Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: raid : regelmatig ernstige fouten gedetecteerd bij aankoppelen  (gelezen 718 keer)

Offline Joeridoe

  • Lid
Ik heb mijn hardware zo opgezet, dat ik een SSD gebruik waarop Ubuntu (12.04 LTS) draait,
en daarnaast 2 WD Caviar Green schijven in RAID0 gezet om mijn data op te zetten.
Hiervoor heb ik op mijn moederboard (MSI-Z77-GD65) Raid mode aan moeten zetten.
De SSD is echter niet in RAID opgesteld.

Nu heb ik al een paar keer bij het opstarten de foutmelding gekregen dat er ernstige fouten gedetecteerd zijn op de data partitie (de 2x WD dus).
Mijn vraag is:
1. Kan Ubuntu overweg met deze configuratie
2. Als deze fout optreedt, wat kan ik doen om dit te herstellen : ik heb de keuze om manueel te herstellen, maar dan kom ik in een terminalwindow terecht, en wat dan? met "mount" de toestand bekijken, en zelf de schijf proberen aankoppelen heeft niet veel zin, want dat kan ik beter de optie "negeren, en toch proberen aankoppelen" gebruiken.
Dus kan ik daarnaast nog in een terminal een tool loslaten om effectief de "ernstige fouten" op te sporen en te herstellen?
3. Is het mss beter om geen RAID0 te gebruiken?
 

Offline Bloom

  • Lid
Re: raid : regelmatig ernstige fouten gedetecteerd bij aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/18, 11:54:25 »
RAID-0 is zeer snel, maar ook gevaarlijker. Met twee schijven heb je immers het dubbele risico: als één schijf het begeeft, ben je meteen alle data kwijt (dus van de twee schijven)!
Ik kan dit dan allen maar aanraden als je (1) de hogere lees- en schrijfprestaties absoluut nodig hebt en (2) zo vaak als het maar kan back-ups maakt.

Voor de veiligheid is RAID-1 beter (twee schijven). Vanaf drie schijven kun je RAID-5 gebruiken en dat biedt zowel veiligheid als hogere prestaties.

Over het algemeen is het geen goed idee om Ubuntu gebruik te laten maken van een in het BIOS ingebouwde RAID. Hardware-RAID (in een controller ingebouwd) is prima, maar zogenaamde firmware-RAID (eigenlijk software maar door het BIOS of de controller zelf uitgevoerd) is zwaar producent-afhankelijk en Ubuntu ondersteunt er veel, maar niet alles. Een firmware-RAID kan ook niet beheerd worden door Ubuntu, dus je kunt er meestal geen status over opvragen en je kunt eventuele problemen niet oplossen of configuratiewijzigingen niet aanbrengen vanuit Linux. Je moet dat dan vanuit je BIOS-menu's doen.

Je problemen duiken waarschijnlijk op, omdat je in het BIOS van je pc een RAID hebt ingesteld en dan bij de instalatie in Linux gezien dat die ze toch ziet als twee aparte schijven en dan hier ook weer een RAID ingesteld. En die conflicteren dan met elkaar.
Maak een back-up van de inhoud van je RAID-systeem.
Herstart je pc en ga in het BIOS-menu naar de RAID-configuratie. Zet die op 'JBOD' of losse, onafhankelijke schijven. Vernietig met andere woorden de aangemaakte RAID-tabel.
Start daarna Linux op vanaf de SSD en gebruik de grafische omgeving om in het systeem aanwezige RAID-0 tabel te controleren en zonodig opnieuw aan te maken moest die verdwenen zijn.
Nu heb je een volledige soft-RAID onder Linux en die zal altijd perfect blijven werken en kan ook beheerd worden vanuit Linux. Je kunt beperkte dingen doen vanuit de GUI, maar als je echt dingen wil kunnen doen zoals een echte Linux systeembeheerder, dan moet je de terminalbevelen kennen. Google maar eens naar 'mdadm'...

Offline jan11000

  • Lid
Re: raid : regelmatig ernstige fouten gedetecteerd bij aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/18, 13:14:24 »
Je groene schijf, zoek op site van WD, naar programma widdle zet hiermee de tijd dat de schijf in slaap gaat op maximum, niet uitzetten. Dit helpt niet tegen uitvallen van je schijf bij raid, maar wel tegen de head slijtage, bij mij liep dit heel snel op.

Of
Je groene schijf doet niet aan TLER, waardoor de schijf te lang pauze maakt, dan valt je raid uit elkaar.
Check ook even smart van je hd.

Of
Het werkt gewoon niet samen, dus google er op los.

Of
Probeer eens zonder je hardware raid.
Installeer via software raid.
Dit kun je geheel grafisch doen in ubuntu, via disk utility.

Zet hardware raid uit, zet de controller ahci.
Dan mdadm installeren.
Dan met gparted de 2 hd's wissen, dan bij eigenschappen van de hd, raid aanvinken.
Dan met disk utility je raid maken, en formateren.

Indien het weer uitvalt dan denk ik dat je hardware niet samenwerkt.
Kan ook nog slechte kabels, data en stroom zijn.

En raid 0 is een slechte idee, in het algemeen.

Voordat je ook iets voor raid gaat kopen, lees heel veel op forums, want op papier gaat veel, alleen in praktijk klopt er niks van.
http://gathering.tweakers.net/
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44

Normaal voor raid controller heb je speciale hd's nodig, deze zijn 2x zo duur.
Laatst had ik van WD gezien dat ze rode schijven hadden, deze zouden beter geschikt zijn voor nassen en raid, google daar eens op, ze zijn wel langzaam, maar je groene zijn ook langzaam.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 13:19:09 door jan11000 »

Offline Joeridoe

  • Lid
Re: raid : regelmatig ernstige fouten gedetecteerd bij aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/20, 13:54:45 »
Als ik in mijn BIOS de RAID controller terug uitschakel, hoe krijg ik die schijven dan terug aangekoppeld?
Kan ik Ubuntu opstarten, de fouten negeren, en met gparted de partitietabel corrigeren?
Of ga ik best in op het aanbod om manueel te herstellen op het moment dat bij opstarten van Ubuntu de foutmelding komt, en moet ik dan op de commandline de partities editeren?

Offline jan11000

  • Lid
Re: raid : regelmatig ernstige fouten gedetecteerd bij aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/20, 15:06:25 »
Je zult opnieuw moeten beginnen.

Zet hardware raid uit, zet de controller ahci.
Dan mdadm installeren.
Dan met gparted de 2 hd's wissen, dan bij eigenschappen van de hd, raid aanvinken.
Dan met disk utility je raid maken, en formateren.