Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Windows naar Ubuntu Server  (gelezen 2048 keer)

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
van Windows naar Ubuntu Server
« Gepost op: 2008/12/02, 18:39:48 »
Ik heb nu een Windows 2008 server draaien en ik wil deze server graag in de Ubuntu versie laten draaien.
Uiteraard zijn er erg veel bestanden gedeeld etc. die mogen beslist niet weg (staan ook op andere schijven) maar.....de C-Schijf is in partities verdeeld en die mogen niet verloren gaan.

Hoe kan ik (a) zorgen dat ik gewoon de bestanden op de huidige schijven kan gebruik via een Windows-machine als de server onder Ubuntu draait.
Hoe kan ik (b) zorgen dat niet alle partities van schijf-0 gewist worden, maar wel onder Ubuntu uit te lezen zijn?

Of stel ik gewoon veel te moeilijke vragen en moet ik de boel back-uppen en terug zetten wanneer alles in Linux-partities verdeeld is?

Wat is wijsheid ?
O0

Met dank alvast voor een eventuele oplossing.

Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/02, 19:20:10 »
altijd back-uppen!!
Je wilt immers geen risico lopen.

mickvdv

  • Gast
Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/02, 22:39:20 »
altijd back-uppen!!
Je wilt immers geen risico lopen.

+1

Het beste is alles backuppen en op de ubuntu schijf terug zetten. Want ubuntu en FAT32 / NTFS is vragen om problemen, zeker als er dagelijks van gelezen en op geschreven moet worden. Het beste kan je doen;

1 Data --> USB disk (FAT32)
2 HDD's formatteren;
swap 2x het geheugen v/d server
/ ext3 10Gig
data partitie (iets van /data) waar alle data van je server op staat
3 Alle data terug zetten
sudo mkdir /media/data
sudo mount /media/sdX1 /media/data
sudo mv /media/data/* /data/
4 FTP / SMB / WEB server opzetten (en de rest dat je erbij wil)

Klaar is kees:D

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/03, 10:48:32 »
Heel erg bedankt, dit gaat lukken. Ik haal alles er af (na het backuppen natuurlijk) en kan dus vanaf een Fat32 externe HDD alles weer terugzetten als ik het goed begrijp.
Nu werk ik met Windows Policy, zodat niet alle gebruikers alles kunnen, is dat in Ubuntu ook te regelen? Ja, ik weet er nou eenmaal nog weinig van en wil hier ontzettend graag in thuis raken.
De bedoeling is dus dat de gebruikers hun eigen desktop krijgen (net als nu) en ik rechten kan instellen per gebruikersgroep. De cliënts draaien onder XP & Vista.
Als dat kan, kan ik over naar Ubuntu Server, dan is er geen enkel obstakel meer.

Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/03, 14:33:09 »
Heel erg bedankt, dit gaat lukken. Ik haal alles er af (na het backuppen natuurlijk) en kan dus vanaf een Fat32 externe HDD alles weer terugzetten als ik het goed begrijp.
Nu werk ik met Windows Policy, zodat niet alle gebruikers alles kunnen, is dat in Ubuntu ook te regelen? Ja, ik weet er nou eenmaal nog weinig van en wil hier ontzettend graag in thuis raken.
De bedoeling is dus dat de gebruikers hun eigen desktop krijgen (net als nu) en ik rechten kan instellen per gebruikersgroep. De cliënts draaien onder XP & Vista.
Als dat kan, kan ik over naar Ubuntu Server, dan is er geen enkel obstakel meer.

Ja. Wanneer je gebruikers toevoegt aan bijvoorbeeld de groep usb, kunnen ze usb-apparaten gebruiken. Wanneer je ze aan floppy toevoegt, kunnen ze floppy gebruiken. etc..

mickvdv

  • Gast
Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/03, 15:49:10 »
Wat bedoel je precies met eigen desktop;

- Ze hebben een desktop en hebben rechten op sommige bestanden op de server
- Ze hebben een eigen pc die alles van de server haalt

Want dat eerste kan zeker (samba kan je gewoon users toegan geven op dirs)

Dat 2e heb ik geen verstand van:S

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/03, 16:05:08 »
Dat 2e kan volgens mij via een LTSP server (maar dan met 'fat-clients' ipv 'thin-clients'): https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP/

@Ron: werk je nog met windows clients in je netwerk? Want dan zou je bv. gebruik kunnen maken van een domeincontroller op je Ubuntu server. Daarvoor verwijs ik je door naar een handleiding op mijn blog: http://blog.xdrc.be/?page_id=13. Op die manier krijgt elke user een eigen profielmap op de server.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: van Windows naar Ubuntu Server
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/04, 10:59:17 »
Heel erg bedankt, ik was inderdaad voornemens een domeincontroler aan te maken, daar draai ik nu ook mee. Ik moet wel onder Windows blijven draaien op de cliënts, want niet alle software die ik gebruik is geschikt voor Ubuntu (helaas). Ik ga het in de Kerstvakantie voor elkaar proberen te maken, met jullie hulp moet het haast wel lukken.