Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leren werken met Gedit.  (gelezen 8101 keer)

Offline berend1

  • Lid
Leren werken met Gedit.
« Gepost op: 2009/07/16, 10:21:30 »
Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een eenvoudig boek, om een klein beetje te experimenteren met Gedit.
Helaas, ik kan hier weinig of geen lectuur over vinden in het Nederlands.

Heeft iemand een goede tip, laat het dan weten.

Groetjes van Berend

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/16, 10:27:48 »
Er valt eigenlijk weinig over te lezen, gewoon uitproberen ;)

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/16, 10:30:41 »
Ik weet ook niet goed wat ge precies wilt leren. Geef eens een voorbeeldje.

Offline berend1

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/16, 10:36:59 »
Ik weet ook niet goed wat ge precies wilt leren. Geef eens een voorbeeldje.

Een voorbeeld; mijn geluidskaart, of mijn videokaart werkt niet onder Ubuntu, er zijn problemen met de internetverbinding. simpel mezelf hier iets meer wegwijs in maken.

Vr.gr. Berend

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/16, 12:25:32 »
Arie heeft gelijk. Gedit is zoiets als kladblok in Windows, maar wat uitgebreider. Een teksteditor dus.

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/16, 13:24:14 »
En Gedit wordt gebruikt vooral gebruikt om configuratie bestanden te bewerken om jouw hardware te doen werken: sudo gedit /naar/bestand, maar heeft zelf niets te maken met de werking van je hardware.
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline berend1

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/17, 08:41:33 »
Oké, allemaal vriendelijk bedankt, dan zat ik dus in de verkeerde hoek te zoeken.

Vr.gr. van Berend

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/17, 08:52:52 »
Ik geloof dat je de Terminal bedoelt?

Offline berend1

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/29, 11:10:01 »
Ik geloof dat je de Terminal bedoelt?

Dat klopt, ik dacht eigenlijk dat dit hetzelfde was, misschien een beetje naïef van mij, maar ja, al doende leert men, en zo ook met dit forum. Mijn reactie is een beetje laat, dit komt door problemen met internet.

Vr.gr. Berend

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/29, 11:21:23 »
Misschien staat hierbij wat je zoekt ?
Het is gedateerd, maar erg leerzaam .......

http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/29, 11:24:49 »
Of gewoon effe de documentatie hier op het forum even bekijken : http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline ivo

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/29, 16:21:00 »
Ik geloof dat je de Terminal bedoelt?

Dat klopt, ik dacht eigenlijk dat dit hetzelfde was, misschien een beetje naïef van mij, maar ja, al doende leert men, en zo ook met dit forum. Mijn reactie is een beetje laat, dit komt door problemen met internet.

Vr.gr. Berend


Je kunt beter leren te werken met de editor vi.
Deze is op elk UNIX systeem aanwezig. Gedit niet.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/29, 17:38:47 »
Maar vi is "moeilijk". Gedit is makkelijk.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/29, 18:52:44 »
Of nano, simpel makkelijk, kan alles, enz.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ivo

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/29, 23:09:18 »
Maar vi is "moeilijk". Gedit is makkelijk.

Dat vi moeilijk zou zijn is een algemene aanname. Ik persoonlijk vond edlin vroeger op MS-DOS moeilijker!
Als je kunt inserten en deleten dan kun je elk ASCII bestand editten.
Er zijn echter nog veeeeeeeeeeel meer functies in vi (die je zo je wilt "lastig" vind) , maar om een bestandje te kunnen aanpassen volstaat de insert en delete mode.

Gedit is alleen bruikbaar op systemen met een grafische interface en dan uiteraard alleen als het ook is geinstalleerd.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline berend1

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/30, 12:20:51 »
Misschien staat hierbij wat je zoekt ?
Het is gedateerd, maar erg leerzaam .......

http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Hallo Ron, het ziet er wel leerzaam uit, ik zal dit eens even doorspitten. Bedant voor de tip!!  Vr.gr. Berend

Offline idefix

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/31, 08:38:52 »

Dat vi moeilijk zou zijn is een algemene aanname. Ik persoonlijk vond edlin vroeger op MS-DOS moeilijker!
Als je kunt inserten en deleten dan kun je elk ASCII bestand editten.
Er zijn echter nog veeeeeeeeeeel meer functies in vi (die je zo je wilt "lastig" vind) , maar om een bestandje te kunnen aanpassen volstaat de insert en delete mode.

Gedit is alleen bruikbaar op systemen met een grafische interface en dan uiteraard alleen als het ook is geinstalleerd.



Berend1 is nog zo nieuw in de ganse Linux-materie, dat hij nog het verschil moest leren tussen gedit en terminal. Dit is helemaal geen verwijt, want ik heb in mijn eerste kennismaking met Linux iets dergelijks gehad. Overschakelen van Windows naar Linux vraagt nu eenmaal een hele reeks omschakelingen in je hoofd.
Maar om dan al meteen vi(m) aan te leren, is volgens mij te hoog gegrepen. Laat misschien Berend1 eerst rustig Linux verkennen (hopelijk voor hem met een grafische interface als GNOME, KDE of XFCE) en dan pas aan de wat meer gevorderde onderwerpen beginnen. 
Da's enkel mijn mening, andere meningen zijn even waardevol, hoor.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/31, 09:29:19 »
edlin was inderdaad nog ondoorgrondelijker  =D

Nu wil dat niet zeggen dat je onmiddellijk vi moet leren. In Ubuntu is er ook nano, en dat is een console editortje dat wel heel gemakkelijk te bemeesteren is.

Voordeel vi te kennen is evenwel dat het zeer universeel is: van zodra je een unix prompt ziet, zal je vi ter beschikking hebben. Maar dat is wellicht relevant voor IT professionals, en niet voor wij gewone desktopgebruikers.

Offline maxpower

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/10, 13:54:43 »
Ja, klopt. en telkens als ik een vreemde unix  prompt zie en ik typ nano of pico en die zijn niet geinstalleerd.. denk ik: Ahh $#% .. vi.. word weer googlen..  begin er nu iets handiger in te worden.. Maar nergens een echte basis tutorial te vinden.. Maar als je er handiger in word.. is het wel een bijzonder goede editor..

Gewoon eerst maar gedit gebruiken;) lekker ind e grafische omgeving.. en met kutten in terminalis een keer pico gebruiken.. en dan uiteindleijk keertje overstappen op vi..

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/18, 04:25:40 »
Dat vi moeilijk zou zijn is een algemene aanname. Ik persoonlijk vond edlin vroeger op MS-DOS moeilijker!
Als je kunt inserten en deleten dan kun je elk ASCII bestand editten.
Er zijn echter nog veeeeeeeeeeel meer functies in vi (die je zo je wilt "lastig" vind) , maar om een bestandje te kunnen aanpassen volstaat de insert en delete mode.
Ik stel voor dat je ook eens met een echte, originele vi werkt, waarin zelfs de pijltjestoetsen niet werken en dan nog eens uitlegt dat het simpel is (of nog beter, met de voorloper van vi: 'ed'...  ;) )

Hoe dan ook, het is moeilijk omdat er geen enkele triviale manier is om te weten hoe (de console-versie van) vi(m) gebruikt moet worden.

Ja, klopt. en telkens als ik een vreemde unix  prompt zie en ik typ nano of pico en die zijn niet geinstalleerd.. denk ik: Ahh $#% .. vi.. word weer googlen..  begin er nu iets handiger in te worden.. Maar nergens een echte basis tutorial te vinden.. Maar als je er handiger in word.. is het wel een bijzonder goede editor..
De meeste linux distro's, en ik gok ook veel legacy UNIX systemen, zullen tegenwoordig vaak wel vim hebben, waar standaard een interactief leerprogramma bij geleverd wordt ('vimtutor').
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/18, 08:58:48 »
Ik gebruik ook altijd nano. Ik heb eigenlijk ook nog geen moeite gedaan om vi te leren kennen, nano werkt veel makkelijker.
Is pico nu eigenlijk hetzelfde als nano?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/18, 09:10:33 »
Neen, maar nano heeft wel veel weg van Pico.
Hier kan je lezen waarom: http://en.wikipedia.org/wiki/Nano_(text_editor)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/18, 09:10:53 »
Ja, klopt. en telkens als ik een vreemde unix  prompt zie en ik typ nano of pico en die zijn niet geinstalleerd.. denk ik: Ahh $#% .. vi.. word weer googlen..  begin er nu iets handiger in te worden.. Maar nergens een echte basis tutorial te vinden.. Maar als je er handiger in word.. is het wel een bijzonder goede editor..

Gewoon eerst maar gedit gebruiken;) lekker ind e grafische omgeving.. en met kutten in terminalis een keer pico gebruiken.. en dan uiteindleijk keertje overstappen op vi..
vimtutor? (gewoon op de command prompt typen)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/18, 09:13:04 »
Bij mij opent Nano gewoon als ik Pico start...

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Leren werken met Gedit.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/18, 19:04:14 »
Bij mij opent Nano gewoon als ik Pico start...
Nano is geschreven als vervanger voor pico (wat lange tijd niet echt open source was).  Sinds een tijdje is er ook een open source-versie van de originele pico, te vinden in het pakket 'alpine-pico'.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact