven.

edit:
En uiteindelijk is het q+a zo opgezet dat wanneer mensen een hekel hebben aan antwoorden met links, iedereen deze naar beneden kan stemmen. Dat vind ik juist het mooie, op deze manier bepalen de gebruikers zelf wat goede of slechte antwoorden zijn, en hoeven anderen dat niet voor hun vast te stellen. Wat mij betreft is er dus geen ontmoedigingsbeleid van bepaalde typen antwoorden nodig.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/13, 00:14:59 door Thomas de Graaff »

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #65 Gepost op: 2013/02/13, 00:03:37 »
Er staat anders bij mij wel "Hallo Vistaus (100 punten)" of is dat iets anders?
Dat zie je alleen zelf, anderen zien niet hoeveel punten jij hebt.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #66 Gepost op: 2013/02/13, 00:06:58 »
Ik heb geen account maar zie hier wel van iedereen de punten: http://communityserver.ubuntu-nl.org/vraag-en-antwoord/index.php/users hoort dat zo? Zo ja, is dat eventueel weg te halen / te veranderen? Mij maakt het persoonlijk niet zo veel uit maar er is zo te lezen veel bezwaar tegen de puntentelling.

Offline Dave

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #67 Gepost op: 2013/02/13, 00:14:09 »
Ha Vistaus al op 120. Gaat goed dus  :police:

Offline petervs

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #68 Gepost op: 2013/02/13, 08:19:18 »
wat betreft een link zetten:
Je kunt toch ook de oplossing neerzetten, en de link erbij wat de bron is.
Dat leest makkelijker en, indien de oplossing niet goed is of niet meer up to date, dan wordt daar ook sneller op gereageerd.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #69 Gepost op: 2013/02/13, 08:57:45 »
wat betreft een link zetten:
Je kunt toch ook de oplossing neerzetten, en de link erbij wat de bron is.
Dat leest makkelijker en, indien de oplossing niet goed is of niet meer up to date, dan wordt daar ook sneller op gereageerd.

Ja, de oplossing moet in het vraag en antwoord stuk staan. Dat is de bedoeling van die V.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #70 Gepost op: 2013/02/13, 10:05:16 »
Complimenten voor Thomas voor het opzetten van de testsite! Het ziet er al heel goed uit.

Ik denk dat punten weergeven minder een probleem is dan op een forum: je wordt in StackExchange-achtige sites echt gedwongen om constructief bij te dragen, anders krijg je minpunten. En dat constructief bijdragen blijft toch het uiteindelijke doel. :) De punten uitzetten kan echter ook geen kwaad, dus mij maakt het niet uit.

Over de linkjes: ik vind een linkje posten altijd nog beter dan geen antwoord. Natuurlijk is een uitgeschreven antwoord mooier, maar door het plus/min-systeem zal een geschreven antwoord ook vanzelf een antwoord met linkje vervangen als hoofdantwoord. Neem dit als voorbeeldje: http://communityserver.ubuntu-nl.org/vraag-en-antwoord/index.php/8/hoe-kan-tekst-uit-boek-scannen-omzetten-naar-een-epub-ubuntu . Ik heb niets anders dan links gepost (Engelstalig nog wel ;)), maar het blijft beter dan niets.

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #71 Gepost op: 2013/02/13, 10:39:22 »
Ik heb geen account maar zie hier wel van iedereen de punten: http://communityserver.ubuntu-nl.org/vraag-en-antwoord/index.php/users hoort dat zo? Zo ja, is dat eventueel weg te halen / te veranderen? Mij maakt het persoonlijk niet zo veel uit maar er is zo te lezen veel bezwaar tegen de puntentelling.
A, idd. Ik heb die pagina uitgezet (wat heet: hij is niet meer via het menu te vinden, de url werkt nog wel). Als iemand nog andere plekken tegenkomt waar punten zijn te zien hoor ik het graag. :)

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #72 Gepost op: 2013/02/13, 12:33:46 »
Ik zit een beetje te spelen met de categorieën indeling van q+a. De indeling kan hierarchisch, en wellicht is dat handig?

Ik vind zelf de categorieën indeling zoals die nu is voor mensen die weinig van computers weten erg moeilijk. Ik weet vrij veel van computers, en zelfs dan is het soms lastig te bepalen in welke categorie een vraag thuishoort. Bijvoorbeeld:
  • Is het een netwerk of een draadloos probleem?
  • Is het een internet probleem of een netwerk probleem?
  • Is het een draadloos probleem, of een hardware en drivers probleem?

Daarnaast wordt Ubuntu steeds beter, en ik denk dat er steeds meer vragen over het gebruik van software zullen gaan, en steeds minder over installatieproblemen e.d.

Naar mijn mening kan het dus makkelijker.

Voorstel voor een hierarchische categorieindeling voor q+a:
Citaat
Ubuntu besturingssysteem
    Installatie en configuratie
    Gebruik Ubuntu desktop
    Installatie software
Ubuntu Software
    Internettoepassingen
    Kantoortoepassingen
    Games
    Multimedia
    Overige software
Ubuntu Afgeleiden
Ubuntu Server
    Installatie en configuratie
    Gebruik commandline
    Overige server vragen
Overige vragen


Is dat wat? Wat kan er beter?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/13, 12:35:43 door Thomas de Graaff »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #73 Gepost op: 2013/02/13, 14:25:45 »
toppie!

Re: Askubuntu en Ubuntu-nl forum
« Reactie #74 Gepost op: 2013/02/15, 13:19:39 »
Wat mis je in de categorieën Femke, welke categorieën zou je graag zien toegevoegd?

p.s. de categorieën zijn idd. vrij breed, maar de bedoeling daarvan is dat het voor alle gebruikers duidelijk is in welke categorie een vraag gesteld dient te worden. Naast de categorieën is het mogelijk om met tags meer specifiek vragen te ordenen.