Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: broer bijna geswitched - internet settings (KabelNoord)  (gelezen 1821 keer)

DFreeze

  • Gast
broer bijna geswitched - internet settings (KabelNoord)
« Gepost op: 2007/06/01, 08:04:20 »
Gisteren heb ik de computer van m’n broer geswitched naar Ubuntu. Alles werkte, van z’n videokaart tot de webcam, geluidskaart tot printer. Maar tot mijn grote verbazing het internet niet ... terwijl het op de LiveCD wel werkte!

Hij heeft een abbo bij KabelNoord (Dokkum en omstreken), met een brief erbij voor de gateway settings, eigen IP, DNS servers, Hostname, ... de hele mikmak. We hadden op de LiveCD al even de instellingen ingevoerd om te kijken of we geen verrassingen zouden krijgen: werkte meteen. Ik moest even opnieuw inloggen toen ik de Hostnaam invoerde bij de netwerk instellingen, maar daarna konden we browsen.

Toen het hele systeem geinstalleerd was, deed ik die instellingenronde nog een keer, maar het internet kwam niet in de lucht. Opnieuw inloggen maakte niet uit, ik heb zelfs opnieuw opgestart (dat was mij al eens eerder gebeurd, dat het daarna wel werkte).
Ik heb alle IP adressen en instellingen wel vier keer nagelopen, maar alles staat precies zo als op de LiveCD.

Kan het zijn dat de firewall regels strenger zijn dan op de LiveCD?
Heeft iemand anders hier KabelNoord, of een andere kabelaar? Heb ik iets over het hoofd gezien?

Hoe krijg ik m’n broer helemaal over de sloot?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
broer bijna geswitched - internet settings (KabelNoord)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/01, 08:23:35 »
Kunt ge pingen?
Doe eens in je terminal:
ping www.google.be
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

DFreeze

  • Gast
broer bijna geswitched - internet settings (KabelNoord)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/01, 08:46:01 »
Nee, dat denk ik niet. Ik had z'n gateway IP geprobeerd te pingen, maar hij kon het adres niet vinden. Of zou dat niet uit moeten maken voor een ping naar google.be? Als hij z'n IP adressen al niet kan localiseren, dan vrees ik dat de DNS al helemaal niet werkt.

DFreeze

  • Gast
broer bijna geswitched - internet settings (KabelNoord)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/02, 18:17:48 »
Ik ben gisteren nog eens bij hem geweest. Een tip op ubuntuforums.org zei dat ik de LiveCD nog eens moest opstarten en dan /etc/network/interfaces en lsmod moest opslaan. Deze dan op de geinstalleerde versie ook bekijken en dan de verschillen zoeken. Maar wat denk je: op de LiveCD doet het internet het ineens ook niet meer.

In de map /etc/networking zag ik wel de commando's staan die ik me nog herinnerde van een jaar geleden toen ik veel met wireless heb gespeeld: ifup en ifdown. Bleek een simpel commando "sudo ifup eth0" genoeg te zijn. Zowel op de LiveCD als op de geinstalleerde versie. Nooit gedacht dat een netwerkadapter niet ingeschakeld zou zijn als het de enige in de machine is.

Hopelijk blijft het nu na het opstarten goed, anders moet ik nog wat in de boot-sequence toevoegen.