Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Heb je afgelopen twee jaar wel eens een virus, spyware of een rootkit op je desktop systeem gehad, en heb je daar schade van ondervonden? (het is mogelijk deze poll meerdere keren te beantwoorden als je meerdere systemen hebt gebruikt)

Nee, op Ubuntu desktop heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
69 (61.6%)
Ja, op Ubuntu desktop heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
1 (0.9%)
Ja, op Ubuntu desktop heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
1 (0.9%)
Nee, op Windows 7 heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
17 (15.2%)
Ja, op Windows 7 heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
11 (9.8%)
Ja, op Windows 7 heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
5 (4.5%)
Nee, op Mac OS X heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
8 (7.1%)
Ja, op Mac OS X heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
0 (0%)
Ja, op Mac OS X heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 73

Poll gesloten: 2012/07/19, 10:19:29

Auteur Topic: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?  (gelezen 18261 keer)

(Geef alleen aan dat je geen last hebt gehad van malware op een OS als je dat OS ook daadwerkelijk gebruikt hebt! Het is niet nodig om voor ieder OS een antwoord aan te vinken!

Wanneer je een virus, spyware, een rootkit oid. hebt gehad, of daar schade van hebt ondervonden, geef dan in een antwoorden in deze draad duidelijk aan wat er precies aan de hand was.

Regelmatig ontstaan er op dit forum discussies over de veiligheid van Ubuntu in vergelijking met andere besturingssystemen. Theoretisch is het erg moeilijk om tot een duidelijk antwoord te komen op deze vraag. Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om theorie, maar draait het om de veiligheid in de praktijk. Met deze poll is het de bedoeling om meer duidelijkheid te krijgen over de recente (afgelopen twee jaar) veiligheid van de verschillende besturingssystemen in de praktijk. Het kan dan ook handig zijn om in de toekomst bij vragen over de veiligheid van Ubuntu te verwijzen naar deze poll wanneer men geen zin heeft in een moeilijk theoretisch debat.

Er is eerder een soortgelijke poll geweest op dit forum. De resultaten hiervan waren overduidelijk: veel mensen op dit forum hadden onder Windows last gehad van virussen en spyware, en hebben hiervan ook schade ondervonden. Bij het gebruik van Ubuntu had er niemand schade ondervonden van virussen of spyware. Zou dat nog steeds het geval zijn. of is de situatie met de toenemende populariteit va nUbuntu inmiddels veranderd?

Kanttekeningen:
  • De populatie van gebruikers van dit forum is niet representatief voor computergebruikers in het algemeen. Het is niet ondenkbaar dat er leden op dit forum zijn die van Windows naar Ubuntu zijn overgestapt omdat ze op Windows last hebben gehad van virussen e.d. Deze poll kan dus een vertekend beeld geven. Voor wat betreft de veiligheid van het gebruik van Ubuntu zal deze poll waarschijnlijk een vrij goed beeld geven omdat veel Ubuntugebruikers op dit forum komen.
  • Het is de bedoeling dat leden maximaal één keer hun stem uitbrengen per besturingssysteem. Heb je een besturingssysteem niet gebruikt, breng hier dan ook geen stem voor uit.
  • Voor de interpretatie van de resultaten van deze poll is het belangrijk in de gaten te houden dat de "aantallen" niets zeggen. Wat van belang is, zijn de verhoudingen in aantallen tussen de verschillende opties per besturingssysteem. Dus bijvoorbeeld hoe is de verhouding tussen het aantal mensen dat Ubuntu gebruikt en nooit een virus oid. heeft gehad en het aantal mensen dat Ubuntu gebruikt en schade heeft ondervonden van een virus oid. En hoe ligt deze verhouding bijvoorbeeld bij een ander OS.

Met last hebben van een virus, spyware of rootkit wordt in deze poll bedoelt dat je een virus, spyware of rootkit op je computer gehad hebt. Wat schade ondervinden ten gevolge van een virus, spyware of rootkit is, dat mogen de respondenten zelf bepalen. De één ondervindt schade ten gevolge van een virus omdat zijn vertrouwen in zijn systeem geschaad is als er überhaupt al een virus op zijn computer geweest is, een ander vindt dat er geen schade is ondervonden wanneer een virusscanner het virus netjes heeft weggehaald. Het gaat bij deze poll dus om de ervaring van schade door de gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/20, 10:12:26 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/19, 10:43:12 »
Dit gaat vast weer een lang draadje worden, met veel argumenten die we al eens eerder hebben gehoord....  :P

De afgelopen zes jaar nergens last van gehad. Maar ik gebruik dan ook al zes jaar lang, bijna alleen nog maar Linux op mijn computers.

Overigens, voor wie het interesseert:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/19, 11:10:21 »
Zowel in Linux thuis als in Mac OS X in de studio geen last gehad van virussen. Ik installeer ook geen losse debjes of wat dan ook; al mijn software komt uit de standaard pakketbronnen of uit beproefde PPA's. :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/19, 11:17:57 »
Ik werk zelf thuis uitsluitend met Linux (Ubuntu of afgeleiden en Debian of afgeleiden) en daar heb ik dus nog nooit een malwareprobleem mee gehad.
Voor mijn werk gebruik ik ook Windows (XP, 7, 2003 en 2008 - ook R2) maar die systemen hebben geen rechtstreeks contact met internet en daardoor is de laatste twee jaar geen enkele malware-infectie voorgekomen. Dat beschouw ik echter niet als representatief voor een doorsnee Windows-gebruiker en dus heb ik de enquête daarvoor dan ook niet ingevuld.
Mac OS X heb ik de laatste twee jaar zelf niet gebruikt (en dus ook niets ingevuld in de enquête), maar ik heb wel een schoonzus die met zo'n desktop (met een joekel van een scherm) werkt. En zij heeft daarmee ook nog nooit een malware-infectie gehad.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/19, 11:55:49 »
Niet op Ubuntu en niet op WIndows 7.
Alles is bij mij vrij van troep.

Doe niets bijzonders om het te voorkomen op Windows 7 en moet zeggen dat ik met Windows 7 op dat gebeid veel minder in orde heb hoeven maken dan met XP.
XP begint juist erger te worden. Krijg meer en meer vragen om XP in orde te maken waar ik bij WIn 7 juist minder vragen krijg om het in orde te maken en degene die er problemen mee hebben, zijn over het algemeen torrent downloaders.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/19, 12:21:49 »
Het is de laatste jaren flink afgenomen en ik heb het gevoel dat een aantal personen hier op het forum niet in de gaten hebben hoeveel beter het op Windows is geworden met de virus en mailware bestrijding.
Ook juist informeren van mensen en ze helpen met het voorkomen ervan werkt goed.
Ik geef iedere keer als ik bij iemand de troep heb opgeruimd, uitleg over hoe het voorkomen kan worden en stel dan gelijk alles goed in.
Ook leg ik uit dat ze alle berichten goed moeten lezen voor ze ja klikken en dat werkt zeer goed. Ook op XP is het daardoor niet echt uit de hand gelopen maar daar kom ik nog wel eens wat tegen bij iemand. Maar dat komt ook omdat het niet echt meer bijgehouden word door MS zoals Win 7 dat wel word gedaan.


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/19, 12:58:17 »
Zelf heb ik voor het laatst last gehad van een virus op mijn 286 dat ik binnenkreeg via een diskette.

Verder zie je tegenwoordig steeds meer andere manieren waarmee criminelen geld proberen te kloppen. Hacken van online accounts bijvoorbeeld. Dit soort dingen zijn lekker platform onafhankelijk: http://www.security.nl/artikel/41865/1/Facebook_goudmijn_voor_cybercriminelen_%28interview%29.html
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/19, 12:59:03 »
Op zowel Win, Mac OSX als Ubuntu geen last van gehad. Wel gehad op Win, maar dat is langer dan 2 jaar geleden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/19, 13:00:20 »
(Dit is een reactie op het laatste bericht van emiel1976)
De echt goeie antimalwarepakketten voor Windows maken gebruik van zogenaamde "zero-hour warning"-systemen. Hierbij worden verspreidingswolken van uitvoerbare bestanden of scripts over het internet heen gevolgd, ongeacht of dat nu via mail of via het web is. Een plotse verspreiding van iets uitvoerbaars kan zo opgespoord worden en dan geeft lokaal geïnstalleerde antimalware een dreigingswaarschuwing zodra die uitvoerbare de computer binnenkomt, ook al zit hij dan nog niet in de malwaresignatuurdatabase. Dat werkt prima, als het gaat om malware die globale verspreiding betracht. In gevallen waar malware gericht wordt op een zeer klein gebied, faalt dit systeem. Onlangs werd er in België een malwarebesmetting vastgesteld die door geen enkele beveiliging gedetecteerd werd, ook niet de anders best werkende. De reden: de malware richtte zich alleen op België en meer bepaald de klanten van twee Belgische banken. Er was dus geen grote verspreidingswolk op internet en dus kon de malware ongestoord zijn gang gaan. Dat ga je volgens mij meer en meer zien: malware die zich richt op beperkte doelgroepen en daardoor niet ontdekt wordt door de antimalware onder Windows.
Daardoor ben ik van mening (en al jaren, trouwens) dat het niet mogelijk is een Windows-systeem echt 100% te beveiligen tegen malware.

En laten we ook niet vergeten dat het om closed source gaat he. Als Microsoft dus zelf spyware inbouwt (en zeker als die niet voortdurend een "phone home" doet maar alleen in actie schiet als daar van buitenaf om gevraagd wordt) zal geen enkele antimalware dat detecteren en gebruikers hoeven er ook niets van te merken.
Is jullie nog niet opgevallen dat de Amerikaanse diensten wel steevast op de hoogte blijken van wat er besproken is op EU-vergaderingen? Hoe zou dat komen? Misschien omdat er inderdaad spyware ingebouwd zit in de closed source besturingssystemen van Amerikaanse producenten?
Iets om over na te denken, lijkt me...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/19, 13:19:33 »
@Bloom, Ja Windows zoals het nu is word nooit 100% veilig maar of je het nou wil of niet, Linux is dat ook niet.

Je kunt wel blijven roepen hoe slecht het is maar het is juist gebleken dat het heel veel verbeterd is op het Windows platform en dat Microsoft er heel veel aan heeft gedaan om het te verbeteren.
Veel minder mensen en bedrijven hebben last van virussen en mailware gehad de laatste jaren door de verbeteringen die Microsoft heeft gedaan aan het systeem en virusscanners die verbeterd zijn.

Wat heb jij tegen Windows? Het enige wat je roept is hoeveel virussen en mailware er voor is en dat Linux veilig is terwijl je niet wilt zien dat het wel verbeterd is ten opzichte van een aantal jaar geleden.
Het lijkt wel of je in de jaren 90 over bent gegaan op Linux en daarna bent blijven hangen in de veronderstelling dat iedere pc met Windows vol met virussen en mailware zit.
Die tijd is voorbij en het is al lang niet niet meer zo als toen. het is enorm verbeterd en ook andere platformen zijn niet virus vrij, zie OS X en Android.
O Android is Linux maar zit wel ram vol met mailware en virussen. Maar dat is anders zeker?

Clossed source betekend niet automatisch dat het slecht is.
Het kan zelfs in een aantal gevallen beter zijn dan open software.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/19, 13:30:48 »
Ik word iedere dag geconfronteerd met geïnfecteerde systemen (van anderen!) en tegenwoordig is dat naast XP ook heel veel Vista en Win7. Dus neem ik die veiligheidsverbeteringen die regelmatig geroemd worden door allerlei mensen met de nodige korrels zout. Zoals ik elders al heb uitgelegd, kan Windows niet effectief beveiligd worden vanwege zijn architectuur en de daarbij horende ontwerpkeuzes die er vroeger gemaakt werden en die nu behouden moeten blijven om alles compatibel te houden.
Ik heb nergens geschreven dat closed source slecht zou zijn. Wel vind ik dat er rekening mee mag gehouden worden dat je niet kunt weten dat de producent om wat voor reden dan ook spyware zou kunnen inbouwen. Zowel Google als Apple zijn daar trouwens al op betrapt bij Android en bij iOS, respectievelijk. Waarom zou Microsoft het dan niet doen?
Ik zeg dus niet dat het zo is, want daar heb ik momenteel geen bewijs voor. Wel vind ik dat we er rekening mee moeten houden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/19, 13:33:32 »
O Android is Linux maar zit wel ram vol met mailware en virussen.
Overdrijven is ook een kunst....  :o

Je mobieltje niet rooten en alleen spul installeren vanuit de pakketbron Google Play Store. Dan heb je nergens last van in Android, voorzover ik weet.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/19, 13:38:15 »
Clossed source betekend niet automatisch dat het slecht is.
Het kan zelfs in een aantal gevallen beter zijn dan open software.
Meer dan waar wat je daar zegt. Het verschil zit hem voor mij voornamelijk in de aansprakelijkheid van de ontwikkelaars. Open source software is immers gratis, dus zonder koopovereenkomst tussen koper en verkoper. Dit betekent dus dat je bij open source software geen (noodzakelijke) verbeteringen kan afdwingen, wat bij closed source software meestal wel het geval is.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/19, 14:04:00 »
O Android is Linux maar zit wel ram vol met mailware en virussen.
Overdrijven is ook een kunst....  :o

Je mobieltje niet rooten en alleen spul installeren vanuit de pakketbron Google Play Store. Dan heb je nergens last van in Android, voorzover ik weet.

Het is inderdaad wel een beetje overdreven van emiel, maar jou theorie klopt ook niet helemaal.
http://www.huffingtonpost.com/2011/03/02/google-pulls-21-malware-apps-from-store_n_830191.html
Kijk, dat is dan wel een bericht van vorig jaar en die apps zijn al weg, maar er hebben dus wel degelijk malware-apps in de App Store gezeten en er is niks veranderd aan het toelatingsproces dus het kan best dat er morgen nieuwe malware in de Play Store komt. Maar 'ramvol' is inderdaad overdreven, dat valt ook wel weer mee.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/19, 14:42:13 »
O Android is Linux maar zit wel ram vol met mailware en virussen.
Overdrijven is ook een kunst....  :o

Je mobieltje niet rooten en alleen spul installeren vanuit de pakketbron Google Play Store. Dan heb je nergens last van in Android, voorzover ik weet.

Ja het is wat overdreven maar je krijgt ze gewoon via die appstore van Google binnen.
Installeer alles via dat en heb er nu meer binnen gehad dan al die jaren dat ik Windows gebruik.

Maar ik overdrijf wat omdat Bloom niet wil zien dat het wel degelijk beter is geworden op het Windows platform.
Ik zeg nergens dat het helemaal weg is maar toen ik zie dat het verbeterd was kwam er een preek met hoe slecht het is.

Daarbij als hij dagelijks dat soort dingen ziet dan betekend dat niet dat heel het Windows platform besmet is en dat wil hij wel over laten komen.
Er zijn op dit moment meer mensen zonder Virussen en mailware dan met die meuk.
Tevens is al uit onderzoek gebleken dat het aantal virussen en mailware problemen flink is terug gelopen en dat men er minder last van heeft. Dat wil niet zeggen dat het helemaal veilig is maar wel dat het verbeterd is.

@Bloom Mijn reactie is zo omdat ik vrijwel bij ieder bericht waar het om Windows gaat, je het alleen maar over Virussen en mailware hebt en je ook regelmatig beweert dat dit in Linux niet kan.
Tevens kwam je reactie na dat ik had gemeld dat het verbeterd is op het Windows platform.
Dat is onderzocht en aangetoond dat Microsoft een heel stuk veiliger is geworden en dat veel minder mensen last hebben van mailware en virussen. Ik zeg daar nergens dat het 100% veilig is maar alleen dat het beter is geworden.
Dat geeft mij het gevoel dat je anti Windows (Microsoft) bent en door maar vaak genoeg te roepen hoe vol Windows met virussen zit, je mensen denkt over te kunnen halen naar Linux.
Dat laatste vinden veel mensen die nu Windows met veel plezier en zonder problemen gebruiken onzin als je dat tegen ze zegt.
ik zelf krijg reacties met dat als ik zeg dat Linux minder last heeft van mailware en virussen, dat ik niet moet zeuren en Linux aan het promoten ben omdat ze op hun Windows systeem ook geen last er van hebben.

Het is niet meer zoals het in de jaren 90 was en met de huidige systemen goed ingesteld ben je veilig en is de kans dat je ergens last van krijgt klein.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 15:00:24 door emiel1976 »

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/19, 14:52:05 »
Ik wacht op verklaringen van mensen die beweren dat ze malware onder Ubuntu hebben opgelopen.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/19, 14:54:07 »
Ik wacht op verklaringen van mensen die beweren dat ze malware onder Ubuntu hebben opgelopen.

http://www.pcworld.com/businesscenter/article/198686/linux_trojan_raises_malware_concerns.html
http://forums.unrealircd.com/viewtopic.php?t=6562
Hoewel dat wel als root moest draaien, maar hee, het is dus wel eens voorgevallen.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/19, 14:54:35 »
Dat is geen verklaring van stemmers, maar van pcworld.com.

Offline Tom

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/19, 15:02:04 »
Niks gehad ,gebruik ook alleen de officiele Repro´s  ,en geen Debs packages of PPA´s.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline midas

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/19, 16:53:08 »
Met Ubuntu/Mint heb ik naar mijn weten nooit last gehad van malware. Sinds dat ik met Win 7 draai (met zoveel mogelijk opensource programma's) ook eigenlijk nooit last gehad. Onder Win 7 draait Microsoft Security Essentials en eens per week scan ik met Emsisoft Free.

Het volgende is wel een interessant artikel:
http://computertaal.info/2012/06/19/hoe-het-flame-virus-alles-voor-online-beveilliging-verandert/

Nu onder Ubuntu 12.04 heb ik geen enkele extra PPA ingeschakeld en ook geen .deb binnengehaald. Dat wou ik net als Wanda eigenlijk zo laten. Het veiligheidsmodel van linux is immers dat je vooráf zoveel mogelijk de gelederen gesloten houdt. Zou malware als Flame trouwens iets kunnen uitrichten onder Ubuntu?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/19, 17:08:08 »
Dat is geen verklaring van stemmers, maar van pcworld.com.

En van de makers van dat ding...

Ontopic: tja, soms ontkom je gewoon niet aan PPA's. Ik moet voor school Ruby 1.9 hebben en Rails 3.2.x terwijl Ubuntu 12.04 mij Ruby 1.8 en Rails 2.3 biedt. Maar 1 oplossing dus om dat te updaten: PPA voor Ruby (en dan de gem update gebruiken voor Rails).
Ik weet dat ik daarmee een mogelijk PPA-risicio loop maar dat is onontkoombaar want ik ga niet zelf heel Ruby compileren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/19, 18:18:35 »
Dat is geen verklaring van stemmers, maar van pcworld.com.

En van de makers van dat ding...
Maar niet van degene(n) die in de poll gestemd hebben dat ze last hebben gehad van een virus...

Offline Wout55

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/19, 18:36:44 »
Onder Ubuntu nergens last van gehad maar een van de virussen die ik op een win7 kreeg (virusmelding van een scanner) had wel betrekking op een vuilnisbak die in een gemeenschappelijke directory met Ubuntu stond. Dus dat kan heel goed via Ubuntu zijn binnengekomen. Kan geen kwaad in Ubuntu maar wel in win7.  Een van de redenen om over te stappen naar Linux was dat ik het gevoel had en nog heb dat de strijd tegen malware in een gesloten systeem bij voorbaat verloren is.  In een open systeem kan de hele wereld meekijken als er malware aan de slag gaat en dat zal dan ook niet lang duren. In een gesloten systeem kan het virus in het geniep zijn werk doen.  Daarnaast werd ik knettergek van de spyware. Inmiddels heb ik wel al min browsers met adblock en de windowsmachines bovendien met  no script uitgerust omdat ik dat gezeur zat ben.  :evil:

Offline Dave

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/19, 19:13:03 »
Zelf niet maar krijg ze wekelijks binnen hier.
En niet alleen win7

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/19, 19:19:11 »
ik heb een keer onder ubuntu een virus gehad, en daar heb ik wel schade aan bevonden.
dat was in december 2010, en kwam via een .deb bestand die ik los had geïnstalleerd.

ik ben even kwijt welk programma dat was, maar hoewel het programma zelf wel veilig was,
had de maker enorm ruzie gehad met iemand die hem met het programma hielp, en die genen had toen de server waar de .deb als download op stond gehackt.
(althans, gehackt, hij kende het wachtwoord, omdat de maker nog geen tijd had gehad die te veranderen.
en toen zijn eigen versie van de .deb als download aangeboden, met daarin dus een virus.

wat het virus precies deed weet ik niet, maar in elk geval wou Ubuntu niet meer booten,
de maker van het virus was overigens wel zo slim geweest om na het uitvoeren van zijn 'taken' de PC af te sluiten, zodat je hem niet meer kon starten.

wel gelukkig voor mij was dat ik net die dag de PC aan het geïnstalleerd had, waardoor ik dus enkel een schone installatie verloor, en een paar documenten die er op stonden.
in totaal iets van 2MB wat ik kwijt was, en dan niet aan echt enorm belangrijke data.

hoewel ik de naam niet meer weet, weet ik wel dat het programma met ingang van 1/1/2010 ook niet meer gemaakt word, omdat nagenoeg niemand er meer vertrouwen in had.


op windows heb ik zelf nog nooit een virus gehad, dit echter door meerdere redenen:
1. Mijn eerst PC met Windows 98 had helemaal geen internet, en er kwamen ook nooit bestanden op van onbekende bron.
2. alle PC's daarna hadden Firefox met Adblock Plus, en Avira Antivir of MSE en altijd i.c.m. Malware Bytes' Anti-Malware.
3. nummer 2. komt vanwege de gedeelde familie computer welke wel een virus had gehad, waardoor ik vooraf al wist dat ik er wel echt iets tegen moest doen.
op werk kom ik wel vaker PC's tegen met virussen, spyware en rootkits (ja, en, meestal niet of helaas).

Dat is geen verklaring van stemmers, maar van pcworld.com.
nouja, lees bovenstaande, het komt wel voor, ja, je moet ze wel zelf root rechten geven, maar het kan voorkomen dat een, naar jou bekendheid, veilige bron, dus toch eens niet zo veilig is.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!