Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer  (gelezen 2988 keer)

Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Gepost op: 2014/12/30, 18:28:26 »
Ik háát het om een op zich nog goede laptop weg te moeten doen, alleen omdat-ie te traag is. Iemand wees me op Ubuntu: daarmee zou mijn Acer Aspire met Vista (2MB intern geheugen, 1,7 GHz) en en heel kleine harde schijf weer vlotjes moeten kunnen werken (ik doe geen veeleisende dingen ermee).
Maar na wat zoekwerk op internet merk ik dat ik toch weer snel tegen allerlei dingen aanloop die ik niet weet/snap. En dat het dus weer zo'n frustrerende en tijdrovende klus wordt (met onzeker einde).
Heb het iso-bestand gedownload, maar kom nu niet verder.
Ik ben zó benieuwd naar Ubuntu!
Wie helpt me, alsjeblieft?
Dank je wel!
Patrick (Panningen)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/30, 22:07:03 »
https://sites.google.com/site/computertip/Home Hier is alles op begrijpelijke wijze te vinden:  Voor mij als leek voldoende. Alléén Ubuntu installeren geeft minder kans op problemen.
Succes.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/31, 17:28:11 »
Ik zou voor Xubuntu gaan met die specs. Unity vreet al de helft van je RAM.

Frederik

  • Gast
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/31, 19:32:27 »
Gelet op de specificaties van de laptop zou ik het advies van MKe volgen.

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/01, 11:17:54 »
Dank voor jullie reacties.
Ben aan de slag gegaan met ajjp's link. Bleek allemaal moeizamer dan gesuggereerd (door mijn beperkte laptop?), maar dacht er uiteindelijk bijna te zijn, toen ik de mededeling kreeg: te weinig schijfruimte.
In het installatieproces ging het eerst mis (bleef diverse keren hangen), waardoor ik mogelijk twee keer iets heb geinstalleerd. Want met 9 Gig op de harde schijf zou het toch moeten kunnen?
Afijn, ik probeer het nu eraf te gooien, want de schijf zit nu dus vol. Maar als je Ubuntu naast Windows hebt geinstalleerd, is verwijderen ook  weer eenb gedoe, begrijp ik. Ik ga 's kijken of me dat lukt...
Patrick

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/01, 11:50:19 »
Xubuntu zou ik proberen.
En geef ook je volledige hardware specificatie.
En 9 GB is natuurlijk weinig, staat windows er nog op?

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/01, 12:00:01 »
Update-je:
Verwijderen van (onvolledige) Ubuntu ging vlot dank zij deze perfecte instructievideo.> https://www.youtube.com/watch?v=vt0N2Cpv8CM
Fijn als het ook 's meezit.
Ga nu toch maar eens Xubuntu proberen. Zou 9 Gig dan voldoende moeten zijn?
Zou indien het bevalt natuurlijk Vista eraf willen gooien, maar nu nog effe niet.
Patrick

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/01, 12:13:42 »
Xubuntu zou ik proberen.
En geef ook je volledige hardware specificatie.
En 9 GB is natuurlijk weinig, staat windows er nog op?

Ja, Vista staat er ook nog op
Mijn specs: 80GB harddisk (5+9 vrij op c en d)
2GB DDR2
1,7 FHz, 2 x 256 KB L2 Cache
(nog meer nodig?)

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/01, 12:31:54 »
Deze zou Xubuntu uitstekend moeten draaien, tenzij je WIFI kaart niet wordt ondersteund. Werkit alles naar behoren vanaf de live-cd?
Voor ff testen zal volgens mij 9 GB wel volstaan. Maar als je serieus over wilt, dan zou ik iets meer reserveren. Vanaf Xubuntu kun je trouwens prima je windows partitie lezen, andersom gaat helaas niet.

FrSu

  • Gast
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/01, 14:23:48 »
Als je van Win af wilt kun je bij de installatie kiezen voor: Gebruik de hele schijf.

Verder zou ik eerst met een Live CD/USB even testen hoe de laptop zich gedraagt, de hardware lijkt mij zeker goed genoeg om een Linux op te te kunnen laten draaien.

Wine downloaden...en dan?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/09, 18:38:50 »
Oke, dank voor jullie meedenken.
Nu heb ik Wine geinstalleerd in Xubuntu . Maar dan? Downloaden gin natuurlijk  zonder problemen, configureren is een kwestie van alles oke zeggen/niks veranderen. Maar hoe gaat het dan verder? ik wil bv Windows Mail (van Vista) vanuit Xubuntu kunnen gebruiken.
Op internet is het nog knap lastig om te vinden wat ik verkeerd doe/niet doe. Heb al het de Wndows mail .exe bestand met Wine laten openen. Dat zou Mail moeten klaarmaken voor Ubuntu (geloof ik?). maar er gebeurde vrijwel niks.
Dus. wat moet ik doen om de Windows programma's binnen Xubuntu te kunnen gebruiken, nádat ik Wine heb geinstalleerd? Iemand?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/09, 19:35:49 »
Ubuntu komt met veel voorgeïnstalleerde programma’s en via het softwarecentrum zijn er nog veeel meer te gebruiken.

Voor gebruik van e-mail is thunderbird voorgeïnstalleerd. Waarom zou je een mailprogramma van Windows Vista willen gebruiken?

Wine is een leuke oplossing om specifieke Windowsprogramma’s te gebruiken in Linux (waar geen goed alternatief voor is).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/09, 20:02:33 »
@ patrick vt hooft : Thunderbird werkt erg fijn, zeker als je meerdere email-accounts hebt. Je kan het programma installeren via het softwarecentrum (of via synaptic, softwarebeheer).

Ter info
 - een video van Nixie Pixel :                  https://www.youtube.com/watch?v=jYb4Fwpgsuw
 - de help-pagina van thunderbird :     https://support.mozilla.org/nl/kb/automatische-accountconfiguratie

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/09, 20:23:04 »
En zelfs als je Thunderbird niet fijn vindt zijn er tal van alternatieven. Geary bijv. is net zo makkelijk in het gebruik als Windows Mail, Thunderbird is wat geavanceerder evenals Evolution en Balsa.

Verder eens met testcees: voor sommige programma's is het handig (zeker als de maker, zoals in mijn geval met 1 programma wat ik gebruik en 1 programma wat ik gebruikte, al aangeeft dat het met Wine werkt bij elke nieuwe versie).

Offline MKe

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/09, 20:37:25 »
Voor het lezen van je outlook mail heb je idd niet de exe nodig. Thunderbird is daarvoor het aangewezen programma.

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/10, 11:39:45 »
Dank voor jullie reacties, maar ik merk dat ik een korte toelichting moet geven. 
Ik wil graag Windows mail vanuit Xubuntu kunnen benaderen - niét omdat ik zo graag doorga met dat programma, maar omdat het importeren van mijn oude mails vanuit Mail naar Thunderbird zo goed als onmogelijk lijkt te zijn. Althans, dat concludeer ik uit wat ik overal lees. (misschien is het te doen voor echte diehards, maar daar hoor ik niet bij).
Ik moet het dus gemakkelijk kunnen openen omdat het mijn complete mailarchief is.
En  - om terug te komen op mijn eerdere vraag - ik kom dus niet verder dan het downloaden van Wine.  Maar wat doe ik vervolgens om Windows Mail daadwerkelijk in Xubuntu te kunnen zien en gebruiken?
Patrick

Offline RikRik

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/10, 11:44:32 »
De beste oplossing is: overstappen naar webmail.
Webmail heeft heel veel voordelen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/10, 11:58:44 »
Patrick, alles bij het oude laten lijkt me onhandig. Thunderbird (TB) werkt ook onder windows.

Voor een overstap van Mail naar TB zou ik adviseren het programma op je oude windows systeem te installeren en daar te kiezen voor "import van mail en adressen". Vervolgens kan je de geimporteerde mail exporteren in het formaat van TB en dit "meenemen" naar TB onder linux.

Er is een nederlandse help van TB die je verder kan brengen, eventueel stel je daarna op dit forum nog vragen.
https://support.mozilla.org/nl/kb/overstappen-thunderbird#w_overstappen-van-windows-mail-of-windows-live-mail-naar-thunderbird

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/10, 12:28:25 »
Misschien nog een idee voor de toekomst,
Ik heb alles lopen via google mail.

Google mail stuurt alles door naar mijn eigen email adres(die niemand krijgt),
dus ik haal gewoon alle mail op bij mijn eigen provider.
Mail maken doe ik via google.(of dit anders kan weet ik niet).
Voordeel is dat ik op google mail, alles in het archief kan gooien, dus een backup is gemaakt.
Thuis maak ik ook een backup, thunderbird map backuppen.
Bij wisselen van provider, dan hoef ik niet alle 500 email addressen op website's, die ik overal gebruikt, niet te wijzigen, alleen bij google mail hoef ik mijn nieuwe provider email  in te geven.

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/10, 13:39:22 »
Als je een Hotmail- of Outlook-adres hebt, dan is al je mail ook te benaderen via http://outlook.com

Offline RikRik

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/10, 14:03:03 »
Als je een Hotmail- of Outlook-adres hebt, dan is al je mail ook te benaderen via http://outlook.com
Zo heb ik het ook geregeld, vandaar m'n reactie:
De beste oplossing is: overstappen naar webmail.
Webmail heeft heel veel voordelen.

Grootste voordeel, vind ik: je raakt nooit geen mail meer kwijt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/10, 14:16:04 »
@RikRik: flauw én off-topic: mijn vroegere docenten zeiden: "Nooit niet = altijd"  ==> "Nooit geen = alle" Einde zoutgebrek én einde off-topic.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline RikRik

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/10, 14:25:16 »
Off topic
@RikRik: flauw én off-topic: mijn vroegere docenten zeiden: "Nooit niet = altijd"  ==> "Nooit geen = alle" Einde zoutgebrek én einde off-topic.
Citaat
Is het gebruik van de zin Ik maak nooit geen fouten, als je bedoelt dat je nooit fouten maakt, correct?

Antwoord
Nee. Deze zogeheten dubbele ontkenning komt alleen voor in de spreektaal en heeft dan een versterkende functie. Wij raden dit gebruik af, omdat het niet voor iedereen aanvaardbaar is

 Oké, neem het me niet kwalijk... ik ben taalknobbelloos  :D

Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/10, 17:35:06 »
Dank je EZ man. ik ga binnenkort jouw advies overnemen: in Windows overstappen van Windows Mail naar Thunderbird. Heb al even op de link geklikt (maar nog niet goed rondgekeken), en het lijkt erop dat het overzetten van mails en adressen moet lukken. De ervaring leert wel: eerste zien, dan geloven (hoe vaak ik al niet op een probleem/onwetendheid ben gestuit bij dit soort exercities...ontelbare keren.)
Desalniettemin: het zou handig zijn als ik met Wine Windows kan benaderen. En dat lukt dus niet - zie mijn eerdere post. Wat doe ik verkeerd / wat zie ik over het hoofd? Of heeft het te maken met mijn bijna-volle harde schijf?  > nog 4 Giga over, verdeeld over C en D.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hulp bij installeren (K)ubuntu op oude Acer
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/10, 19:00:21 »
@patrick vt hooft: Fijn om te horen dat je de grote stap waagt. De vlag mag al bijna uit, ik lees daarnet nog je eerste bericht:  je staat aan het begin van een nieuw avontuur, maar een goede voorbereiding is wel van belang. Het zou jammer zijn als je in het zicht van de haven strandt. Dat je de bibbers hebt, is meer een teken dat je te gretig bent  ;)

1) Kijk dus rustig rond in TB onder windows.
2) Ruimte op de harde schijf:
      - kan je ruimte winnen door de persoonlijke data tijdelijk ergens anders opslaan?
      - ubuntu kan niet goed werken met 4-5 Gb, kijk even op de startpagina van de site.
      - kan je partities verkleinen (is alles gevuld met data ?); Een gratis progje onder windows minitool partition wizard:
           http://www.partitionwizard.com/help/resize-partition.html
3) heb je bijzondere hardware (grafische kaart, wifi ): geef het model & type pc door.

succes!