Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en software installeren  (gelezen 1842 keer)

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Gepost op: 2007/09/20, 21:03:28 »
Beste Forumers,

Ik heb na 2 jaar twijfel een PC gepakt en Ubuntu 7.04 geinstalleerd. Ik heb totaal geen kennis van Linux. Wel vroeger veel met Dos en alle Windows versies gewerkt en geinstalleerd. Maar ik kom er (ook met de zoek functie van dit forum) niet echt uit.

Ik heb OpenOffice voor Linux gedownload. Hoe (help) kan ik deze installeren. Inderdaad verwachtte ik dat het hetzelfde als onder windows zou zijn maar (gelukkig) is dat niet zo. Graag een stappen plan hoe dit moet.

Verder heb ik een intenet (ADSL) aansluiting van Xs4all maar wel draadloos.
Ik heb een Netgear usb ontvanger in de pc zitten maar kan helaas niet internetten.

Op dit moment heb ik een PC met Win XP pro. Waar ik graag een dualboot van wil maken maar daarvoor wil ik eerst de benodigde kennis opdoen over Ubuntu.
Deze ervaring doe ik op een andere pc waar alleen Ubuntu op draait. Helaas ben ik genoodzaakt deze post te doen met een laptop waar ook Win Xp op draait.

Wie wil of kan mij helpen. Bij voorbaat dank.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu en software installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/20, 21:11:04 »
We werken in linux niet op de windows manier eerst iets zoeken op internet dan downloaden en dan installeren.
We zeggen in linux gewoon tegen onze pakketbeheerder wij willen dat programma, en hij gaat het downloaden, installeren en vervolgens nog eens security updates bijhouden.
En open office is normaal gezien default geinstalleerd trouwens.

Voordelen zijn
De pakketbeheerder download van ubuntu repo's dus 100 percent betrouwbaar.
installatie gaat heel gemakkelijk zelfs niet duizend keer op next drukken zoals in windows.
Security updates worden automatisch gezocht.  
 
hier en link hoe je sofware kan installeren
hier een link met nederlandstalige documentatie

Over jouw draadloze netwerkkaart wil ik wel eens weten wat voor een chip er pressies opzit.
doe eens Toepassingen hulpmiddelen terminal venster
commando lspci (indien een pci kaartje)
commando lsusb (indien een usb kaartje)
De uitkomst hievan zou ik graag hebben

Offline Mario

  • Lid
Ubuntu en software installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/20, 21:12:10 »
openoffice is normaal gezien al aanwezig bij een ubuntuinstallatie
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/20, 21:43:16 »
Dank Siegi en Mario,

Inderdaad heb ik openoffice gevonden en dat werkt. Dank dank dank (gewoon goed kijken). :lol:

Ik heb de volgend egegevens van de trerminal sessie:
lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82850 850 (Tehama) Chipset Host Bridge (MCH) (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82850 850 (Tehama) Chipset AGP Bridge (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 04)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BA ISA Bridge (LPC) (rev 04)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BA IDE U100 (rev 04)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB (Hub #1) (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801BA/BAM SMBus (rev 04)
00:1f.4 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB (Hub #2) (rev 04)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro] (rev 15)
02:07.0 Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10)

lsusb
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 005: ID 0846:6a00 NetGear, Inc. WG111 WiFi (v2)
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000  

Ik zit echter weer gewoon op de Xp voor het forum.

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/20, 22:07:56 »
Ben ondertussen ook een beetje aan het proberen geweest met de netwerkverbinding maar krijg toch erg de indruk dat WPA niet ondersteund wordt.
:/ Is hier een oplossing voor?

Of ga ik met tranen in mijn ogen terug naar Xp :D

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu en software installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/20, 22:11:11 »
Dit lijntje is het dus
Bus 001 Device 005: ID 0846:6a00 NetGear, Inc. WG111 WiFi (v2)
betekent een Netgear WG111, als ik op internet zoek voor deze kaart zie ik dus dat er nog geen native linux drivers gemaakt worden door de fabrikant.  Maar daar hebben we wel een oplossing voor ndiswrapper zorgt ervoor dat je windows wireless drivers kan laden.  Maar natuurlijk wel wat moeilijker dan bv een intel wifi kaartje dat gewoon native onder linux werkt.
Ik weet niet of ndisgtk standaard geinstalleerd is, dit is een grafisch programma om die windows driver te installeren.
systeem > beheer > windows wireless driver
Anders zal je gewoon deze instructies moeten proberen te volgen https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper

@persoonlijk ben ik die opmerking van ik wil dit of anders ga ik naar terug naar xp wel moe.  Ik lees deze al bij zoveel vraagstellers, ik ga niet extra moeite gaan doen omdat jullie terug naar xp zouden gaan. Dit is niet tegen jouw persoonlijk maar ik zie het gewoon teveel naar mijn goesting.

wr19026

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/20, 22:11:52 »
Citaat van: DMWvdB_NL
Ben ondertussen ook een beetje aan het proberen geweest met de netwerkverbinding maar krijg toch erg de indruk dat WPA niet ondersteund wordt.
:/ Is hier een oplossing voor?

Of ga ik met tranen in mijn ogen terug naar Xp :D
Vreemd, ik heb ook 7.04 (en daarnaast UbuntuStudio) als dual boot geïnstalleerd en dat werkt OOTB prima met WPA encryptie

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/20, 22:20:17 »
Citaat van: siegi
@persoonlijk ben ik die opmerking van ik wil dit of anders ga ik naar terug naar xp wel moe.  Ik lees deze al bij zoveel vraagstellers, ik ga niet extra moeite gaan doen omdat jullie terug naar xp zouden gaan. Dit is niet tegen jouw persoonlijk maar ik zie het gewoon teveel naar mijn goesting.
Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig het zal niet meer gebeuren.

Ik ga die link van je proberen en hoop dat ik er een beetje uitkom. Mocht het niet zo zijn post ik wel weer om hulp.

Tot nu dank jullie allen wel.

Walther
;)

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/20, 22:22:59 »
Citaat van: wr19026
Vreemd, ik heb ook 7.04 (en daarnaast UbuntuStudio) als dual boot geïnstalleerd en dat werkt OOTB prima met WPA encryptie
Ligt dat aan Ubuntustudio? en wat betekend OOTB? Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?


Walther

wr19026

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/21, 13:46:34 »
Citaat van: DMWvdB_NL
Citaat van: wr19026
Vreemd, ik heb ook 7.04 (en daarnaast UbuntuStudio) als dual boot geïnstalleerd en dat werkt OOTB prima met WPA encryptie
Ligt dat aan Ubuntustudio? en wat betekend OOTB? Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?


Walther
OOTB = Out Of The Box, standaard dus

En voilgens mi ligt het niet aan Ubuntu Studio, dat zijn nl. alleen maar de audio & video programmas.

Heb je Network Manager draaien?

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/21, 15:25:02 »
WR19026 schreef:

En volgens mij ligt het niet aan Ubuntu Studio, dat zijn nl. alleen maar de audio & video programmas.
Heb je Network Manager draaien?



Als ik op het monitor icoon klik (rechtsboven in de balk) zie ik twee netwerken. Als ik de verbinding wil instellen op mijn verbinding kan ik GÉÉN wpa sellecteren.

Ik ben echter nu niet thuis. Ben over 1 uur klaar met werken en zal mijn systemen opstarten als ik dan hulp kan krijgen zou dat fantastisch zijn :D

raoulg

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/21, 20:48:34 »
Citaat van: DMWvdB_NL
Ben ondertussen ook een beetje aan het proberen geweest met de netwerkverbinding maar krijg toch erg de indruk dat WPA niet ondersteund wordt.
:/
Bij mij werkt ubuntu juist vlekkeloos met de ingebouwde WiFi. Ik heb de beveiliging een aantal keer aangepast zodat ik met mn mobiele telefoon ook WiFI kan gebruiken. Hij staat nu op WPA2, wat ubuntu uitstekend doet.
Alleen windows krijg ik daarmee niet online.

Gelukkig heeft een van mijn buren een onbeveiligd draadloos netwerk...

DMWvdB_NL

  • Gast
Ubuntu en software installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/25, 08:57:36 »
Bedankt voor jullie reacties maar helaas werkt mijn verbinding nog niet.

Wel heb ik nu ook PCLOS geinstalleerd. Dat ziet er ook fraai uit. Ik test nu beide omgevingen en kies dan wat mij het beste ligt. Als mijn KVM switch vandaag binnenkomt kan ik de boel wat opruimen en eens proberen om internet werkend te krijgen middels een kabel.

Draadloos is leuk maar niet met een heel systeem.

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu en software installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/25, 12:54:34 »
In Estland gaan de studenten naar de marktplaats of in parken om met hun klaptop draadloos hun email te checken. Er zijn inderdaad her en der publieke hotspots geïnstalleerd. In apelanden Nederland en België is zulks blijkbaar niet mogelijk. Het zou al schelen als we allen systematisch ons draadloos netwerk openstellen.

Moraal van het verhaal in deze context: zorg eerst dat je een werkende internet verbinding hebt, en overweeg pas dan misschien om die te beveiligen.

Draadloos is een zwak punt in Linux omwille van de vele verschillende proprietaire drivers. Een uitzondering is Intel draadloos. Bij mij werkte het van de eerste minuut. Ik dacht dat ik een slechte modem had omdat ik vele drop-outs had onder Windows XP. Onder Ubuntu werkt het zonder meer.

Jij hebt een USB stick van NetGear, Inc. WG111, en nu dacht ik dat die niet geheel Linux onvriendelijk waren - in mijn NetGear modem gebruiken ze in elk geval open source software - maar blijkbaar wel dus.

Je hebt van siegi een mooie link gekregen over hoe met ndiswrapper de Windows driver te installeren. Je zegt enkel dat "je verbinding helaas nog niet werkt". Mocht je eens aanduiden wat er niet gelukt is, dan kunnen anderen je misschien helpen te zien wat er schort.