Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.  (gelezen 1561 keer)

Offline KeesS

  • Lid
[OPGELOST] advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Gepost op: 2015/10/26, 13:29:05 »
OS = Ubuntu 12.04 en/of Linux Mint 17.1

Mijn oude HP Photosmart-printer heeft het begeven.
Bij nieuwe HP printers wordt weer één gecombineerde inkt-cartridge voor de kleuren geleverd.
Omdat ik het vervelend vind om bij één lege kleur de overgebleven inkt weg te moeten gooien zocht ik nu een alternatief.

Van www.Printershop.nl  (CoolBlue) kreeg ik het volgende advies: CANON PIXMA MG 7550

Dit ziet er heel interessant uit; voldoet aan mijn wensen.
Maar...het is mij niet duidelijk of deze printer ook zonder problemen werkt onder Linux.

Coolblue kan mij niet "garanderen" dat de printer met Ubuntu 12.04 zal werken.

www.canon.nl  stelt dat er geen support geleverd kan worden op het aansluiten en installeren van een Canon-printer op een Linux-besturingssysteem.
Wel heeft Canon 'basisdrivers' voor Linux ontwikkeld en beschikbaar gesteld.

Ik vrees echter dat mijn kennis onvoldoende is om zelfstandig de "CANON PIXMA MG 7550" te installeren als deze printer niet zogenaamd "out of the box" gaat werken.
Hij wordt met UTP-kabel aan mijn Sitecom-router aangesloten; dat is geen probleem, maar daarna iets instellen met *.deb of *.rpm of zoiets dat gaat mijn kennis te boven.

Heeft iemand van U ervaring met deze Canon-printer en kan mij van advies voorzien ??
Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/02, 15:23:28 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/26, 15:10:58 »
Out of the box gaat denk ik niet werken gezien dit topic op het Duitse Ubuntu forum  https://forum.ubuntuusers.de/topic/canon-pixma-mg7550-treiber/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline KeesS

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/26, 15:29:09 »
@maasnet,
vriendelijk dank voor Uw snelle reactie.
Waar ik in mijn profiel al vermeld dat ik geen Engels ken, geld dat ook voor Duits en andere talen.
Mijn talenkennis beperkt zich tot mijn Moedertaal Nederlands, en met mijn 81 jaar is het te moeilijk nog andere te leren.

www.canon.nl  verwijst naar drivers:

Linux (32-bits)

http://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__
multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg7550.aspx?type=drivers&language=&os=Linux%20(32-bit)

maar ik heb geen flauw idee wát ik hiermee moet of kan doen.

Wat is Uw advies ??
Deze printer wél of niet aanschaffen; en is het na aanschaf mogelijk om hem met bovengenoemde "canon-driver" onder Linux  werkend te krijgen ??

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/26, 16:19:25 »
@maasnet,
vriendelijk dank voor Uw snelle reactie.
Waar ik in mijn profiel al vermeld dat ik geen Engels ken, geld dat ook voor Duits en andere talen.
Mijn talenkennis beperkt zich tot mijn Moedertaal Nederlands, en met mijn 81 jaar is het te moeilijk nog andere te leren.

www.canon.nl  verwijst naar drivers:

Linux (32-bits)

http://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__
multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg7550.aspx?type=drivers&language=&os=Linux%20(32-bit)

maar ik heb geen flauw idee wát ik hiermee moet of kan doen.

Wat is Uw advies ??
Deze printer wél of niet aanschaffen; en is het na aanschaf mogelijk om hem met bovengenoemde "canon-driver" onder Linux  werkend te krijgen ??
Even Googlen levert wat lijstjes op.

Welliswaar Engels maar dat boeit niet.
In deze link https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsPrinters staat een lijstje merken, met achter link naar de lijst met Linux ondersteunde printermodellen voor dat merk.
Schrijf serienummers op en kijk op bijvoorbeeld http://www.kieskeurig.nl of http://www.tweakers.net naar specificaties en (online)  prijzen voor die modellen.

Goede Linuxmerken: HP, Brother en Lexmark.

Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/26, 18:40:09 »
Ik heb even op site gekeken maar deze printer wordt volgens mij ondersteund door Canon.
http://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg7550.aspx?type=drivers&language=&os=Linux%20(32-bit)
Op de site kan voor zowel de 32 bit als de 64 bit versie een driver gedownload worden.
Wellicht kunt U via een steunpunt hulp vragen  http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/  voor het installeren van deze printer.
Mocht het niet lukken dan kunt U de printer binnen 60 dagen, mits compleet en in originele verpakking, altijd nog retourneren naar Cool Blue.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nero

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/26, 19:13:58 »
Ik weet niet in welke mate dit voor andere Canon AIO toestellen opgaat, maar mijn MP620 doet het zonder probleem. Gewoon cups-backend-bjnp installeren, geen drivers of wat dan ook van Canon zelf. Zowel scannen (SimpleScan) als printen via wifi.

Offline KeesS

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/27, 15:29:39 »
@maasnet,
vriendelijk dank voor Uw snelle reactie.
Waar ik in mijn profiel al vermeld dat ik geen Engels ken, geld dat ook voor Duits en andere talen.
Mijn talenkennis beperkt zich tot mijn Moedertaal Nederlands, en met mijn 81 jaar is het te moeilijk nog andere te leren.


@bijd3hand
Even Googlen levert wat lijstjes op.

Welliswaar Engels maar dat boeit niet.

Met alle respect voor Uw goede bedoeling, het boeit U niet, maar mij wel.
Niet voor niets heb ik in het antwoord (boven) aan maasnet vermeld dat mijn talenkennis niet verder reikt dan mijn Moedertaal.
Met de door U aangeleverde lijstjes kan ik helaas niets beginnen.

Wél wil ik U vriendelijk bedanken voor de aangeboden goede Linuxmerken hieronder; dat ga ik verder onderzoeken.

Goede Linuxmerken: HP, Brother en Lexmark.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/27, 17:51:27 »


Met alle respect voor Uw goede bedoeling, het boeit U niet, maar mij wel.
Niet voor niets heb ik in het antwoord (boven) aan maasnet vermeld dat mijn talenkennis niet verder reikt dan mijn Moedertaal.
Met de door U aangeleverde lijstjes kan ik helaas niets beginnen.


Het lijstje bevat merken, als u 1 daarvan kiest ziet u de verschillende type.
Boven in de kolommen staat 'supported' (ondersteuning). Wanneer er bij een type in dat kolom een 'no' staat kunt u deze sowieso (oeps Duits woordje) wegstrepen. En bij Yes zou het op 1 of andere manier moeten werken :)
Ik begrijp uw probleem wat betreft buitenlandse talen, maar veel actuele computer informatie komt via het Engels naar ons toe. Met andere besturingssystemen is dat niet anders. Bij fabrikanten van hardware (zoals printers) is het nog erger. Ik spreek uit ervaring, een telefoontje naar HP Nederland ging bij mij in het Frans :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline softbart

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/27, 19:46:00 »
Kees,

Wanneer we naar jouw belangrijkste eis van aparte cartridges kijken dan voldoen de meeste printers van Brother daar aan.

http://www.brother.nl/~/media/Product%20Downloads/Devices/NL/Vergelijkingstabellen/brother_verbruiksartikelen_inkjetprinters.pdf

Ik gebruik zelf geen Brother printer. Zover bekend zijn de reacties van andere forum-leden goed. Wacht even op reacties.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/28, 01:06:45 »
@softbart
mijn belangrijkste eis is dat de nieuwe printer gegarandeerd werkt onder Linux. Ik gebruik Ubuntu 12.04 en Linux Mint 17.1.

Een bijkomende eis/wens is de aparte cartridge voor de kleuren.
Ik vind het zonde om bij een gecombineerde cartridge de dure inkt weg te moeten gooien als er één kleur op is.

De Brother printers leveren me nu weer meer/ander perspectief; dat ga ik ook eens nader onderzoeken.
Even snel vond ik al: Brother MFC-J 4620 interessant.

Ik zoek nog even verder en mogelijk komt hier op het forum nog meer bruikbare informatie. Gebruikers van Brother bijv.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Frederik

  • Gast
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/28, 09:28:46 »
Brother geeft goede ondersteuning voor Linux Ubuntu. Een Brother print/scan apparaat heb ik onder Xubuntu 12 en nu onder versie 14 zonder noemenswaardige problemen aan de praat gekregen. Zowel print- als scanfunctie doen het prima!
Op de website van Brother worden voor vrijwel elk apparaat .deb bestanden aangeboden om te kunnen installeren vanuit het softwarecentrum.
Het niet beheersen van de Engelse taal hoeft in deze geen belemmering te zijn.
De helpdesk van Brother reageert snel op e-mail.

Offline jnom

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/28, 09:34:11 »

Ik gebruik al jaren de Brother printer DCP-560CN wat inmiddels eene verouderd model zal zijn. Deze heeft wel afzonderlijke cartridges en ook de goedkopere imitatiecartridges geven bij mij geen problemen.Ook de instalatie is altijd goed gegaan. Na het instaleren van drivers werd printer altijd herkend. Wel eens opnieuw moeten instaleren omdat door voor mij onbekende oorzaak printer het niet meer deed.
Met de door U gekozen Brother MFC-J 4620 heb ik dus geen ervaring maar op de Brother site wel gezien dat er Linux drivers beschikbaar zijn. Een bezwaar is wellicht dat U op de Brother site voor de Linux drivers wordt doorverwezen naar de engelstalige site, maar laat U hierdoor niet afschrikken want op de site van Pjotr staat een handleiding.
Zie hier.

https://sites.google.com/site/computertip/5

Offline KeesS

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/29, 00:44:55 »
@Frederik  en  @jnom

beide dank voor Uw bijdragen; dat geeft me meer hoop.
Mijn oorspronkelijke voorkeur voor Canon is omgeslagen naar Brother.
Ik zal daar nog wat dieper op onderzoeken, maar vind momenteel de "Brother MFC-J4620 DW" heel interessant.

Met de door jnom aanbevolen handleiding van Pjotr "https://sites.google.com/site/computertip/5"  denk ik de installatie wel te kunnen uitvoeren.
Mocht een en ander niet goed lukken, dan meld ik me hier wel weer. Ik houd U op de hoogte van het vervolg.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/31, 22:13:23 »
Desktop-PC met Ubuntu 12.04
Laptop-PC met Linux-Mint 17.1.


Ik heb vandaag een besluit genomen en de Brother MFC-J4620 DW gekocht.
De installatie is met de handleiding van Pjotr "https://sites.google.com/site/computertip/5" deels gelukt.
Maar om alles goed werkend te krijgen gaat mijn kennis toch te boven.

Kopiëeren van een bestand op de Brother gaat wel.
Printen van een bestand op mijn Desktop-PC gaat wel.
Printen van een bestand op mijn Laptop-PC gaat niet (the printer is not responding)

Scannen van een bestand van Brother náár de PC gaat niet.
Foutmelding is: Geen PC gevonden op netwerk.
Controleer of PC en printer/scanner verbonden zijn met hetzelfde netwerk.

Ik kan met terminal "pingen" naar alle delen van mijn netwerk.
Desktop-PC,  Laptop-PC,  NAS(externe-schijf) en naar "Brother MFC-J4620DW" de printer.
Overal 0% packet-loss.
Hieruit begrijp ik dat de printer/scanner wél verbonden is met mijn netwerk.

Is er op dit forum mogelijk iemand met dezelfde printer die me wegwijs kan maken?





VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Frederik

  • Gast
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/01, 10:20:47 »
In het Ubuntu softwarecentrum kun je het programma Simple Scan vinden. Als dat is geïnstalleerd moet je kunnen scannen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/02, 15:22:26 »
Desktop-PC met Ubuntu 12.04
Laptop-PC met Linux-Mint 17.1.
Brother MFC-J4620DW (All-in-One-printer)
Handleiding van Pjotr:  "https://sites.google.com/site/computertip/5"

Na een paar keer mislukken ben ik er toch in geslaagd mijn nieuwe printer grotendeels te laten doen wat ik wil.
Een deel van de mogelijkheden van deze printer werken echter helaas alleen onder Windows.  >:( >:(
Zo kan ik bijvoorbeeld niet via de display op de printer een document scannen naar mijn computer(s) en opslaan als bestand. Dat vind ik wel jammer. :'(

Wél kan ik op mijn Desktop-PC (Ubuntu 12.04 = Simplescan) scannen, zowel via 'automatische invoer' als van de 'glasplaat'.
Ook kan ik met mijn Desktop-PC (Ubuntu 12.04) printen via de Brother MFC-J4620 in zwart en kleur.

Hetzelfde geldt voor mijn Laptop-PC (Linux Mint 17.1).
Ook daarmee kan ik nu scannen en printen in zwart en kleur met de Brother MFC-J4620DW.


Nadat de installatie een paar keer mislukte heb ik via Synaptic Pakketbekeer alles wat met HPLip (vorige printer) te maken had verwijderd. Daarna alle printers in 'afdrukbeheer' verwijderd. Toen opnieuw heel zorgvuldig de opdrachten in de handleiding van Pjotr (zie boven) uitgevoerd.

Resultaat; ik heb nu een mooie (grote) printer die aan mijn minimale eisen/wensen voldoet en zelfs nog veel meer kan dan ik zal gebruiken.
Ik zal de Fax niet gebruiken. WIFI zal ik niet gebruiken. Mogelijkheid om op A3 formaat te printen zal ik niet gebruiken.
En nog wat 'toeters en bellen' die alleen onder Windows mogelijk zijn.
Wel beschikt de machine over (4) aparte inkt-cartridges voor de kleuren.

Heel veel dank aan allen die mij bij dit probleem met raad en advies hebben bijgestaan.
Ik zal het onderwerp als "opgelost" aanmerken.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/02, 15:25:46 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: [OPGELOST] advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/02, 15:28:15 »
Desktop-PC met Ubuntu 12.04
Laptop-PC met Linux-Mint 17.1.
Brother MFC-J4620DW (All-in-One-printer)
Handleiding van Pjotr:  "https://sites.google.com/site/computertip/5"

Na een paar keer mislukken ben ik er toch in geslaagd mijn nieuwe printer grotendeels te laten doen wat ik wil.
Een deel van de mogelijkheden van deze printer werken echter helaas alleen onder Windows.  >:( >:(
Zo kan ik bijvoorbeeld niet via de display op de printer een document scannen naar mijn computer(s) en opslaan als bestand. Dat vind ik wel jammer. :'(

Wél kan ik op mijn Desktop-PC (Ubuntu 12.04 = Simplescan) scannen, zowel via 'automatische invoer' als van de 'glasplaat'.
Ook kan ik met mijn Desktop-PC (Ubuntu 12.04) printen via de Brother MFC-J4620 in zwart en kleur.

Hetzelfde geldt voor mijn Laptop-PC (Linux Mint 17.1).
Ook daarmee kan ik nu scannen en printen in zwart en kleur met de Brother MFC-J4620DW.


Nadat de installatie een paar keer mislukte heb ik via Synaptic Pakketbekeer alles wat met HPLip (vorige printer) te maken had verwijderd. Daarna alle printers in 'afdrukbeheer' verwijderd. Toen opnieuw heel zorgvuldig de opdrachten in de handleiding van Pjotr (zie boven) uitgevoerd.

Resultaat; ik heb nu een mooie (grote) printer die aan mijn minimale eisen/wensen voldoet en zelfs nog veel meer kan dan ik zal gebruiken.
Ik zal de Fax niet gebruiken. WIFI zal ik niet gebruiken. Mogelijkheid om op A3 formaat te printen zal ik niet gebruiken.
En nog wat 'toeters en bellen' die alleen onder Windows mogelijk zijn.
Wel beschikt de machine over (4) aparte inkt-cartridges voor de kleuren.

Heel veel dank aan allen die mij bij dit probleem met raad en advies hebben bijgestaan.
Ik zal het onderwerp als "opgelost" aanmerken.


Mooi om te horen dat het u gelukt is.

Veel succes met de printer.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/02, 15:34:38 »
Handleiding van Pjotr:  "https://sites.google.com/site/computertip/5"
opdrachten in de handleiding van Pjotr uitgevoerd.
Heel veel dank aan allen die mij bij dit probleem met raad en advies hebben bijgestaan.
We kunnen bijna een fanclub oprichten .........
Blij te vernemen dat alles werkt, en fijn dat het wordt teruggekoppeld.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: advies gevraagd bij aanschap All-in-One-printer.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/08, 22:58:17 »


Met alle respect voor Uw goede bedoeling, het boeit U niet, maar mij wel.
Niet voor niets heb ik in het antwoord (boven) aan maasnet vermeld dat mijn talenkennis niet verder reikt dan mijn Moedertaal.
Met de door U aangeleverde lijstjes kan ik helaas niets beginnen.


Het lijstje bevat merken, als u 1 daarvan kiest ziet u de verschillende type.
Boven in de kolommen staat 'supported' (ondersteuning). Wanneer er bij een type in dat kolom een 'no' staat kunt u deze sowieso (oeps Duits woordje) wegstrepen. En bij Yes zou het op 1 of andere manier moeten werken :)
Ik begrijp uw probleem wat betreft buitenlandse talen, maar veel actuele computer informatie komt via het Engels naar ons toe. Met andere besturingssystemen is dat niet anders. Bij fabrikanten van hardware (zoals printers) is het nog erger. Ik spreek uit ervaring, een telefoontje naar HP Nederland ging bij mij in het Frans :)
Dit.

Het ging om de merken. De rest van het Engels kunt U gewoon overslaan en boeit dus niet.

Maar U heeft ondertussen al een printer gevonden. Kan hij alles wat U wil?

Groeten