Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chrome standaard in incognito modus opstarten  (gelezen 521 keer)

Chrome standaard in incognito modus opstarten
« Gepost op: 2021/05/03, 08:21:03 »
Hallo mensen,

Werk al een tijdje met Ubuntu (16.04, 18.04 en nu 20.04) en ben zeer tevreden over de snelheid en stabiliteit, maar mijn kennis is nog wel redelijk basaal. Nu probeerde ik laatst als default in te stellen dat Chrome (niet Chromium) opstart in incognito-modus. Ik kwam dit op dit forum nog niet tegen maar wel handleidingen op andere websites en ook op YouTube. Daar kreeg ik de aanwijzing om in mijn computer te zoeken naar google-chrome.desktop in usr/share/applications. En dat je dan in de teksteditor regel 108 moet wijzigen in Exec=/usr/bin/google-chrome-stable --incognito %U. Dus ik moest <--incognito> invoegen in deze regel. Maar dat werk niet. Hij start nog steeds in gewone modus op.

Weet iemand anders nog een andere manier? Of heb ik hier iets verkeerds gedaan?

groeten,

Rogier

Offline vanadium

  • Lid
Re: Chrome standaard in incognito modus opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/03, 11:50:06 »
Wellicht iets verkeerd gedaan, want dat is inderdaad een manier.

Beter wel vooraf het bestand "/usr/share/applications/google-chrome.desktop" naar je eigen "~/.local/share/applications" kopiëren, en de kopie aanpassen:

cp /usr/share/applications/google-chrome.desktop ~/.local/share/applications/

Open dan de kopie en pas die aan.

gedit ~/.local/share/applications/google-chrome.desktop

Dit alles kan je doen zonder beheerdersrechten. Kopiëren en bestanden openen, kan je natuurlijk ook doen in je bestandsbeheer in plaats van met terminalcommando's. "~" staat voor je home folder, "/home/<jelogin>". ".local" is een verborgen folder in je home folder, verborgen omdat de naam begint met een punt. Je kan verborgen folders zichtbaar maken in bestandsbeheer door de optie aan te vinken in het hamburger-menu ☰, of met de sneltoets Ctrl+H (schakelaar: toont of verbergt verborgen bestanden).

Re: Chrome standaard in incognito modus opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/03, 17:08:46 »
Hoi,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Je zegt dat ik het goed heb gedaan, ik zie in de regel 108 ook "--incognito" staan, maar waarom wil hij dan toch niet in incognito openen? Als ik een kopie van het bestand "/usr/share/applications/google-chrome.desktop" maak, dan staat die gecorrigeerde regel er ook al in, dus dat heeft nu denk ik niet zoveel zin meer.

En hoe krijg ik dan die kopie weer terug in de oorspronkelijke map?

groeten,

ROgier

Offline vanadium

  • Lid
Re: Chrome standaard in incognito modus opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/03, 18:50:55 »
Ik probeerde het nu zelf. Bij mij wordt Chrome dadelijk opgestart met het "You've gone incognito" scherm (ik heb een Engelstalig systeem  =D). Je doet wellicht iets fout, maar ik kan niet zien wat.

Een kopie moet je niet in zijn oorspronkelijke map krijgen: het is immers "maar" een kopie, en het origineel is er ook nog. Wat je wel kan doen, is die kopie wissen. Die staat in "~/.local/share/applications/".

Re: Chrome standaard in incognito modus opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/07, 08:36:13 »
Nou, opeens doet hij het wel. Ik heb er verder niks meer aan veranderd. Dank in ieder geval!

groeten

Rogier