Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LP's afspelen met Audacity  (gelezen 2023 keer)

LP's afspelen met Audacity
« Gepost op: 2021/03/11, 19:25:02 »
Gisteren heb ik mijn Lenco platenspeler van de zolder gehaald om wat 'nostalgie' te gaan digitaliseren.
Het is een model met usb aansluiting en nadat ik bij de instellingen van het geluid het juiste invoerapparaat had geselecteerd (Analoge invoer - PCM2900 Audio codec) kan ik de muziek opnemen in Audacity. Tot daar alles dus oké !
Maar het eigenaardige van de zaak is dat ik niets hoor bij het spelen van de plaat !? Bij de geluidsinstellingen zie ik de geluidssterkte aanduiding meegaan met het volume van de muziek maar hoor niets !??? Wat zie ik over het hoofd ? Zou ik bijvoorbeeld ook platen kunnen afspelen via VLC ? Maar wat moet ik dan in VLC instellen ?
Ik haal nu wel twee dingen door mekaar, maar ik bedoel gewoon dat ik met Audacity wel kan opnemen maar dat ik ook een manier wil vinden om te luisteren zonder iets op te nemen en dat mag dan eventueel ook met een ander programma zijn.
Ik gebruik Ubuntu 20.04.2 LTS

Re: LP's afspelen met Audacity
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/12, 12:05:47 »
... kan ik de muziek opnemen in Audacity. Tot daar alles dus oké !
Maar het eigenaardige van de zaak is dat ik niets hoor bij het spelen van de plaat !?
Hallo, ik denk dat de uitvoer van je Lenco direct naar Audacity gaat om opgenomen te worden, vandaar dat je niets hoort. Ik heb hetzelfde een paar jaar geleden ook gedaan en kon tijdens het opnemen wel de muziek horen (Cuby & The Blizzards!). Dat ging niet over USB maar via de versterker, waar een pc'tje met Audacity in een van de aux-kanalen was geplugd. Misschien een oplossing voor jou?


Re: LP's afspelen met Audacity
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/12, 15:06:40 »
Bedankt voor je reactie.
Het niet kunnen meeluisteren is geen groot probleem. Ik knip nadien de juiste stukken er wel uit.
Maar ik wil wel graag proberen om naar de platen te luisteren zonder op te nemen. Hoeft dus helemaal niet met Audacity te zijn. Ik neem aan dat dit wel moet kunnen ...?

..... Wat zie ik over het hoofd ? Zou ik bijvoorbeeld ook platen kunnen afspelen via VLC ? Maar wat moet ik dan in VLC instellen ?
... ik bedoel gewoon dat ik met Audacity wel kan opnemen maar dat ik ook een manier wil vinden om te luisteren zonder iets op te nemen en dat mag dan eventueel ook met een ander programma zijn.
Ik gebruik Ubuntu 20.04.2 LTS

Re: LP's afspelen met Audacity
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/12, 16:12:46 »
Zie je in Audacity bij Voorkeuren - Apparaten ergens je Lenco staan? Probeer bij de optie Afspelen eens een ander apparaat dan "default", misschien helpt dat?

Re: LP's afspelen met Audacity (opgelost)
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/12, 17:33:08 »
Bedankt !
De tip heeft me niet rechtstreeks, maar wel onrechtstreeks bij de oplossing gebracht.  :)
Als ik bij Voorkeuren - Apparaten : Afspelen wijzig van 'default' naar een andere instelling dan hoor ik niets, zelfs het pas opgenomen stuk niet. Dus dat heb terug naar 'default' moeten zetten. Maar ik ben dan verder beginnen experimenteren met de instellingen: in het Menu Afspelen staat een optie 'Afspeelopties / Softwarematig playtrough (aan/uit)' en wanneer ik dat aanzet ... !!! dan wordt de muziek afgespeeld !!!  =D :)
Probleem opgelost ! Resultaat bereikt !
Hartelijk dank om mee te denken !

Re: LP's afspelen met Audacity (opgelost)
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/14, 17:59:33 »
Mooi. Je moest inderdaad de juiste bronnen selecteren.

Ik vond het al vreemd dat je dat zo had, waardoor ik meteen dacht aan de bronnen selectie.
Ik heb hier een pc waar een hele muziekstudio op draait, waar van alles op ingestuurd wordt, en dat werkt allemaal prima. Naast elkaar, over elkaar, door elkaar, wat ik maar wil (en soms moet selecteren/instellen)...
En binnen die uitgebreide setup is Audacity meestal het meest universele programma wat vrijwel altijd werkt en "alles kan"  =D #loveaudacity
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore