Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie ubuntu loopt vast  (gelezen 1582 keer)

Offline vd01

  • Lid
Installatie ubuntu loopt vast
« Gepost op: 2010/08/13, 13:57:53 »
Hoi,

Ik zit al een week met dit vervelend probleem en ik heb al serieus op het net aan het googelen geweest maar ik kom er maar niet uit. Ik zou graag een dualboot maken met windows xp en ubuntu. Op mijn computer draait op het ogenblik windows xp en ik zou dus graag ubuntu ernaast installeren. Maar het probleem is dus het volgende. Telkens ik ubuntu tracht te installeren op mijn desktop loopt hij bij de installatie bij 15% vast. Op dat moment staat er detecting file system. Ik heb ook al een oudere versie van ubuntu geprobeerd maar dit geeft hetzelfde. Zelfs met xubuntu loopt hij op die 15% vast.
Ik heb ook al de alternate cd gechekt maar die loopt na de stap van het partitioneren vast. Misschien handig om te weten is dat ik in het begin serieuse problemen had met partitioneren van de schijf. Daar ik geen partities kon maken met g-parted of pmagic. Dit heb ik uiteindelijk wel kunnen volbrengen met powerquestpartitionmagic 8.0. Maar (X)ubuntu wil dus langs geen kanten installeren.

Pc gegevens: Pentium 4 
                  2,8Ghz
                  1Gb RAM

Dus normaal gezien zou dit toch moeten lukken qua benodigdheden om ubuntu te kunnen draaien.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 14:03:21 »
Volgens je eigen uitleg is er een probleem met je partitietabel. Mogelijk slechte sector 0 en/of 1 van de schijf?
Je systeem is qua specificaties zeker voldoende voor Ubuntu en zeker voor Xubuntu, maar als er niet gewerkt kan worden met de partitietabel van de harde schijf zal het installeren niet lukken.
Laat dus eerst eens een fatsoenlijke harde-schijfutility los op je harde schijf om een diagnose uit te voeren en indien mogelijk een eventueel probleem te corrigeren. Indien geen correctie mogelijk is, zul je de harde schijf moeten vervangen. Daarna zal installatie van Ubuntu of afgeleiden geen enkel probleem meer zijn.

Offline vd01

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 14:13:50 »
Hoi Bloom bedankt voor je reactie.
Ken je toevallig zo een harde-schijfutility die ik kan gebruiken?


Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/13, 14:29:20 »
Ik ben zelf nogal opgetogen over de HDD Regenerator van Dmitriy Primochenko. Daar heb ik al vaak harde schijven mee kunnen redden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 15:43:23 »
Wat voor een foutmelding kreeg je met gparted?

Heb je misschien meer dan 4 primaire partities gemaakt, dan kun je geen primaire partities meer maken.

 

Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/13, 15:53:11 »
[...]Telkens ik ubuntu tracht te installeren op mijn desktop loopt hij bij de installatie bij 15% vast. Op dat moment staat er detecting file system.[...]
Heb je toevallig een externe HDD (via USB ofzo) aan je systeem hangen? Zoja, probeer de installatie eens zonder dat de externe HDD aan het systeem hangt en kijk of het dan wel lukt?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline vd01

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/13, 20:21:55 »
Ik heb de HDD regenerator mijn computer laten scannen en er zijn geen fouten gevonden.
G parted loopt al vast voor hij opgestart is.
En ik heb maar 2 partities op het ogenblik van installeren. Dus daar kan het niet aan liggen.
En ik heb ook geen externe harde schijf aan mijn pc hangen.

Hopeloze zaak dus?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/13, 22:08:36 »
HDD Regenerator onderzoekt het oppervlak van je harde schijf. Als hij geen fouten vindt, is dat in perfecte staat.
Dan moet er een probleem zijn met de partitietabel.
Probeer eens de System Rescue Disk, die heeft wat meer mogelijkheden dan gparted alleen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie ubuntu loopt vast
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/13, 23:53:31 »
Heb je in de bios de virus beveiliging uit staan, deze beschermd de mbr(master boot record), zodat de mbr niet overschreven kan worden.

In de bios de harde schijf kontroller van ahci naar ide zetten(niet anderom doen omdat anders windows niet boten kan). AHCI is het modernste, de andere is dat hij voor elke operating system zichtbaar/werkbaar is.