Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen  (gelezen 3015 keer)

Offline ab2604

  • Lid
Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Gepost op: 2014/04/27, 19:31:02 »
Ik gebruik Xubuntu 14.4 Wanneer ik een externe harde schijf wil loskoppelen van mijn systeem zie ik verschillende opties:

- op het bureaublad met rechtermuisknop de optie "Opslagmedium ontkoppelen"
- in het bestandssysteem zie ik de externe schijf staan onder "Apparaten" en rechtermuisknop geeft hier 2 opties namelijk "Ontkoppelen" en "Uitwerpen"

Welke optie moet ik nu kiezen (dit is de eerste Linux die ik gebruik.. dus ik heb geen idee)

Bij het gebruik van een CompactFlash card zie ik in beide gevallen (dus op het bureaublad en in bestandssysteem) dezelfde 2 opties. Dat verschilt dus met een externe schijf op het bureaublad.

Welke optie moet ik kiezen bij een CF card?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/27, 20:26:50 »
Hallo, :)


Wat ik meen te begrijpen is dat je je externe HD (en CF card) wil loskoppelen van het systeem. Dan zou ik het commando "ontkoppelen" of "unmount" gebruiken.  Als je het commando "uitwerpen of "eject" zou gebruiken dan geef je opdracht om het device (HD, usb of dvd/cd) uit te werpen, letterlijk. De pc zal dit doen onverschillig of er nog iets in het geheugen zit of niet. Dit is dus alleen aangeraden als je ontkoppeld bent van je pc. Anders gaan alle gebruikte gegevens verloren.
Succes.

Offline ab2604

  • Lid
Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/27, 20:55:52 »
Je bedoelt dat ik de externe schijf eerst moet ontkoppelen en daarna kan uitwerpen? Dus 2 handelingen in die volgorde?

Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/28, 13:01:05 »
Inderdaad eerst  ontkoppelen en  uitwerpen  zo zijn je gegevens beveiligd,  anders vraag je om problemen die je kan voorkomen. Nu de externe HD kan je na het ontkoppelen al gerust loskoppelen (mechanisch) van je configuratie. Uitwerpen is niet nodig. Althans bij mij niet ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/28, 13:04:27 door uil_en_spiegel »

Offline PKing

  • Lid
Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/28, 13:15:19 »
Ik zet mijn externe usb data HD altijd gewoon uit met het knopje op de behuizing?

In 5 jaar Windows nooit een probleem, nu met Linux dus wel?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/28, 14:46:03 »
Altijd eerst softwarematig "veilig verwijderen". Ook in Windows is dat een goede gewoonte.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/28, 17:18:12 »
Ik zet mijn externe usb data HD altijd gewoon uit met het knopje op de behuizing?

In 5 jaar Windows nooit een probleem, nu met Linux dus wel?
Dit is dus heel erg fout.
Altijd via software ontkoppelen, dan pas verwijderen. Dit moet dus.
Heel vaak zie ik mensen waar de hd of usb stick opeens leeg is door gewoon los te trekken.
Je kan natuurlijk ook je pc uitzetten, dan mag je het ook los trekken.

Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/28, 18:50:40 »
Het verschil tussen ontkopellen en uitwerpen is dat bij de ene alleen softwarematig wordt ontkoppeld en dat je het ook weer kan aankoppelen.
Bij de ander wordt meestal ook de stroom ontkoppeld.

Voor usb-stick e.d. zijn bijde methodes prima.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/28, 19:39:12 »
Inderdaad eerst  ontkoppelen en  uitwerpen......
Nu de externe HD kan je na het ontkoppelen al gerust loskoppelen (mechanisch) van je configuratie. Uitwerpen is niet nodig.

Hier spreek je jezelf toch tegen.....?  ??? Je zegt eerst tegen ab2604 dat hij/zij de externe harde schijf moet ontkoppelen én uitwerpen, en als hij/zij vraagt of dat allebéí moet, zeg je eerst van wel en daarna van niet. ???
Het lijkt mij dubbelop om eerst te ontkoppelen en dan ook nog eens uit te werpen. Ontkoppelen alleen is voldoende.

Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/28, 20:00:00 »
Betreft de discussie of het veilig verwijderen nodig is.
Het zal niet altijd nodig zijn, maar beter het zekere voor het onzekere.

Zolang er nog een programma bezig is met het opslag medium en je verwijdert dat medium dan heb je kans op schade aan de bestanden.
Het veilig verwijderen scant of er een programma nog bezig met de medium. Zo niet, dat voorkomt het dat programma's er alsnog spontaan gebruik van kunnen gaan maken.

Je bedoelt dat ik de externe schijf eerst moet ontkoppelen en daarna kan uitwerpen? Dus 2 handelingen in die volgorde?
Nee, slechts een van de twee is genoeg.

Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/28, 20:52:06 »
Inderdaad eerst  ontkoppelen en  uitwerpen......
Nu de externe HD kan je na het ontkoppelen al gerust loskoppelen (mechanisch) van je configuratie. Uitwerpen is niet nodig.

Hier spreek je jezelf toch tegen.....?  ??? Je zegt eerst tegen ab2604 dat hij/zij de externe harde schijf moet ontkoppelen én uitwerpen, en als hij/zij vraagt of dat allebéí moet, zeg je eerst van wel en daarna van niet. ???
Het lijkt mij dubbelop om eerst te ontkoppelen en dan ook nog eens uit te werpen. Ontkoppelen alleen is voldoende.
Reply:  Dat een pc een disc kan uitwerpen ok maar een externe HD? ?  Waarom dan nog commando uitwerpen gebruiken?

Re: Externe harde schijf en CF card veilig verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/28, 21:19:18 »
Je kan hem toch ook gewoon VOOR het starten los koppelen,of NA het afsluiten?Dan kan er echt niks gebeuren..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.