Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten met Emergency modus  (gelezen 3524 keer)

Opstarten met Emergency modus
« Gepost op: 2020/03/31, 18:56:17 »
Na gisteravond de pc normaal te hebben afgesloten en vanavond weer opgestart wat erg lang duurde komt ineens in beeld: Emergency Mode met een aantal voor mij onbegrijpelijke opdrachten. Ik voer ze uit zoals aangegeven maar het resulteert in in knipperende cursors en verder niks.
Ik besluit de Boot Repair Disk uit te voeren en dat is gelukt. Verwijder de CD om het systeem opnieuw op te starten.
Zo gezegd zo gedaan, volgt de mededeling: Missing Operating System
Grub rescue> knipperende cursor.
Ik kan hier geen touw aan vast knopen. Wat is er mogelijk gebeurd en kan ik mijn systeem nog herstellen?
Ik heb dit in nog geen 10 jaar meegemaakt met Xubuntu.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/01, 10:29:07 »
Lijkt mij een hardwareprobleem of toch een eenmalige software glitch (zeker dat je normaal hebt afgesloten?).

Korte pijn is een herinstallatie. Als er kort daarna opnieuw problemen opduiken, dan is het hoogst waarschijnlijk een hardware falen (schijfcontroler, harde schijf, ...?).

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/01, 10:41:37 »
In het verleden heb ik hier ook last van gehad.


Deze link heeft mij toen geholpen https://askubuntu.com/questions/1134025/after-a-recent-update-18-04-now-only-emergency-mode
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/01, 12:01:12 »
Vrijwel alles (?)  wat er over dit onderwerp te vinden was heb k uitgeprobeerd/uitgevoerd en de melding blijft terug komen.
De fstab lijkt mij intact en de uuid komt overeen.
Kortom er zit weinig anders op dan een nieuwe installatie> wacht hier nog even mee tot over een paar dagen versie 20 uitkomt, anders kan ik weer opnieuw beginnen.

Edit: In de grub params ubuntu staat bij  een na laatste regels: linux /boot/vmlinuz -5.3.0-42 generic root = uuid= getalcijfers.
En dat getal/cijfers  komt precies overeen met /dev/sda1/uuid= getal/cijfers.

dus waarom ie dat niet kan vinden?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 12:39:10 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/01, 15:31:48 »
Check de (U)EFI BIOS,
staat fast boot wel uit?
Dat hielp bij mijn laatste help optreden.
Als je dan toch bezig bent check dan ook TPM (TCM), ook uit/disabled zetten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/01, 17:42:10 »
Fast boot staat uit, weet ik zeker, maar kijk ik toch na.
Wat is TPM (TCM) ?

Gevonden en enabled of disabled maakt geen verschil: emergency mode
Ook de verschillende opstart mogelijkheden voor recovery geven allemaalhetzelfde beeld.
Toch wel heel bijzonder dat er voor Linux geen systeemherstel software meer bestaat.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 18:56:44 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/02, 13:30:06 »
Systeemherstel bestaat, maar dan had je dit van te voren moeten installeren, deze maakt na booten een hele kopie, of zelfs meerdere kopiëren, dus veel plaats vrijhouden.(naam ben ik kwijt.)
(in komende ubuntu gaat men ZFS gebruiken, dan zit dit in de ZFS, dan kun je terug in de tijd gaan via ZFS filesysteem).

Probeer boot repair nog eens.

Kan best zijn een driver fout, wacht een aantal dagen(1 of 2) indien mogelijk, doe in terminal updaten, en probeer opnieuw op te starten.

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/02, 13:38:46 »
Systeemherstel bestaat, maar dan had je dit van te voren moeten installeren, deze maakt na booten een hele kopie, of zelfs meerdere kopiëren, dus veel plaats vrijhouden.(naam ben ik kwijt.)
(in komende ubuntu gaat men ZFS gebruiken, dan zit dit in de ZFS, dan kun je terug in de tijd gaan via ZFS filesysteem).

Probeer boot repair nog eens.

Kan best zijn een driver fout, wacht een aantal dagen(1 of 2) indien mogelijk, doe in terminal updaten, en probeer opnieuw op te starten.


Je bedoelt denk ik Timeshift.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/02, 14:55:33 »
Citaat
mededeling: Missing Operating System
Staat de kernel image en initrd image wel in /boot ?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/02, 15:44:10 »
De opmerking van bartveurink bracht een herinnering boven. Ik heb ook wel Boot-repair gebruikt, en deze beweerde eens alles gerepareerd te hebben. Dat had hij ook, maar nog steeds wilde mijn laptop niet booten. Iemand anders op dit forum ontdekte toen dat helemaal aan het einde van de rapportage van Boot-repair de opmerking stond: "Please do not forget to make your BIOS boot on ... ...". Toen ik dat ook nog had uitgevoerd liep alles als een zonnetje.
Staat er misschien bij jou in de rapportage ook zoiets?

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/02, 16:07:53 »
Met knoppix op USB kun je grub opnieuw installeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/02, 20:30:54 »
Je bedoelt denk ik Timeshift.

TimeShift had ik geïnstalleerd, maar vanaf de Live CD ziet hij de backup bestanden niet.
Er schijnt een nieuwe versie van REDO backup te zijn, maar als je daar al geen backup van hebt heb je er ook niks aan.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/02, 20:33:32 »
De opmerking van bartveurink bracht een herinnering boven. Ik heb ook wel Boot-repair gebruikt, en deze beweerde eens alles gerepareerd te hebben. Dat had hij ook, maar nog steeds wilde mijn laptop niet booten. Iemand anders op dit forum ontdekte toen dat helemaal aan het einde van de rapportage van Boot-repair de opmerking stond: "Please do not forget to make your BIOS boot on ... ...". Toen ik dat ook nog had uitgevoerd liep alles als een zonnetje.
Staat er misschien bij jou in de rapportage ook zoiets?

Boot repair heb ik al drie maal succesvol uitgevoerd (zegt ie) zonder resultaat maar over "Please do not forget to make your BIOS boot on ... ...". kan ik me niks herinneren, ga het zo nog een keer doen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/02, 20:59:13 »
Ik heb het vermoeden dat grub er juist opstond totdat je de boot repair disk hebt gebruikt. Als je in de emergency mode zit heeft grub Ubuntu al opgestart. Dat is dan wel Ubuntu in emergency mode. Het is nu wel nodig om Grub opnieuw te installeren.
De beste manier voor een re-installatie van Grub gaat naar mijn mening met Knoppix op USB stick. Zie: https://brainwreckedtech.wordpress.com/2009/05/10/howto-restore-grub-with-knoppix/

Daarna problemen oplossen van het starten van Ubuntu om de normale mode te kunnen starten. In het geval dat er een filesystem corrupt is:https://medium.com/@nehamuthiyan/getting-out-of-the-emergency-mode-in-ubuntu-818180ce3940
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/02, 21:51:28 »
Citaat
Boot repair heb ik al drie maal succesvol uitgevoerd (zegt ie) zonder resultaat maar over "Please do not forget to make your BIOS boot on ... ...". kan ik me niks herinneren, ga het zo nog een keer doen.
Deze opmerking kwam niet spontaan op het scherm, maar je kunt een volledige rapportage laten aanmaken.

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/02, 21:52:36 »
OPnieuw Boot Repairuitgevoerd en niks gezien over BIOS opties.
Vervolgens de knoppix CD erop losgelaten en die blijft halverwege steken en stopt met de mededeling: init: no more porcesses left in this runlevel.
Via de andere menuopties (F2 ( in knoppix) start Grub ook niet op.
Het wordt me nu veel  te ingewikkeld. Kast gaat op slot tot de volgende Xubuntu uitvoering.
Bedankt voor alle support en ondersteuning. :)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/02, 22:46:53 »
https://www.supergrubdisk.org/rescatux/
Dit zijn 2 iso's ,
1 om als grub te booten naar je linux(dus een linux zonder grub).
2 iso om grub te herstellen.

Misschien dit proberen.

En wel de goede boot schijf kiezen.
Als een linux opstart, dan kan het zijn dat de schijf namen wijzigen/schuiven. Bij twijfel doe meerdere keren een boot rapair met steeds een andere schijf.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/02, 23:00:52 door jan11000 »

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/03, 09:15:31 »
Excuus dit wordt mij veel te ingewikkeld:
Ik wil wel leren maar het schiet niet op :(
De link van Bart om hoe uit de emergency te komen: de opdrachten in de Terminal (poieer/plak) uitgevoerd end e helt vande opdrachten leidt tot foutmeldingen.

Met de superdisk grub: Grub opnieuw geïnstalleerd en geupdates: weer kom ik in de Emergency mode.
Samengevat het is nu wel klaar.!

Wat k wel vreemd blijf vinden dat ik met de live CD van Xubuntu alles kan zien en benaderen en in orde lijk te zijn. met uitzondering van de opstart.
Maar zoals gezegd: ik ben er nu wel klaar mee: vier dagen prutsen, ettelijke DVDś verder en geen resultaat.
Een nieuw installatie gaat sneller.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/03, 09:54:15 »
Dan heb je grub er nu goed op staan. Met e2fsck kun je kijken of het filesystem corrupt is. Zo nodig het filesystem repareren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

nahjo

  • Gast
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/03, 09:54:47 »
Maar zoals gezegd: ik ben er nu wel klaar mee: vier dagen prutsen, ettelijke DVDś verder en geen resultaat.
Een nieuw installatie gaat sneller.
Een prima ding van Ubuntu is dat een nieuwe installatie snel gaat als je de laatste versies op USB/DVD hebt staan.
Het proberen te herstellen is wel leerzaam maar uiteindelijk draait het toch uit op een nieuwe versie installatie  :)

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/03, 19:22:26 »
Dan heb je grub er nu goed op staan. Met e2fsck kun je kijken of het filesystem corrupt is. Zo nodig het filesystem repareren.

' Zo nodig het file system repareren'.
Hoe hoe je dat dan en met welke opdracht?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/03, 22:10:30 »
fsck doe ik met de installatie iso(grafische manier), hiervan booten, gparted starten.
dan rechtsboven de hd kiezen,
dan op elke partitie recht klik doen, en check kiezen(fsck),
doe dit voor elke partie,
en natuurlijk voor elke harde schijf(rechtsboven kiezen).

(Grub repareren, heb je daar ook de goede schijf gekozen, bijv door sda te kiezen, en als deze niet werkt, sdb kiezen, en als deze niet werkt, sdc. Want je boot met een usb, dan kan zijn dat je harde schijf een andere naam krijgt dan sda, of installlerdt de grub op je iso boot schijf).
« Laatst bewerkt op: 2020/04/03, 22:15:37 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/03, 22:16:18 »
En met de hand updaten nog proberen.

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/04, 13:01:56 »
Deze stappen kun je op de commandline doen. Met een Ubuntu live dvd of knoppix.
Met het volgende kun je zien welke partities je hebt met daarbij gegevens:
lsblk -f
Deze partities kun je vervolgens gaan controleren.
e2fsck kan vanuit een live dvd of met knoppix als volgt gebruikt worden, op de commandline.
De eerste koppelt de partitie af en de 2de doet een controle.
umount /dev/sda1
e2fsck /dev/sda1
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Opstarten met Emergency modus
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/04, 14:40:09 »
Volgens mij is met de schijven alles in orde:

xubuntu@xubuntu:~$ lsblk -f
NAME   FSTYPE   LABEL    UUID                                 MOUNTPOINT
loop0  squashfs                                               /rofs
sda                                                           
├─sda1 ext4              10c5cd38-772c-440d-bdb6-5df70c4e7c9a
└─sda2 ext4     opslag   22d776b5-3717-4ebc-a33e-8354a5b77075
sdb                                                           
└─sdb1 ext4     diversen 76141a5d-b0d1-4c7d-9712-a211428abd95
sdc                                                           
└─sdc1 ext4     backup   924dfe60-6df8-4dae-9282-36898cea385f
sdd                                                           
└─sdd1 vfat              5409-941B                            /cdrom
sr0                                                           
xubuntu@xubuntu:~$


xubuntu@xubuntu:~$ umount /dev/sda1
umount: /dev/sda1: not mounted.
xubuntu@xubuntu:~$ e2fsck /dev/sda1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
xubuntu@xubuntu:~$ sudo e2fsck /dev/sda1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
/dev/sda1: clean, 272984/3727360 files, 5882451/14886144 blocks
xubuntu@xubuntu:~$
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen