Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BIOS updaten? Tricky!  (gelezen 499 keer)

Offline kfboerne

• Lid
  • Steunpunt: Nee
BIOS updaten? Tricky!
« Gepost op: 2021/03/15, 17:14:20 »
Ik kwam de volgende interessante video tegen met als titel 'How Risky is Updating Your BIOS? ( + Corruption Demonstration)' : https://youtu.be/x3y-r06Mq2M
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BIOS updaten? Tricky!
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/15, 19:53:22 »
Ik kwam de volgende interessante video tegen met als titel 'How Risky is Updating Your BIOS? ( + Corruption Demonstration)' : https://youtu.be/x3y-r06Mq2M

Tja. Ik actualiseer het BIOS altijd, op al mijn machines. Ruim voor de eeuwwisseling mee begonnen, met diskettes toen nog.

In al die jaren heb ik het maar één keer meegemaakt dat het mis ging (met een onbruikbaar moederbord tot gevolg). In 2003 of zo, met een opgevoerd niet-officieel BIOS (ja, dat soort onbetrouwbare rotzooi heb je ook).  =D

Dus: riskant? Zeker, maar vooral in theorie.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/15, 20:03:41 door Pjotr »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/17, 17:25:40 »
En tegenwoordig is het al veel minder risky, met moederborden die gewoon 2 BIOS'en aan boord hebben. 1 die je daadwerkelijk gebruikt en de default, die je na een error weer terug kunt flashen naar je 'main' chip.

Offline kfboerne

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/18, 15:06:31 »
En tegenwoordig is het al veel minder risky, met moederborden die gewoon 2 BIOS'en aan boord hebben. 1 die je daadwerkelijk gebruikt en de default, die je na een error weer terug kunt flashen naar je 'main' chip.
Video bekeken? De maker zou z'n - bewust- onderbroken biosupdate in theorie moeten kunnen herstellen in dit specifieke HP geval. Niet dus...

Persoonlijk vind ik bios updaten gewoon te riskant wanneer er geen dringende reden is. Zoals uit de video ook blijkt is die reden er voor verreweg de meeste gebruikers niet.
Maar iedereen moet helemaal voor zichzelf beslissen of hij of zij updaten zinvol acht of niet.
Hou wel in gedachten dat als het misgaat en 'terugflashen' of iets van dergeljke strekking ook niet lukt, je in principe een leuke bloembak van je desktop kunt maken of je notebook richting het grofvuil kunt afvoeren (na alle nuttige hardware eerst even verwijderd te hebben ;)).

Een boek doet het altijd...

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/18, 16:34:55 »
Ja, de video heb ik bekeken. Ik kan me er alleen niet zo in terugvinden. Het zal per implementatie/fabrikant verschillen denk ik. Helaas 1x een stroomstoring gehad bij een BIOS update, maar de herstelsoftware van Asus werkte toen tip-top.

Dat gezegd hebbende snap ik het punt goed. Als het niet iets repareert of functionaliteit toevoegt die je écht nodig hebt, waarom zou je 't dan doen?