Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geciteerd op omg! ubuntu!  (gelezen 8850 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Geciteerd op omg! ubuntu!
« Gepost op: 2019/05/14, 12:05:14 »
Leuk om eens geciteerd te worden op de omg! ubuntu! site.  ^-^

De blogger, Joy Sneddon, werd door mijn antwoord op Askubuntu op 1 mei geïnspireerd tot een artikel over hoe opnieuw dynamische transparantie in te stellen op Ubuntu 19.04. Wie de Ubuntu LTS versies of een andere dan de standaard desktop gebruikt, weet misschien niet waarover dit gaat.

In vorige Ubuntu versies is de topbalk doorschijnend. Als je een toepassing schermvullend maakt, of tegen de balk aanbrengt, wordt die helemaal zwart. In de laatste Gnome versie (en dus ook in Ubuntu 19.04) verdween dit effect. Het effect is niet goed als je een lichtere achtergrond hebt. Ze hadden graag gezien dat het effect automatisch aangepast zou worden aan je gebruikte achtergrond. Geen enkele ontwikkelaar heeft er zich echter aan gezet, en daarom hebben ze deze functionaliteit er weer uit gesloopt.

Nu kan je zelf via een extensie het effect voor de top balk terugbrengen. Ook voor de Dash zijn er verborgen instellingen, die toelaten het effect weer in te stellen.

Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/14, 12:35:03 »
Leuk om eens geciteerd te worden op de omg! ubuntu! site.  ^-^

De blogger, Joy Sneddon, werd door mijn antwoord op Askubuntu op 1 mei geïnspireerd tot een artikel over hoe opnieuw dynamische transparantie in te stellen op Ubuntu 19.04. Wie de Ubuntu LTS versies of een andere dan de standaard desktop gebruikt, weet misschien niet waarover dit gaat.

In vorige Ubuntu versies is de topbalk doorschijnend. Als je een toepassing schermvullend maakt, of tegen de balk aanbrengt, wordt die helemaal zwart. In de laatste Gnome versie (en dus ook in Ubuntu 19.04) verdween dit effect. Het effect is niet goed als je een lichtere achtergrond hebt. Ze hadden graag gezien dat het effect automatisch aangepast zou worden aan je gebruikte achtergrond. Geen enkele ontwikkelaar heeft er zich echter aan gezet, en daarom hebben ze deze functionaliteit er weer uit gesloopt.

Nu kan je zelf via een extensie het effect voor de top balk terugbrengen. Ook voor de Dash zijn er verborgen instellingen, die toelaten het effect weer in te stellen.

Meteen toegepast.    :)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/14, 12:46:31 »
Proficiat! En goed gevonden.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/14, 13:06:10 »
Ik maak er een Nederlandstalige tip van voor het forum.

Edit: het lijkt toch niet zo eenvoudig. De vraag die ik beantwoord had op AskUbuntu was om de dock transparant te maken. Dit was echter "statische" transparantie: de transparantie verandert niet. Ik heb even getest om dynamische transparantie in te stellen, maar blijkbaar werkt dat niet zomaar met Ubuntu Dock. Mogelijk moet je Ubuntu Dock uitschakelen, en in plaats Dash to Dock gebruiken

Daarbovenop kan je in 19.04 niet zomaar Ubuntu dock uitschakelen in Tweaks in een Ubuntu sessie (dat gaat wel in een Vanilla Gnome sessie). Mogelijk moet je de extensie systeembreed verwijderen om Ubuntu Dock uit te schakelen en Dash to Dock te gebruiken. wat werk dus voor een regenachtige zondagnamiddag. In afwachting kan je wel je dock transparant maken met bovenstaande tips, maar de transparantie is vast, en verandert dus niet als je een venster maximaliseert.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/14, 14:17:29 door vanadium »

Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/17, 08:14:16 »
Ik maak er een Nederlandstalige tip van voor het forum.

Edit: het lijkt toch niet zo eenvoudig. De vraag die ik beantwoord had op AskUbuntu was om de dock transparant te maken. Dit was echter "statische" transparantie: de transparantie verandert niet. Ik heb even getest om dynamische transparantie in te stellen, maar blijkbaar werkt dat niet zomaar met Ubuntu Dock. Mogelijk moet je Ubuntu Dock uitschakelen, en in plaats Dash to Dock gebruiken

Daarbovenop kan je in 19.04 niet zomaar Ubuntu dock uitschakelen in Tweaks in een Ubuntu sessie (dat gaat wel in een Vanilla Gnome sessie). Mogelijk moet je de extensie systeembreed verwijderen om Ubuntu Dock uit te schakelen en Dash to Dock te gebruiken. wat werk dus voor een regenachtige zondagnamiddag. In afwachting kan je wel je dock transparant maken met bovenstaande tips, maar de transparantie is vast, en verandert dus niet als je een venster maximaliseert.

Mogelijk is zeker: dock uitschakelen en dash gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/17, 12:31:28 »
Mogelijk is zeker: dock uitschakelen en dash gebruiken.
Kan je Dock uitschakelen in Ubuntu? In 19.04 gaat dat, in de Ubuntu sessie, alvast niet (meer) via Gnome Tweaks. In de Gnome sessie kan je zonder meer Ubuntu Dock in- en uitschakelen.

DarkEra

  • Gast
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/17, 19:39:09 »
Daarbovenop kan je in 19.04 niet zomaar Ubuntu dock uitschakelen ....

Ubuntu 19.04 maakt volgens mij geen gebruik van Ubuntu Dock maar van de standaard Gnome dock. Ik draai 'm hier vanaf een minimal install en Ubuntu Dock is niet geinstalleerd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/18, 13:13:32 »
Ik denk dat je dit verkeerd voor hebt. Wat bedoel je met de "de standaard Gnome dock"? Ubuntu maakt gebruik van een eigen gnome-shell extensie, pakketnaam: gnome-shell-extension-ubuntu-dock. Die extensie is gebaseerd op (= "geforked") de extensie Dash to Dock.

Offline EvC

  • Lid
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/18, 15:43:27 »
Het wordt nog lastiger te volgen als ook de extensie Dynamic Panel Transparency genoemd wordt.

Mijn gedachte is dat het "pleasen" van voormalige Unity gebruikers voor een overvloed aan mogelijkheden heeft gezorgd en het bijna niet meer te volgen is.

Overigens is de transparantie en kleurinstelling van het panel (de taakbalk) ook in de extensie Dash to Panel aanwezig:




Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Geciteerd op omg! ubuntu!
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/18, 19:16:53 »
Ik denk dat je dit verkeerd voor hebt. Wat bedoel je met de "de standaard Gnome dock"? Ubuntu maakt gebruik van een eigen gnome-shell extensie, pakketnaam: gnome-shell-extension-ubuntu-dock. Die extensie is gebaseerd op (= "geforked") de extensie Dash to Dock.
Die extensie stond hier niet geinstalleerd bij na de minimal installatie...? Ik kan het nu niet meer nagaan helaas, Ubuntu met Gnome bleek niet goed te werken op deze computer en is ondertussen vervangen. Vandaar ook mij late reactie.