Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dubbelopname  (gelezen 1352 keer)

Offline vinum

  • Lid
dubbelopname
« Gepost op: 2020/03/25, 17:20:15 »
ik ben op het gebied van fotobewerking een digibeet, maar ik zou, voor een project, een dubbelopname willen maken, ttz 2 foto's samenvoegen. Kan iemand mij op weg helpen?

Offline Jenske

  • Lid
Re: dubbelopname
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/25, 17:59:18 »
Elk grafisch programma in Ubuntu kan dat aan: GIMP is het beste daarvoor, maar élk grafisch pakket (behalve een programma dat alleen maar beelden kan tonen) laat dat toe.

Waarom is GIMP het beste? Niet zozeer omdat dat het eenvoudigste programma is, maar wél omdat er zoveel miljarden -- wat zeg ik: triljarden -- mensen dat gebruiken dat je gegarandeerd op minstens 8.417 (tot de 12de) webpagina's en 3.271 youtube-filmpjes kan zoeken naar werkwijzen om dat te bereiken.

In het Chinees, Grieks, Servisch én ... Nederlands.

Gewoon intikken op de zoekfunctie van youtube: "foto's samenvoegen" of iets van die strekking.Ik pik er zo maar eentje uit: https://www.youtube.com/watch?v=DNo3GNlDR8U
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: dubbelopname
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/25, 22:47:22 »
hugin en autopano ??
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: dubbelopname
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/26, 08:54:37 »
... een dubbelopname willen maken, ttz 2 foto's samenvoegen.
Hallo, als je bedoelt dat je twee foto's over elkaar wilt plaatsen, dan doe je dat zo.
1. Open eerste foto in Gimp
2. Bestand - Openen als laag, kies tweede foto
3. Aan rechterzijde van Gimpscherm zie je een tabje Lagen (normaalgesproken)
4. Klik daarop en verplaats de opaciteitsschuif: helemaal naar links zie je foto 1, helemaal rechts zie je foto 2, op 50% zie je ze allebei.
5. Eenmaal gereed, foto exporteren.

Offline vinum

  • Lid
Re: dubbelopname
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/26, 17:45:23 »
bedankt Paul Matthijsse, een duidelijk antwoord en het is nog gelukt ook!  :laugh: