Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziekserver  (gelezen 3191 keer)

barben

  • Gast
Muziekserver
« Gepost op: 2009/01/10, 11:02:58 »
Hallo iedereen,

Ik heb hier thuis een bestandservertje gemaakt met ubuntu server. Werkt perfect!
Nu heb ik er ook mijn muziekcollectie op geplaatst, welke ik dan altijd beluister via mn laptop.

Aangezien de server toch in de buurt staat van mijn stereo, dacht ik er aan om deze te verbinden en zo toch wat betere geluidskwaliteit te verkrijgen.
Wat uiteindelijk mijn vraag is: is er een mogelijkheid om op afstand muziek op te starten? Zodat ik lekker gemakkelijk in de zetel kan blijven zitten om van lied te verwisselen  8)

Ik heb al wat opgezocht op het net, maar de uitkomsten zijn meestal tamelijk vaag of bedoeld om muziek van de server te streamen naar de laptop.

Bedankt voor de hulp!

Re: Muziekserver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/10, 12:23:47 »
Vermits je een desktop op dat servertje hebt staan zal het kunnen anders niet.

In de desktop versie zit bijv. Amarok maak een muziek lijst speel het af en klaar.

Het is ongetwijfelt mogelijk een programma zonder gui op de server te hebben, die webbased bediend word.
Dit laatst is dan weer het struikelblok, je zal toch remote dan weer dat proggie moeten bedienen zodat hij muziek gaat afspelen.

In alle andere gevallen kan je kant en klaar spelers kopen die aan je netwerk hangen waarmee je de audio van je server afhaalt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Muziekserver
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/10, 12:30:54 »
Hallo barben, dan heb je toch een apparaat nodig om de muziek die van je server komt binnen te halen en af te spelen. Heb hier zelf een al wat oudere KiSS DP-1500 staan. Die kun je tweedehands voor weinig op de kop tikken (ook DP-1600's zie ik voor weinig langskomen). Kun je ook nog films vanaf je server bekijken en DVD's bekijken.
Maar misschien zijn er nog wel goedkopere alternatieven. Rechtstreeks aansluiten kan wel maar je moet toch de boel kunnen bedienen. Je kan ook met een oud PC'tje aan de slag en daar dan LIRQ opzetten en met een universele afstandsbediening aan de slag gaan. Lijkt me echter een enorm tijdrovende uitdaging.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Muziekserver
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/10, 12:41:10 »
De music player daemon, mpd, is gemaakt voor wat je wil. Op je server die op je geluidsinstallatie is aangesloten, is mpd geïnstalleerd. Je bedient die mpd vanaf je laptop in je luie zetel met een grafisch client programma zoals Sonata.

Offline vis

  • Lid
Re: Muziekserver
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 03:07:53 »
Kan dit ook webbaseed gebruikt worden. Of weet iemand een webbased applicatie om de MP3's op mijn server af te spelen op mijn client?

groeten,

Vis

Offline vanadium

  • Lid
Re: Muziekserver
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 13:44:58 »
Er zijn alleszins mpd clients die vanuit je browser werken. Misschien bestaat er ook een server-gebaseerde webapplicatie waarmee je dan mpd kunt bedienen. technisch kan dat zeker, maar of het reeds bestaat is een andere zaak. Even zoeken, dus. http://mpd.wikia.com/wiki/Music_Player_Daemon_Wiki is een goede plaats om te starten.

Re: Muziekserver
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/27, 13:20:51 »
 
Kan dit ook webbaseed gebruikt worden. Of weet iemand een webbased applicatie om de MP3's op mijn server af te spelen op mijn client?

groeten,

Vis

Toevallig ben ik gisteren aan het spelen geweest met webbased oplossingen waardoor ik mn muziek collectie dmv een stream of een flashplayer overal kan beluisteren via mn webserver. heb tincanjukebox , zina en ampache gedownload. Bij zina kwam er de war file uit de tar.gz en was te lui om tomcat te installeren. Die heb ik zelf dus niet geprobeerd. Deze kwam wel het beste uit de bus op sourceforge.

Uiteindelijk vond ik ampache de mooiste. Al is het nogsteeds niet ideaal. Maar dit geeft me in iedergeval een overzichtelijke mogelijkheid om overal en altijd bij mn tunes te kunnen. Als audiofiel vind ik dat altijd wel prettig.
Wat ik zeg niet ideaal door een wat rare opbouw van de playlists via de php. Dat is in dit geval grafisch geneuzel wat ik over het algemeen niet heel belangrijk vind. Behalve voor dit soort zaken. Het moet intuitief zijn wat mij betreft. Aangezien al mn n00b vrienden het ook makkelijk moeten kunnen gebruiken. 

Betere suggesties zijn in mijn geval ook welkom

Re: Muziekserver
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/27, 13:45:21 »
+1 voor mpd . Het is een heel flexibel programma met -tig verschillende front-ends waaronder web,commandoregel en grafisch. Je kunt mpd als daemon op je server laten draaien en de front-end op een andere computer of beide op je eigen computer. Ik gebruik het samen met sonata als grafische front-end. Configureren is met een tekstbestandje maar het is niet superingewikkeld.