Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Nvidia Next Generation ION  (gelezen 1969 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Nvidia Next Generation ION
« Gepost op: 2011/04/17, 09:42:51 »
Weet iemand of deze video ondersteund wordt door een of andere Linux? Het kent DirectX 10.0. Is dat voldoende om ondersteund te worden door bv. Ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/18, 09:17:52 door Jakke5 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Nvidia Next Generation ION
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/17, 10:17:37 »
Ubuntu kent geen directX, alleen opengl.
Ik zie eigenlijk geen problemen met ion aangezien nvidia toch regelmatig een driver voor linux uitbrengt.

http://www.nvidia.de/object/linux-display-amd64-260.19.44-driver-de.html
Hier zie ik toch iets van ION  bij staan.

Re: Nvidia Next Generation ION
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/17, 15:13:00 »
KOOP GEEEEEN Nvidia ION!!! niet voor linux in elk geval. Die dingen hebben OPTIMUS technology, en dat werkt niet samen met linux. Er is wel vga switcheroo, maar zover ik weet is dit allemaal work-in-progress.

Neem als voorbeeld de asus eee pc 1215N (die ik retour gestuurd heb) Daar zitten 2 kaarten in: een intel integrated voor het lichte werk (en daardoor heeft de batterij een langere levensduur) en de Nvidia ION2. Optimus schakelt tussen de 2 kaarten wanneer het nodig is. Echter, optimus wordt niet ondersteunt op linux, en nvidia heeft geen plannen om dit te ondersteunen. Dit komt omdat ze er een groot deel van X11 voor zouden moeten herschrijven, en dat is niet te doen.
Je kan normaal gezien de Nvidia ION NIET! aankrijgen onder linux. Je gebruikt dus de integrated intel kaart MAAR de ION staat WEL! gewoon aan, en gebruikt stroom, dus de batterij gaat een stuk minder lang mee.

Hoe en wat je dit kan omzeilen met switcheroo weet ik niet, en of het werkt, het wass mij niet gelukt, en kostte te veel moeite.
Ik heb nu een MSI U270, met AMD/ATI, en die combinatie werkt perfect, met de AMD propriety drivers voor linux.

Offline siegi

  • Lid
Re: Nvidia Next Generation ION
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/17, 17:40:22 »
@thelowlander
Hier draaien ze toch linux op een zotac nettop met ion2 chipset?
http://www.xbmcfreak.nl/zotac-zbox-hd-id11-review-conrad/


Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nvidia Next Generation ION
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/17, 23:13:23 »
Dankjewel voor de reacties.
Het gaat in dit geval om de ION die geïntegreerd is in de CPU van de Intel Core i-reeks. Of dat de ION2 is zoals siegi veronderstelt weet ik niet zeker. In ieder geval zitten er géén 2 kaarten in, en is er zeker geen sprake van optimus-technologie.
En siegi, is opengl compatibel met directX?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nvidia Next Generation ION
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/18, 07:58:46 »
Je bedoelt de nieuwe intel Core i-reeks, de sandy bridge range? Daar zit een grafische chip van intel in, dat heeft niets met ion te maken. ion is combi van een intel atom processor met een grafische chip van nvidia, maar in de core i-reeks is dat een grafische chip van intel zelf. Daar komt dus geen nvidia meer aan te pas en heet dus ook geen ion.

Hoe het zit met de Linux ondersteuning voor alle grafische mogelijkheden van die core i-reeks dat weet ik eigenlijk niet goed. Het zou mooi zijn als alle video mogelijkheden volledig ondersteund worden, want dat maakt die processor een goede kandidaat voor een nieuw media center.  :D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nvidia Next Generation ION
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/18, 09:16:47 »
Op deze pag.
http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Processors&ProductLine=Desktop&ProductProduct=Intel%C2%AE+Core%E2%84%A2+i3+Desktop+Processor
staan verschillende Linux-distro's. Ubuntu zie ik er niet bij staan, maar Debian (voor LinuxMint Debian Edition) wél.

Offline siegi

  • Lid
Re: OPGELOST Nvidia Next Generation ION
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/19, 22:42:01 »
En siegi, is opengl compatibel met directX?
Je kan niet echt spreken over compatibliteit.
De huidige videokaarten ondersteunen zowel directX als opengl.
DirectX is alleen beschikbaar onder windows. En opengl is beschikbaar op linux, mac, windows,...

DirectX wordt vaak gebruikt voor windows games, deze kan je dan onder linux spelen met wine. Wine zet directX instructies om in opengl instructies.