Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heel groot bestand versturen  (gelezen 4726 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Heel groot bestand versturen
« Gepost op: 2015/02/10, 12:33:49 »
Hoe verstuur je nou heel grote bestanden?

Mijn laatste video leverde een bestand op van 7,2 GB. Nou gaat het ook om 45 minuten speelduur in HDV 720p 25 fps formaat. Ik heb daar een multipart rar bestand van gemaakt in mijn Xubuntu 14.10. Dat ging puik, maar eigenlijk had ik liever nog een zelfuitpakkende versie gehad voor de mensen die er niet zo handig in zijn.

Die multipart rar heb ik per part onder de 2 GB gehouden en nu draait er een viervoudige upload naar Wetransfer. Dat lijkt zo wel te gaan lukken. Wetransfer Plus voor een enkele keer zo'n joekel is me te duur en Dropbox is vrij kritisch wat betreft bandbreedte.

Iemand hier met andere oplossingen misschien?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/10, 12:36:51 »
Google Drive?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/10, 12:45:03 »
Google Drive?

Txs, Pjotr!

Ik gebruik al heel veel Google diensten en niet erg te porren voor nog meer bij Google, maarre: dat zou dus wel gaan in dat Drive? Even op gezocht. Oh, 5TB?? 5 TeraByte? Dat zal toch wel niet? Niet dat dat nou nodig is, want bij zulke grote video's ligt hier de PC op apegapen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/10, 13:15:32 »
Je zou Bittorrent Sync kunnen proberen hiervoor. Je synct dan rechtstreeks naar de andere schijf zonder tussenkomst van derden. Een ander alternatief zou Syncthing kunnen zijn.

http://www.getsync.com/

http://syncthing.net/

Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/10, 14:51:47 »
uploaden op je site en link opsturen naar ontvanger is ook een optie
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/10, 14:54:57 »
Skype is ook altijd deugdelijk geweest om grote bestanden over te zetten naar één persoon. Ook dan peer2peer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/10, 15:12:54 »
lol dat kan met teamviewer ook, van Gitso weet ik het niet....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/10, 15:34:33 »
Waarom niet gewoon naar Youtube uploaden en prive zetten. Dan geef je de link gewoon door naar de mensen die dit willen zien.
Het kan zijn dat je in Youtube nog iets moet activeren om video's langer dan 15 minuten te mogen uploaden.
Als de mensen het dan nog willen downloaden van Youtube dan kunnen ze dat met bvb Downloadhelper in Firefox.
Zo doe ik het altijd en je hebt tegelijk nog een soort backup van je film (als er tenminste niets misloopt bij Youtube).
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/10, 17:39:32 »
Dan moet je al veel geheugen opgebouwd hebben bij Dropbox, bij is deze maar 2.2GB.
En wetransfer verzend maximum 2GB voor de gratis versie en maximum 10GB voor de betalende (120 Euro per jaar).
Youtube is gratis en de film blijft steeds beschikbaar voor als er nog iemand naar vraagt.
 ^-^
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Henkp

  • Lid
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/10, 18:53:52 »
Of je installeert,  Smplayer Youtube Browser, uit het softwarecentrum. Daar haal je alles mee binnen!  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/10, 18:55:50 »
Je zou Bittorrent Sync kunnen proberen hiervoor. Je synct dan rechtstreeks naar de andere schijf zonder tussenkomst van derden. Een ander alternatief zou Syncthing kunnen zijn.

http://www.getsync.com/

http://syncthing.net/

Ik heb het zojuist kort bekeken en daar zit wel wat in. Daar ga ik me eens in verdiepen. Nou verstuur ik het niet naar mezelf. De ontvangers hoeven dan hopelijk geen programma's te installeren? Want dat is allemaal zo helder niet bij de uitleg op die twee websites. En je PC moet dan aanstaan om het synchen te laten werken, begrijp ik?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/10, 18:57:33 »
uploaden op je site en link opsturen naar ontvanger is ook een optie

7, 2 GB hoor! Nee, helaas, dat gaat niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/10, 19:13:25 »
Waarom niet gewoon naar Youtube uploaden en prive zetten. Dan geef je de link gewoon door naar de mensen die dit willen zien.
Het kan zijn dat je in Youtube nog iets moet activeren om video's langer dan 15 minuten te mogen uploaden.
Als de mensen het dan nog willen downloaden van Youtube dan kunnen ze dat met bvb Downloadhelper in Firefox.
Zo doe ik het altijd en je hebt tegelijk nog een soort backup van je film (als er tenminste niets misloopt bij Youtube).

Ja, wij snappen dat, maar heel veel mensen snappen dat niet en anders willen ze het soms gewoon niet.  Dan moet je je gaan afvragen wat ze dan wel willen voor 7,2 GB aan video.

Hij staat inmiddels inderdaad op YouTube en dat ging zonder enig probleem. Ik had nog wel mijn twijfels bij zo'n groot bestand en lange video. Van de limiet van 15 minuten ben ik al lang af. Naar die video kijken lukt bijna iedereen wel, maar 9 van de 10 gaat een download zwaar boven de pet.

Even ter verduidelijking: er wil een compleet sportteam samen naar deze (hun) video kijken om er van te leren. Daar moet je een ruimte voor vinden, een datum prikken en het best beschikbare hok heeft nou net geen internet. Trouwens, als je met zoveel mensen bij elkaar komt, wil je dan afhankelijk zijn van de Internet verbinding?

En dan is het ook nog zo dat deze video via YouTube wel heel behoorlijk van kwaliteit is, maar het is toch een stuk minder dan via een PC en HDMI kabel op een moderne smart TV. Daarbij kan je dan VLC gebruiken als viewer, waarbij je via de geavanceerde bediening frame voor frame kan afspelen. Dat is nuttig in de sport op hoog niveau.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/10, 19:18:08 »
Dan moet je al veel geheugen opgebouwd hebben bij Dropbox, bij is deze maar 2.2GB.
En wetransfer verzend maximum 2GB voor de gratis versie en maximum 10GB voor de betalende (120 Euro per jaar).
Youtube is gratis en de film blijft steeds beschikbaar voor als er nog iemand naar vraagt.
 ^-^

Ik heb die ruimte op het moment wel bij Dropbox, maar als iemand zo'n groot bestand gaat downloaden zet Dropbox de link dicht wegens te zwaar dataverkeer.

En Wetransfer heeft de 2 GB limiet. Zie mijn oorspronkelijke bericht.

Zie mijn eerdere reactie #13 over Youtube.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/10, 19:20:47 »
Of je installeert,  Smplayer Youtube Browser, uit het softwarecentrum. Daar haal je alles mee binnen!  =D =D

Het zullen vast geen Linux gebruikers zijn, Henk, maar de tip is goed, dank je wel. Zelf gebruik ik altijd youtube-dl, heerlijk simpel terminal ding.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/10, 19:24:23 »
Of je installeert,  Smplayer Youtube Browser, uit het softwarecentrum. Daar haal je alles mee binnen!  =D =D

Het zullen vast geen Linux gebruikers zijn, Henk, maar de tip is goed, dank je wel. Zelf gebruik ik altijd youtube-dl, heerlijk simpel terminal ding.

Die is er ook voor Windows!  =D
En wat is de link van die video, dan ga ik hem proberen binnen te halen.  =D =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/10, 19:31:26 »
@jvecht, je heb het over een moderne smart Tv die hebben toch ook een USB aansluiting?, althans die van mij wel en die is 6 jaar oud.
Daar kan ik gewoon mijn externe Harddisk aan hangen en dan de Video's afspelen op die Tv.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/10, 19:43:58 »
@jvecht, je heb het over een moderne smart Tv die hebben toch ook een USB aansluiting?, althans die van mij wel en die is 6 jaar oud.
Daar kan ik gewoon mijn externe Harddisk aan hangen en dan de Video's afspelen op die Tv.  =D

Oho? Die van mij pakt wel mijn foto's, maar video's via de USB doet hij niet :(

Ik moet nog even wachten op akkoord van het team voor ik hem openbaar zet, maar dan krijg je die link!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/10, 19:58:11 »
@jvecht, dat is jammer, maar is er dan niemand die een Philips Tv heeft daar die van mij het wel doet. Of hebben ze dat inmiddels ook veranderd met de nieuwere toestellen.
En wat die link betreft, die zie ik dan wel een keer komen.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/10, 22:10:51 »
die 7.2 GB. had ik even gemist, mijn excuus.
Tja, ik heb Copy (net zoiets als Dropbox) en daar heb ik maar liefst 320 GB. aan gratis ruimte. Dank zij een artikel die ik erover schreef voor de Helpmij en daarin een link die het recht gaf op meer ruimte als iemand via die link ook Copy wilde installeren.
Je mag best een stukje lenen hoor! ;)

(overigens kan je dat instellen, zodat je anderen blij kan maken met een ruimte. Hoe precies weet ik niet, maar het kan wel)

Mooi zeg, die 320 GB. Nou heb ik ruimte genoeg op mijn Dropbox voor die 7,2 GB. Maar zodra iemand dat dan gaat zitten downloaden gaat Dropbox dwarsliggen omdat het teveel dataverkeer oplevert. Dat kan ik best billijken trouwens. Het is niet normaal meer, dit soort supergrote bestanden.



Nou heb ik na de maaltijd me voor onze TV gezet. Het is geen hele grote meer, maar met 100 cm beelddiagonaal valt er naar mijn mening niks te klagen. 10 jaar oude Shuttle eraan op Xubuntu 14.10 met een HDMI kabel waarmee de TV de monitor wordt, een paar boxjes eraan, Logitech draadloos toetsenbordje met muispad geïntegreerd en ik heb een geweldige home theater PC. Geen cent voor betaald, alles gekregen, bij elkaar gesprokkeld en verzameld. Pracht beeld waarbij het normale TV beeld in het niet valt. Ik had weer mijn twijfels, maar die Shuttle trok de dikke video zonder één enkel hikje. Beeldje voor beeldje spoelen, geen probleem. Even terugkijken via Shift + Pijl Links, Ctrl + Pijl links, moeiteloos.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/10, 23:39:26 »
@jvecht, dat is prachtig dat je het zo heb kunnen oplossen. Je ziet waar een beetje denkwerk goed voor is!  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/10, 23:57:29 »
Dank je wel, Henkp. Ik had die Shuttle toch al liggen en stapje voor stapje kwam het tot dit eindresultaat. Nou heb ik daarmee dan wel heerlijk zelf thuis op de bank naar de eigengemaakte video en vooral die wedstrijd zitten kijken, maar daarmee heb ik dat hele grote bestand nog niet bij het team. Dat komt wel goed trouwens.

Sourceforge ligt even plat, maar ik zal eens kijken naar dat SMplayer. Zelf ben ik altijd in de weer met VLC. Het mooiste daarvan vind ik nog dat je bij een bepaald bijzonder moment echt beeldje voor beeldje per muisklik kan afdraaien.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/11, 11:47:36 »
Je zou Bittorrent Sync kunnen proberen hiervoor. Je synct dan rechtstreeks naar de andere schijf zonder tussenkomst van derden. Een ander alternatief zou Syncthing kunnen zijn.

http://www.getsync.com/

http://syncthing.net/

Ik heb het zojuist kort bekeken en daar zit wel wat in. Daar ga ik me eens in verdiepen. Nou verstuur ik het niet naar mezelf. De ontvangers hoeven dan hopelijk geen programma's te installeren? Want dat is allemaal zo helder niet bij de uitleg op die twee websites. En je PC moet dan aanstaan om het synchen te laten werken, begrijp ik?

De beide locaties/pc's moeten inderdaad aanstaan (en het programma draaien) voor synchronisatie. Dat is inherent aan het feit dat er geen externe server gebruikt wordt. Ik heb dit overigens ondervangen door BTsync op een raspberry pi te draaien en op die manier altijd draaiende te hebben. Ik gebruik het voor backup's van foto's op mijn telefoon.

Wat betreft installatie, dat moet inderdaad wel gedaan worden op beide pc's/locaties. Het is in principe gewoon een bittorrent programma wat constant kijkt of er wat te synchroniseren valt. Je moet de shares dus eenmalig aanmaken en installeren, maar daarna worden hele mappen incl. inhoud gesynchroniseerd. Je zou het dus eenmalig op kunnen zetten en dan nieuwe films toevoegen aan de map die vervolgens automatisch verdeeld worden over het aantal aangesloten pc's. Hoe meer dat er overigens zijn, hoe sneller het delen ook weer gaat.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/11, 13:13:58 »
Dank je wel voor de uitleg, Valk!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heel groot bestand versturen
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/15, 13:03:24 »
Het probleem van heel grote bestanden versturen is op zich wel niet opgelost, maar die joekels heb ik alleen bij mijn video's. Die zet ik altijd op Youtube. Nu levert Facebook vanaf vandaag de mogelijkheid ze rechtstreeks en doodsimpel direct te downloaden! YEAH!



Voor diegenen die de directe link naar Youtube willen om eens te proberen: http://youtu.be/_0IC4Y6KouA

Ik heb hem vanmorgen openbaar kunnen zetten. Nogmaals. het is een bestand van 7,2 GB. Dus weet waar je aan begint.

Geweldig!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021