Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SplashScreen Aanpassen HowTo (Plymouth in Lucid)  (gelezen 2940 keer)

SplashScreen Aanpassen HowTo (Plymouth in Lucid)
« Gepost op: 2010/07/29, 17:02:28 »
10.04 Splash Screen aanpassen: HowTo

Dit is een uitbreiding op
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/plymouth-schermpjes/

Vanaf Lucid wordt er Plymouth gebruikt om het splash-gebeuren op te vrolijken.
Het default-thema is nogal treurig, maar er zijn gelukkig al wat alternatieven.
Ten eerste zijn er de extra themas die je in Systeem-->Beheer-->Synaptic terugvindt: zoek op "plymouth" en markeer de thema's waarvan de namen je iets zeggen... Klik vervolgens op "Toepassen". Sluit Synaptic.
Als je ineens alles wilt hebben, kan je ook in een terminal ingevensudo apt-get install plymouth-theme*Vervolgens moet je een keuze maken. Zolang je alleen thema's hebt vanuit Synaptic, kan je gewoon in de terminal verder met volgende twee commando's. Lijntje per lijntje ingeven en telkens ENTER.sudo update-alternatives --config default.plymouth
sudo update-initramfs -u
Na het eerste commando geef je de nummer in van het thema dat je wil, en druk je op ENTER. Het tweede commando is om deze aanpassing ook te laten "doordringen" aan het bootproces. Onderbreek de uitvoering van dat tweede commando niet !

Er zijn op http://gnome-look.org en waarschijnlijk op nog veel plaatsen ook andere plymouth-thema's te vinden. Ik heb er zo één geprobeerd: "leeenux linux" omdat ik het wel geinige tekeningetjes vond. Dit thema kun je downloaden als een .tar-bestand.
Ik zal waarschijnlijk iets wel niet goed gedaan hebben, maar als ik het uitpak en de map "leeenux" kopieer naar /lib/plymouth/themes (waar al die andere thema-mappen staan) dan vindt "update-alternatives" het toch niet. Blijkbaar is er bij de installatie via synaptic nog iets anders dat ergens wordt weggeschreven om het systeem te vertellen dat er weer een thema bij is.
Er is echter wel een (handige) workaround. Zoek in Synaptic naar "galternatives" en installeer dat. Het is een grafisch frontend voor "update-alternatives", niet alleen voor plymouth dus, maar voor alles waarvoor alternatieven mogelijk zijn (bvb java, om maar één te noemen). Het grote verschil is echter dat je de mogelijkheid krijgt om eerst een keuze-mogelijkheid toe te voegen, vooraleer je een keuze maakt.

Ga naar Toepassingen-->Systeemgereedschap-->Alternatives Configurator.
Kies in de linkerkolom voor "default.plymouth".
Klik onderaan op "Toevoegen".
Navigeer met het extra venstertje naar waar je de thema-map hebt neergezet.
OPEN DIE THEMA-MAP.
Selecteer tenslotte het bestand JOUWTHEMA.plymouth
Vervolgens klik je op OK en het kleinere venster is weg. In het grotere venster staat nu in de rechterkolom JOUWTHEMA tussen de keuze-mogelijkheden. Blijft nog maar het rondje ervoor aan te klikken en het grote venster te sluiten... De priority staat standaard op 20 en ik heb dat maar zo gelaten...

LET OP: je moet nog altijd "sudo update-initramfs -u" doen in een terminal..!

Veel plezier.


(Nota 1: ik heb net de man-page even doorgenomen: een alternatief toevoegen kan dus uiteraard ook in de terminal, maar er zijn net iets teveel argumenten voor mij: 'sudo update-alternatives --install link name path priority" waarbij ik vermoed dat zowel link als name in dit geval "default.plymouth" zouden moeten zijn...)

(Nota2: Er bestaat ook nog een script om ervoor te zorgen dat zowel de boot als de login dezelfde achtergrond hebben als je bureaublad. Dat is NIET hetzelfde als wat hier beschreven is.)

En voor de CC: inspiratie voor deze howto haalde ik uit Linux-Magazine van augustus 2010, een bijdrage van Koen Vervloesem. Het staat ook in de UbuntuGuide voor Lucid Lynx ( http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Lucid#Change_Plymouth_Splash_Screen )
De tip van "galternatives" vond ik bij Moebuntu, één of ander "meiden-thema" met veel hartjes en zo XD
http://moebuntu.web.fc2.com/moe1004_eng.html
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...