Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade  (gelezen 1343 keer)

Upgrade
« Gepost op: 2008/05/28, 20:22:55 »
Ik heb de CD ontvangen van de 8.04 LTS versie.
Heb een speciale PC met alleen Ubuntu erop en 7.10 op een aparte partitie gezet. Ik wil die 7.10 simpelweg upgraden naar 8.04.
Kan dat en kun je dan de home partitie ook helemaal ongemoeid laten?
Vorige keer lukt me dat niet en moest ik ook de home partitie opnieuw formatteren.
Wil iemend mij kort vertellen hoe dat moet? aub?
Dank alvast
Rob

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/28, 21:32:09 »
Als je /home echt een aparte partitie is, dan kun je bij de schijfindeling aangeven dat die partitie niet moet worden geformatteerd. Op het forum staan daar volgens mij al wel wat fraaie beschrijvingen van.

Verder zou ik je willen aanraden om geen upgrade te doen, maar een volledig verse installatie. Ik hoor van diverse (ervaren) kanten dat een upgrade niet jofel werkt. Zelf doe ik ook al jaren re-installs ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/06, 17:54:32 »
Dank voor je bericht.

Ik heb die schone installatie willen doen maar vreemd genoeg worden er geen schijven herkend.
Het systeem roept iets dat ik dat in schijfbeheer moet aangeven.
Vervolgens schijfbeheer opgestart maar daar komt inderdaad mijn HD niet voor.
Toch zit er een in, met daarop een aparte partitie voor home en een voor  boot.
Ik snap het nu helemaal niet meer. Ik ben behoorlijk nieuw in Ubuntu

De CD start overigens op met een directe installatie.
Bij 7.10 kon je nog kiezen uit een menu of je van de live CD wilde werken of wilde installere, off je de CD wilde bekijken etc etc.

Is er misschien iets mis?

Upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/07, 11:00:18 »
Heb je de cd gecontroleerd op fouten?

Upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/08, 21:24:10 »
heb ik gedaan en er schijnt niks mis te zijn.
Overigens heb ik de installatie  wel gedaan want dat lukt nl wel.
Het allereerste keuze menu van de CD kan ik niet benaderen omdat mijn muis en toetsenbord het dan nog niet doen.  Die werken pas na het "laden van de kernel" en daarom kan ik ook geen verdere keuzes maken. Waaromdat is snap ik ook niet.

Als Ubuntu helemaal is geinstalleerd wordt er ge-reboot en daarna krijg ik, de voor mij beruchte, "busy box" waar ik een commando moet ingeven dat ik niet weet.

Ubutu 7.10 werkte prima en naar tevredenheid maar deze krijg ik helemaal niet aan de praat. Helaas ben ik teveel beginneling voor Ubuntu 8.04. denk ik.
Als iemand weet hoe ik de boel kan laten werken vanuit die busy box, dan zou ik zeer geholpen zijn en anders maar weer gewoon Windows XP.

PS. Dat checken van die CD gaat trouwens niet want ik kan dat menu niet benaderen omdat mijn muis en toetsenbord het dan nog niet doen. Ik bedoelde dat er op zicht niks mis mee was.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/08, 21:43:03 »
1. een oudere PC met USB toetsenboard en USB muis misschien ?
2. kan je in die Busybox eens Ctrl-D geven, of exit intypen ?

Graag je bevindingen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/08, 22:07:34 »
Klopt, oudere pc waarop in een USB muis en toetsenbord gebruik.
Wel met een nieuwe 160 GB HD, met een aparate boot en een aparte home partitie (gemaakt in Ubuntu 7.10), een AMD 2800+, een snelle grafische kaart van Nvidia met 256 MB  

Moet ik misschien terug naar een PS2 muis en toetsenbord, misschien?

Ctrl D geeft als antwoord: v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5Ubutu12) Built in sheel (ash)
en exit  geeft : (initramfs) -

Ik hoor graag
Rob

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/08, 22:14:35 »
Uit je opmerkingen begrijp ik, dat je systeem dan dus niet doorstart, jammer .........
Kan je een oud toetsenboard en muis aansluiten ?
Je BIOS ondersteunt volgens mij de USB apparaten niet, waardoor hij pas een toetsenboard/muis ziet, zodra het OS is opgestart van de CD.

Mijn advies is hopelijk niet te negatief:
Probeer de alternate CD, met een oud toetsenboard en muis.
Zodra het systeem loopt (hopelijk lukt het dan wel), dan kan je USB spullen weer aansluiten.

Houd ons op de hoogte, het MOET lukken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/09, 10:19:24 »
Als het goed is zat er in de doos van de muis en het keybord een verloop stekkertje van USB naar PS2.
Zoek die stekkertjes eens op dan kan je alles via de originele PS2 ingang aansluiten.

Heb je geen oud keybord met PS2 stekker , koop dan een verloop stekkertje van USB naar PS2.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D