Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc  (gelezen 12471 keer)

Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Gepost op: 2010/08/20, 13:09:18 »
Krijg binnenkort van de glasvezel een digitaal TV signaal.Kan ik dan met een tv kaart in mijn pc digitaal kijken? Ik vraag dit omdat volgens mij de verkrijgbare tv kaarten of analoog zijn of voor digitenne zijn.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/20, 13:30:31 »
volgens mij is dat sowieso afhankelijk van je provider, dus of het signaal gecodeerd is of niet?

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/20, 13:41:54 »
Volgens mij niet,de digitale uitgang kan zo in de TV.......Er staat in hun folder alles zo aangesloten kan worden zonder tussenkomst van decoder of zoiets.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/20, 14:47:33 »
Misschien moet je hier eens kijken voor wat info?
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-C_Devices

Offline chaos7

  • Lid
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/20, 15:24:25 »
ff mijn 2 centen.

als je glasvezel binnen krijgt zal dat eerst in een 'kastje' gaan wat het lichtsignaal omzet naar een van toepassing zijnde signaal, bv voor coax. in een coax kabal kan een analoog en een digitaal signaal verwerkt worden. dit signaal kan rechtstreeks op een tv gezet worden, mits je tv dit signaal ook kan ontvangen. analoog kunne ze ontvangen. digitaal signaal daar zal je tv op ingericht moeten zijn, hetzij een dvb-c (gokje)tuner voor digitaal ontvangst met of zonder de mogelijkheid van een kaartje wat voor het decoderen zorgt. heeft je tv deze digitale ontvanger niet dan zal er een digitale ontvanger mee gelevert dienen te worden die voor jou die signalen omzet zodat jij het kan zien op je tv.

wil je tv op je pc kijken, dan zal je pc uitgerust moeten zijn met een analoge tv kaart of een digitale tvkaart, eventueel aangevuld met een decoder.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 15:27:38 door chaos7 »
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/20, 19:49:15 »
Nee!Geen decoders........Of je moet de IPRTV een decoder noemen.Maar die is niet per se voor de TV.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/21, 09:25:14 »
juist ja,

zoals ik het dus begrijp, uit jou scan, dan krijg je glasvezelsignaal binnen wat omgebouwd wordt naar een analoog signaal wat via jou coax verspreid wordt. de iprtv box is waarschijnlijk niets anders dan een ontvanger voor digitale signalen (met een decoder) die jou tv digitaal signaal aanbiedt. (deze stelling is niet helemaal waar, de "box" krijgt digitaal binnen en je tv zal waarschijnlijk via scart op tv aangesloten worden. scart is analoog) voor deze box zal je waarschijnlijk wel een abonnement moeten afsluiten!

wil je tv op je pc dan moet je of een analoge ontvanger in je pc stoppen of een digitale ontvanger. de digitale ontvanger zal alleen "free to air" programma's door geven tenzij je een abonnement afsluit en de daarbij behorende chip (insteekkaart of iets dergelijks) in je ontvanger stopt. let op, heel veel tv kaarten werken niet echt goed op je pc
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/21, 12:05:31 »
Ja,maar als ik een digitale TV krijg,dan kan het met een hdmi steker.

Of is er een digitale TVkaart met een hdmi ingang???
« Laatst bewerkt op: 2010/08/22, 09:35:05 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/22, 19:12:56 »
ten eerste vind ik het nog al een leugenachtig plaatje, digitaal signaal gaat NIET via scart, scart is altijd analoog signaal. dat er naar de decoder een digitaal signaal gaat klopt en dat het via scart naar de televisie gaat is niets anders dan een analoogsignaal.

of er video (VGA) kaarten zijn met een HDMI ingang, weet ik niet, er zijn wel monitoren die een HDMI ingang hebben. tvkaarten met een HDMI ingang lijkt mij overdreven. een tv kaart is een tuner, zodat je naar verschillende zenders kan zappen. op het moment dat jij een HDMI-signaal er in stuurt heb je al bepaald welke zender je wilt kijken, immers die IPRTV-box is een tuner. je bent dan dubbel op bezig en de tuner in je pc zal maar 1 kanaal vinden , gelijk aan wat jij als voorkeur op de HDMI hebt ingestelt (dmv de IPRTV-box)

de enige mogelijkheid die je hebt om digitaal tv te kijken op je pc is via coax met een digitale tvkaart in je pc. maar zoals ik al zei, ubuntu heeft niet altijd de goede drivers voor zo'n kaart.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/22, 19:45:31 »
Zonder mij te hebben verdiept in het kastje in kwestie. Mijn ouders hebben een Loewe TV die "klaar" zou zijn voor dig. TV zonder decoder kastje. Er zou alleen aan CAM module en een smartcard in hoeven. Nee dus (Ziggo stelletje @#$%&%&#$ !). Dus ga ik zo iets sowieso niet meer proberen op mijn computer.

Ik heb ook dig. TV, maar uit mijn kastje komt een scart (geen hdmi). Ik heb een goedkoop scart stekkertje waar stereo, svhs en composiet uit komt. Zie plaatje. Een van die svhs stekkers zit in mijn (antieke) TV kaart. Zappen doe ik dus via dat kastje. Ik heb dus het zelfde beeld op mijn TV en mijn PC. Of dat is wat de TS wil weet ik niet, maar ik kan zodoende mijn PC gebruiken als een soort van 'videorecorder'.

Succces :)

P.S. HDMI is (mede) uitgevonden om digitaal beeld kopiƫren te voorkomen. Dus.... Zal wel niet werken: PC en HDMI uit een digitale decoder.
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/23, 16:21:33 »
@chaos7
Ik wist niet dat die iprtvbox de tuner was.......Maar inderdaad,hij heeft een eigen AB......Weer eentje er bij......
En meneer Jansen,Ziggo is niet hetzelfde als glasvezel..........

Toch begint het mij nu een beetje te dagen......Ik moet gewoon de analoge uitgang van de licht naar elektrischsignaalomzetter(om die zo maar even te noemen) in de meterkast naar de analoge tv met coax en de IPRTV kast naast mijn pc en daar dan het signaal uit halen en d.m.v een scart naar coax voor de tvkaart.En dat zou dan digitaal moeten zijn?
En dat zappen met je tvkaart kan je vergeten..Alleen met de IPRTVkast.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/23, 16:32:50 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/24, 06:34:31 »
@chaos7
Ik wist niet dat die iprtvbox de tuner was.......Maar inderdaad,hij heeft een eigen AB......Weer eentje er bij......
En meneer Jansen,Ziggo is niet hetzelfde als glasvezel..........

Toch begint het mij nu een beetje te dagen......Ik moet gewoon de analoge uitgang van de licht naar elektrischsignaalomzetter(om die zo maar even te noemen) in de meterkast naar de analoge tv met coax en de IPRTV kast naast mijn pc en daar dan het signaal uit halen en d.m.v een scart naar coax voor de tvkaart.En dat zou dan digitaal moeten zijn?
En dat zappen met je tvkaart kan je vergeten..Alleen met de IPRTVkast.
bijna maar dan net anders.
glasvezel komt je huis binnen en verdwijnt in een doos.
aan deze doos zitten een aantal aansluitingen, te weten;
- rj45 --> netwerkkabel --> computer --> internet.
- coax --> kabel --> iprtv box --> scart/HDMI --> tv of - coax --> kabel --> tv
- rj11 --> telefoonkabel --> telefoon.
(rj45, coax en rj11 zijn de aansluitingen, wat daarna komt zijn de mogelijkheden om het naar de diverse toestellen te krijgen en met wat voor kabel dat gebeurt)

dus je moet een splitter op de coax zetten zodat er 1tje naar de tv loopt en de ander naar de pc, waar jij die coax aansluit op de tvkaart
let op; de splitter moet beide kanten op het signaal doorgeven.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/24, 08:21:46 »
Nee,want dat is analoog.Ik moet echt de digitale uitgang hebben,want die heeft meer zenders,en daar gaat het om....Het is dus niet zo dat het digitale signaal ALLEEN MAAR gesplit wordt en naar de analoge en naar de digitale uitgang gaat.Kijk,mijn pc staat ook in de huiskamer,dus het heeft weinig zin om dan dezelfde zenders op zowel de tv als de pc te hebben....Ook niet om op te nemen,ik heb een hd/dvdrecorder daar voor.Het gaat mij echt om die extra zenders.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/24, 17:23:40 »
Nee,want dat is analoog.Ik moet echt de digitale uitgang hebben,want die heeft meer zenders,en daar gaat het om....Het is dus niet zo dat het digitale signaal ALLEEN MAAR gesplit wordt en naar de analoge en naar de digitale uitgang gaat.Kijk,mijn pc staat ook in de huiskamer,dus het heeft weinig zin om dan dezelfde zenders op zowel de tv als de pc te hebben....Ook niet om op te nemen,ik heb een hd/dvdrecorder daar voor.Het gaat mij echt om die extra zenders.
Begrijp ik goed dat je het digitale signaal op je computer wilt decoderen en bekijken? Kun je naar mijn mening eigenlijk beter vergeten. In uitzonderlijke gevallen is dat mogelijk op een PC, maar in Nederland zit de boel over het algemeen op een speciale manier versleuteld. De hardware die je nodig hebt komt uit bijv. Frankrijk of de USA en daar hebben ze nog ooit gehoord van die brakke IrDeTo, CI+ etc. diue hier gebruikt wordt. Wellicht kan het, maar dan wordt jij wel een pionier op dat gebied naar mijn mening. Wellicht dat je op een dig. TV forum meer info krijgen kunt?
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/24, 22:12:44 »
Dus jij zegt dat als het via de HDMI ingang naar binnen gaat in de TV het nog steeds gedecodeert moet worden??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/24, 22:58:03 »
Dus jij zegt dat als het via de HDMI ingang naar binnen gaat in de TV het nog steeds gedecodeert moet worden??

de iprtv is in jou geval de digitale tuner waarvoor je waarschijnlijk een abbonnement voor afsluit.
daarin zit je decoder.
en hdmi geeft maar 1 zender door (ik val in herhaling merk ik)

leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/24, 23:22:13 »
Ja,dat heb je al eerder gezegd.Sorry voor dat.......
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/25, 14:51:38 »
Dus jij zegt dat als het via de HDMI ingang naar binnen gaat in de TV het nog steeds gedecodeert moet worden??
Oeps. :rolleyes: Nee. Maar HDMI is vaak wel "beveiligd". Je kunt het niet in principe niet "zomaar" ergens invoeren. Dit om digitaal copieren tegen te gaan. Zie het stukje HDCP in de HDMI wiki. Ik sluit niet uit dat jou het wel gaat lukken hoor. Ik hoop zelfs vurig dat het je lukken gaat. Maar ik heb me altijd voorgenomen dat als ik over wil op HDMI, BluRay etc. dat ik voor problemen kan komen te staan en dat ik me dan goed moet gaan inlezen.

Succes! Ik ben beniewd en zal dit topic in de gaten houden. :)

P.S. Bij invoer van een hdmi signaal in een televisie gaat het natuurlijk altijd gewoon goed. Er komen pas problemen als je het in een computer invoeren wilt, of BluRay wilt afspelen met een PC.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 14:54:14 door Meneer Jansen »
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: Aansluiten van digitaal tv signaal op pc
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/26, 11:27:44 »
Ik heb op een ASUS videokaart twee HDMI in/uitgangen.Maar ik kan mijn monitor maar op 1 HDMI aan sluiten en signaal krijgen.Helaas heb ik de gebruiksaanwijziging niet meer,maar zou het een ingang zijn??Lijkt me toch sterk toch?(Helaas is die eigenlijk overleden omdat die te warm is geworden,als passieve koeler,maar geeft nog wel blokjes signaal)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 11:30:44 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.