Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldschermresolutie 8.04  (gelezen 5654 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
beeldschermresolutie 8.04
« Gepost op: 2008/04/26, 15:35:12 »
Allereerst ben ik een erg verse ubuntu gebruiker. Ik ben er erg wijs mee en hij draait erg snel. Edoch de beeldscherm resolutie gaat 800x600 en 60Hz.
Nu is dat een beetje lastig bij sommige site's (gooit de boel een beetje doorelkaar) Hoe krijg ik de ubuntu op een hogere beeld resolutie.
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar die laat het afweten.
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

NLsandman

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 15:56:53 »
Je weet wel dat je bij systeem, voorkeur en schermresolutie dit kunt aanpassen?
Als je een ati of nvidia kaart hebt moet je restricted drivers gebruiken.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 16:14:15 »
Citaat van: NLsandman
Je weet wel dat je bij systeem, voorkeur en schermresolutie dit kunt aanpassen?
Als je een ati of nvidia kaart hebt moet je restricted drivers gebruiken.
De schermresolutie gaat niet hoger dan ik meen 800x600 en 60 Hz

Van het gebruik van andere drivers weet ik niets af.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Mij

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 16:22:31 »
Citaat van: BorisM
Citaat van: NLsandman
Je weet wel dat je bij systeem, voorkeur en schermresolutie dit kunt aanpassen?
Als je een ati of nvidia kaart hebt moet je restricted drivers gebruiken.
De schermresolutie gaat niet hoger dan ik meen 800x600 en 60 Hz

Van het gebruik van andere drivers weet ik niets af.
Systeem --> Beheer --> Beperkte stuurprogramma's.
Driver aanvinken / installeren.

gabensam

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/26, 18:54:00 »
Hallo,
Ben dus ook splinternieuw en vind alles fantastisch. Alleen heb ik dus hetzelfde probleem. Resolutie wil niet hoger als 800 bij 600. Heb alle vragen van andere al doorgespit maar kom er niet uit. Het gaat om een nvidia 6100 nforce 405.
Vraag: moet ik de gewone windows driver installeren en zoja, hoe doe ik dat.
Help,
Groet Cees

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/26, 18:59:03 »
Ik ga vanavond Ubuntu 8.04 zetten op een computer met een Nvidia 6100 videochip. Ik verwacht geen problemen, want die computer draaide probleemloos op Ubuntu 7.04 en sinds oktober op 7.10.

Maar als ik een probleempje tegenkom, dan zal ik de oplossing vanavond hier posten.  :-)

gabensam

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/26, 20:19:50 »
Heb op een pentium 2 400 mgh  de 7.10 geinstalleerd en had ook geen problemen. Is wel een ati kaartje maar ja.
Bedankt alvast

Offline Dave

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/26, 22:22:33 »
Het vreemde is, na de installatie met een ati128 kaartje juiste resolutie en prima.
na een nieuwe herstart en soms na een 3e of 4e start staat die ineens op die 800x600 vast en niks meer te veranderen.
Heb nu 3x die installatie gedaan op de testpc maar steeds hetzelfde beeld.

Je zou denken het kan wel of het kan niet maar hier is het het kan wel maar dan voor een paar sessies beperkt.

Je zou dat bestand dicht moeten kunnen timmeren dus.


Mijn werk pc met een nvidia stond gisteravond ineens op 1280 oid ipv 1024.
gelukkig had ik de bril op.
Was ook niet te veranderen maar na een herstart was het ineens weer goed.

Na Feisty is het al modderen met die resolutie hier.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/26, 22:56:30 »
Citaat van: pjotr123
Ik ga vanavond Ubuntu 8.04 zetten op een computer met een Nvidia 6100 videochip. Ik verwacht geen problemen, want die computer draaide probleemloos op Ubuntu 7.04 en sinds oktober op 7.10.

Maar als ik een probleempje tegenkom, dan zal ik de oplossing vanavond hier posten.  :-)
Geen enkel probleem tegengekomen....  :-)

Na installatie kwam de melding dat er een propriëtair stuurprogje beschikbaar was (de fabrieksdriver van Nvidia). Die even geïnstalleerd, herstart en alles was koek en ei.

Overigens: het progje nvidia-settings zit er niet meer standaard bij, als je de nvidia-driver installeert. Die moet je achteraf erbij installeren, via Synaptic.

beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/26, 22:59:56 »
Het is niet modderen maar gevolg van het slimmer maken van de software in Linux.

Kijk voorheen had je geen beeld met die ATI kaart van je, logisch want wie koopt nu ATI ??
Nvidia is al vele jaren veel beter en heeft betere drivers, zowel voor Linux als voor Windo.

maagoe, je zit er nu maar mee.

FF ter info, ik zij dus al dat de software slimmer word en je X-server die voor het beeld zorgt gaat tijdens het booten van de pc kijken of de vga kaart zich netjes meld.
Indien dit niet gebeurd gaat je X-server in een soort veilige modes werken, zodat je toch nog kan werken.

In je "etc/X11/xorg.conf " staat alles waarmee de server moet werken, dus ook alle resoluties.
indien je een ideale resolutie hebt voor jezelf kan je gewoon alle resolutie's weghalen die je niet wilt hebben.
Nu zal de pc altijd opstarten zoals jij dat wilt.

Vermits ???
Er weer iets niet goed gedetecteerd word tijdens het booten, dan zal hij automatisch terug springen in een veilige mode.

hij gebruikt daarvoor een failsafe xorg.conf voor met de toepasselijke naam:
xorg.conf.failsafe

hij gebruikt dan de resoluties die daarin staan.

Nu zou je voor jezelf ook deze kunnen bewerken, in dat geval zal je altijd de resolutie hebben die je wilt.

onthoud echter indien er echt iets misgaat in de toekomst dat je dus niet terug kan vallen op een lagere resolutie.

Indien je nu toch in die map aan kijken bent die je dat er meerdere xorg.conf staan.
xorg.conf
xorg.conf1
xorg.conf2
xorg.conf.failsafe

Allemaal ff openen en lezen bekijken en je leert een boel over Ubuntu.

en onthoud Ubuntu/Linux zijn allemaal tekst files die je zelf allemaal kan aanpassen, zodat de pc precies doet wat jij wilt.

en niet andersom zoals je gewend bent van Bill Gates zijn programma's
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

gabensam

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/26, 23:02:06 »
Dus je kunt de resolutie op 1024 zetten. Heb gewoon geinstalleerd en daarna de restricted driver van nvida aangevinkt. Heb geen idee wat er fout ga. Nog andere ideeen voor mij.
groet Cees

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/26, 23:05:17 »
Citaat van: Gandyman
In je "etc/X11/xorg.conf " staat alles waarmee de server moet werken, dus ook alle resoluties.
indien je een ideale resolutie hebt voor jezelf kan je gewoon alle resolutie's weghalen die je niet wilt hebben.
Nu zal de pc altijd opstarten zoals jij dat wilt.
Het is anders geworden, Gandy.... In 8.04 staat er bijna niks meer in xorg.conf, alleen nog je toetsenbord en muis, zowat.

Er is een compleet nieuw automatisch systeem van video-hardware-herkenning, buiten xorg.conf om. Heel raar, en ik moet er nog erg aan wennen.

Als je problemen hebt in het nieuwe systeem, dan kun je een oude xorg.conf gebruiken, bijvoorbeeld eentje uit de LiveCD-sessie van 7.10. Als je die over de kaalgeplukte xorg.conf van 8.04 heenzet, dan is het weer bij het oude.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/26, 23:06:50 »
Citaat van: gabensam
Dus je kunt de resolutie op 1024 zetten. Heb gewoon geinstalleerd en daarna de restricted driver van nvida aangevinkt. Heb geen idee wat er fout ga. Nog andere ideeen voor mij.
groet Cees
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: nvidia-settings
aanvinken en druk op knop Toepassen

Daarna:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: gksudo nvidia-settings
druk op Enter

en verander de dingen die je wil, met dit progje van Nvidia zelf.

gabensam

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/26, 23:58:21 »
Bedankt, na 4 dagen stoeien en kreunen voor elkaar. Na het instellen nog even bevestigen  bij beheer/schermresolutie anders werkt het maar 1 keer. Ben hier echt heel blij mee, nogmaals bedankt

Groet gabensam

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/26, 23:59:06 »
Citaat van: gabensam
Bedankt, na 4 dagen stoeien en kreunen voor elkaar. Na het instellen nog even bevestigen  bij beheer/schermresolutie anders werkt het maar 1 keer. Ben hier echt heel blij mee, nogmaals bedankt

Groet gabensam
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)

Offline Dave

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/27, 00:24:10 »
Citaat van: Gandyman
Het is niet modderen maar gevolg van het slimmer maken van de software in Linux.

Kijk voorheen had je geen beeld met die ATI kaart van je, logisch want wie koopt nu ATI ??
Nvidia is al vele jaren veel beter en heeft betere drivers, zowel voor Linux als voor Windo.

maagoe, je zit er nu maar mee.

FF ter info, ik zij dus al dat de software slimmer word en je X-server die voor het beeld zorgt gaat tijdens het booten van de pc kijken of de vga kaart zich netjes meld.
Indien dit niet gebeurd gaat je X-server in een soort veilige modes werken, zodat je toch nog kan werken.

In je "etc/X11/xorg.conf " staat alles waarmee de server moet werken, dus ook alle resoluties.
indien je een ideale resolutie hebt voor jezelf kan je gewoon alle resolutie's weghalen die je niet wilt hebben.
Nu zal de pc altijd opstarten zoals jij dat wilt.

Vermits ???
Er weer iets niet goed gedetecteerd word tijdens het booten, dan zal hij automatisch terug springen in een veilige mode.

hij gebruikt daarvoor een failsafe xorg.conf voor met de toepasselijke naam:
xorg.conf.failsafe

hij gebruikt dan de resoluties die daarin staan.

Nu zou je voor jezelf ook deze kunnen bewerken, in dat geval zal je altijd de resolutie hebben die je wilt.

onthoud echter indien er echt iets misgaat in de toekomst dat je dus niet terug kan vallen op een lagere resolutie.

Indien je nu toch in die map aan kijken bent die je dat er meerdere xorg.conf staan.
xorg.conf
xorg.conf1
xorg.conf2
xorg.conf.failsafe

Allemaal ff openen en lezen bekijken en je leert een boel over Ubuntu.

en onthoud Ubuntu/Linux zijn allemaal tekst files die je zelf allemaal kan aanpassen, zodat de pc precies doet wat jij wilt.

en niet andersom zoals je gewend bent van Bill Gates zijn programma's
Helaas werkt het niet zo in alle gevallen anders was het wel eenvoudig.

Met werkpc en een nvidia was het gisteren ineens 1280 ipv 1024 en niet te veranderen.
Maandenlang in 1152 moeten werken omdat er echt geen mogelijkheid was om blijvend (!) terug te zetten, was het sinds een week eindelijk goed en dan ineens 1280.
Gelukkig was het na een herstart weer goed en vandaag nog steeds.


Op de testpc met een ait 128 nog steeds niks. steeds 800x6000.
ook met de final versie van Hardy, na de installatie is het goed maar na 1 of soms enkele keren opstarten is het weer 800x600

beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/27, 02:59:58 »
Vermoed dat je over HH praat want in alle andere gevallen voor HH kon je gewoon de xorg.conf slopen en uitkleden zodat hij geen andere keuze had dan wat erin stond.

In dit geval ga ik morgen onderzoeken hoe HH het uitvoert.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/27, 10:36:20 »
Als jij kunt vinden waar de nieuwe instellingen staan, en vooral hoe je ze zelf handmatig kan veranderen, dan wil ik dat heel graag weten.  :-)

De enige "oplossing" die ik nu heb, is een omweg, een lapmiddel: namelijk het terugzetten van een oude xorg.conf uit 7.10 (bijvoorbeeld geplukt van de LiveCD-sessie van 7.10).

Voor alle duidelijkheid, aan degenen die meelezen (Gandy hoef ik dat niet uit te leggen, die begrijpt dat wel): beste mensen, als het goed werkt bij jullie, gewoon niks aan veranderen! Gandy en ik zijn nu eenmaal rasechte knutselaars en sleutelaars, en wij willen graag dingen met de hand afstellen.  :-)

Offline lizardman

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/27, 11:14:03 »
Citaat van: pjotr123
Als jij kunt vinden waar de nieuwe instellingen staan, en vooral hoe je ze zelf handmatig kan veranderen, dan wil ik dat heel graag weten.  :-)

De enige "oplossing" die ik nu heb, is een omweg, een lapmiddel: namelijk het terugzetten van een oude xorg.conf uit 7.10 (bijvoorbeeld geplukt van de LiveCD-sessie van 7.10).

Voor alle duidelijkheid, aan degenen die meelezen (Gandy hoef ik dat niet uit te leggen, die begrijpt dat wel): beste mensen, als het goed werkt bij jullie, gewoon niks aan veranderen! Gandy en ik zijn nu eenmaal rasechte knutselaars en sleutelaars, en wij willen graag dingen met de hand afstellen.  :-)
Waarschijnlijk ben jij niet de enige die hier zeer benieuwd naar is ;)

Op het net kan ik er ook nog maar weinig over vinden, en dat terugzetten van een oude xorg.conf kan toch ook niet de bedoeling zijn geweest van de makers.
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de makers de flexibiliteit eruit hebben willen halen dus het zal wel ergens zitten, maar alleen kan ik het nog niet vinden.... ;)

edit: hier staat wel meer over de nieuwe X aanpak https://wiki.ubuntu.com/X/Config
https://wiki.ubuntu.com/X/AutodetectMonitorFrequency

In ieder geval zal ik dit draadje dus ook maar eens goed in de gaten gaan houden...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jan11000

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/27, 18:13:00 »
Om scherm automatisch goed in te stellen, doe dit:
Opstarten in veilige mode, kies 3 keuze, hier word scherm en misschien videokaart herkent, hierna was mijn scherm goed.
Ik had wel met envy alle drivers verwijderd(in text mode), toen booten toen was schermgrootte niet goed, toen naar veilige mode 3e keuze doen, dan reboot, toen scherm goed.
Zelf krijg ik mijn ati 9600 niet aan de praat.

Offline lizardman

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/27, 18:50:19 »
Er zijn een heel stel Ati kaarten voor compiz ge-blacklist. Bug #201330 https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/201330
Als het ook voor jou kaart geld dan kun je helpen met testen..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jan11000

  • Lid
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/27, 20:35:56 »
Indien je zo werkt kun je meer drivers testen die misschien werken, indien je crashed kun je gewoon weer booten, om weer te testen.

Install envy,( to install drivers, but also to remove the drivers, in textmode.)
(if everything fails, you can start up in safe mode remove drivers an boot again.
If screensize is not good, then boot again in safe mode and use 3e line to search for video and monitor settings, hardware).


Read this
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/201330.


open source install,(or try a differnt one)(or envy)
Here you have to try differnt versions of drivers.


Put this "SKIP_CHECKS=yes"in the file, etc/xdg/compiz/compiz-manager
or ./config/compiz/compiz-manager (is hidden file, is verborgen file)

This is for laptops:
In file usr/bin/compiz
search laptop detect portion
change "return 1" to "return 0"


Do this before you reboot, then if compiz freezes, you can boot without compiz.
http://www.ubuntu1501.com/  , search for "Stop Compiz-Fusion From Loading Automatically".

Make icon with: compiz --replace
This starts compiz with the icon, if it crashes, boot again without compiz.

Compiz will now not start automatically, so you can boot with drivers.
If you start compiz with icon, anf it crashes/hangs you can boot again.

Hope this works!!!!!

HanZZ

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/27, 21:20:44 »
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: nvidia-settings
aanvinken en druk op knop Toepassen

Daarna:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: gksudo nvidia-settings
druk op Enter

en verander de dingen die je wil, met dit progje van Nvidia zelf.

MOET JE EERST NAAR DE ROOT VOOR : gksudo nvidia-settings
Terminal venster herkend het niet.

Azalin

  • Gast
beeldschermresolutie 8.04
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/01, 12:24:55 »
Ja, dat is dus ook niet echt een oplossing want die schrijft doodleuk gewoon alle info naar xorg.conf ... terwijl het hele idee is dat de xorg.conf niet meer nodig zou moeten zijn ... volgens de canonical developers. Daar komt bij dat nvidia-settings echt een bende van je xorg.conf maakt, maar dat terzijde.