Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Alice modem niet draadloos, is Speedtouch ST 780 WL om te bouwen?  (gelezen 6440 keer)

O jee, in het kader van de bezuinigingen wil ik overstappen van XS4all naar Alice. Ik wil via Alice bellen en internetten. Helaas zie ik nu opeens dat Alice geen wireless modem levert. Grrrr. Niet handig als je zowel bedraad als met laptopjes werkt.
Nou raadt Alice aan dat je een wireless accespoint moet maken maar ik zit me af te vragen of het niet mogelijk is mijn oude Speedtouch modem om te bouwen. Of zit ik nou weer vreselijk ingewikkeld te doen?
Wat is nou de gemakkelijkste en voor mij, met mijn zeer beperkte kennis van zaken, beste oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 21:00:34 door laacque »
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Ik heb ook geen draadloos modem, ik gebruik een Fonera om al het draadloze te bedienen.
Misschien iets voor jou? http://www.fon.com/en/info/whatsFon
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Misschien is dat wat, maar moet ik niet gewoon een router die zowel bedraad als draadloos is? Ik heb nl. niet alleen een laptop maar ook nog wat pc's die via een draadje werken.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Krijg je net als ik een modem waar maar een bedraade uitgang op zit? Ik ga vanaf het modem naar een bedraad
router met 6 poorten, hierop zitten 4 bedraade PC's op aangesloten en 1 Fonera voor de draadloze Laptops en netbook. En dan deel ik het signaal nog op in een stuk beveiligd draadloos en een stukje onbeveiligd, zodat iedereen die in de buurt is en ook een Fonera heeft daar op in kan loggen. Omgekeerd werkt het ook, als ik in bijv. Frankrijk ben kan ik inloggen op een Fonera, als er een in de buurt zit, van iemand die daar ook een Fonera heeft. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rja

  • Lid
Moet je in de handleiding kijken of je het modem gedeelde kunt uitzetten en hem alleen als Access point kunt gebruiken.

Welke type is de Speedtouch ?

Je zult de default route op het nieuwe modem moeten zetten.

Heb je ook telefonie bij Alice ?

Want anders zou je het oude modem misschien kunnen gebruiken,

« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 18:03:03 door rja »

Moet je in de handleiding kijken of je het modem gedeelde kunt uitzetten en hem alleen als Access point kunt gebruiken.

Welke type is de Speedtouch ?

Je zult de default route op het nieuwe modem moeten zetten.

Heb je ook telefonie bij Alice ?

Want anders zou je het oude modem misschien kunnen gebruiken,



Het type Speedtouch is de ST 780 WL
En ik ga telefoneren en internetten bij Alice.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?


Offline softbart

  • Lid
Ik heb deze pagina gevonden.

http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=33021.0
Kom je hiermee niet van de regen in de drup?
Je gaat de router als een switch gebruiken. Hiermee ga je dan wel om veiligheden van de router heen.

groet,

Theo

Offline Menno_

  • Lid
1) Sluit een pc met ethernet aan op je ST780 en benader de ST780 via de webinterface op 10.0.0.138 (mocht je een exotische config hebben gemaakt, dan moet je hem ff resetten, het is sowieso het handigst hem even helemaal  terug te zetten naar de originele insetellingen).
2) Je kan de ip-instellingen rustig laten wat het is, maar je moet de dhcp-server van de ST780 uitzetten. Als je dat hebt gedaan, dan moet je de configuratie opslaan.
3) Koppel de pc los van de ST780 en sluit de ST780 aan op de ethernetpoort van je Alicemodem. Op de overige 3 poorten van je ST780 kan je nu gewoon de rest van je netwerk aansluiten, alle apparaten krijgen van de Alicemodem een ip-adres.
4) Op de onderzijde van de ST780 staan het sys-id en de  sleutel voor je draadloze netwerk, die moet je gebruiken in je wifiapparaten en ook zij krijgen een ip van de alice-modem

Da's alles ;-) mvg, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Bedankt. We gaan het eens proberen. mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog een router kopen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline rja

  • Lid
Bedankt. We gaan het eens proberen. mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog een router kopen.
Je moet geen router kopen, of je moet zo'n linksys router hebben die ik heb, waar Linux opkan.

Maar een Wireless access point, zijn redelijk prijzig in vergelijking met een normale router

Offline Tom

  • Lid
Valt nog mee 58 euro gebruik die tot volle tevredenheid.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.


Het heeft even geduurd maar ik kan nu met vreugde melden dat, dankzij de handleiding van Menno, het eigenlijk een fluitje van een cent was! Onze hartelijke dank!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?