Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tascam DR-05x recorder  (gelezen 1392 keer)

Offline rico70

  • Lid
Tascam DR-05x recorder
« Gepost op: 2020/04/12, 21:36:05 »
Ik ben van plan om de Tascam DR-05x recorder te kopen als vervanger van mijn oude Sony ICD recorder.
In de eerste plaats om fatsoenlijke geluidsopnamen van vogels te maken.
Behalve als recorder is hij ook als microfoon voor je computer te gebruiken. Helaas staat Linux (uiteraard) niet bij de ondersteunde besturings systemen. Weet hier iemand toevallig of deze recorder door Linux als microfoon / audio device herkend wordt?
https://www.tascam.eu/en/dr-05x.html
Tnx, Rico
« Laatst bewerkt op: 2020/04/12, 21:39:48 door rico70 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/25, 10:52:38 »
Hoi Rico,

Ik heb zelf een Zoom H2. Ik ben wel eens als geluidsman bij filmopnames bezig geweest met een grote Tascam. Geweldige apparaten.

Die versie van jou heeft zo te zien gewoon de 3,5 mm jack als microfoonuitgang. Dat is simpelweg geluid. Die prik je in je microfooningang en dan heb je geluid op je PC. Daarnaast zal je vermoedelijk ook USB kunnen gebruiken. Dat dat niet vermeld staat als OS? Ja zo gaat dat. Dat zegt niet veel, maar wel lullig als dat niet wil. Het lijkt me wel onwaarschijnlijk, want dan doet  hij het toch ook niet op een Android tablet.

Wil de winkel je niet in de gelegenheid stellen het even uit te proberen?

Die Tascam is trouwens leuk geprijsd vergeleken met de moderne Zoom. Dan heb ik ook graag een Tascam. Maar dat terzijde

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/25, 11:14:30 »

Die versie van jou heeft zo te zien gewoon de 3,5 mm jack als microfoonuitgang. Dat is simpelweg geluid. Die prik je in je microfooningang en dan heb je geluid op je PC. Daarnaast zal je vermoedelijk ook USB kunnen gebruiken. Dat dat niet vermeld staat als OS? Ja zo gaat dat. Dat zegt niet veel, maar wel lullig als dat niet wil. Het lijkt me wel onwaarschijnlijk, want dan doet  hij het toch ook niet op een Android tablet.

Wil de winkel je niet in de gelegenheid stellen het even uit te proberen?

Volgens mij is dat niet een microfoonuitgang maar een microfooningang. Ik kan me wel voorstellen, dat als je microfoon-opnames maakt dat er een signaal op je Line/koptelefoonuitgang komt en die zou je dan met je line-ingang van je geluidkaart van je computer kunnen aansluiten, maar dat zou je moeten informeren of proberen.

Wel een mooi ding trouwens !

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/25, 12:46:04 »
Ik bedoel deze (zie de bijlage) Output is een uitgang.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/25, 12:46:26 »
Ik bedoel deze (zie de bijlage) Output is een uitgang.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/25, 14:44:44 »
@Just, Android wordt niet genoemd op de site, alleen Windows, Mac en iOS.
In de winkel proberen is geen optie, zit niks in de buurt hier die ze verkoopt.
Met internetkopen zou ik hem evt terug kunnen sturen, maar ja wil ik dat als ik hem eenmaal in mijn handen heb?  8-) 8-) 8-)
Denk dat ik hem met de komende bel. teruggaaf of vak geld maar gewoon bestel.
Iig bedankt voor het mee denken

Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/25, 15:18:14 »
Volgens mij heb je wel veel kans dat je de Tascam via de USB-interface kunt gebruiken.
Spijtig is er op het internet niet echt iets van te vinden.
Linux wordt meestal niet vermeld in de handleiding maar mijn ervaring is toch dat dit meestal out-of-the-box werkt.
Zo was dit ook met mijn Zoom H4n die direct herkent werd in Audacity.
Je moet waarschijnlijk via het menu van die Tascam wel aangeven dat je die interface wilt gebruiken.
Garantie kan ik je natuurlijk niet geven dat dit werkt  :)
Succes ermee als je hem aankoopt en veel plezier met de opnames.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline rico70

  • Lid
Re: Tascam DR-05x recorder
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/25, 15:48:20 »
Thx, 2e helft volgende maand ga ik hem bestellen. Zowel op Tascam als linuxmusicians forums niets erover te vinden. Ik hou jullie op de hoogte.
Gr. Rico

Update : vandaag nog wat op Audacity forum tegen gekomen https://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=46&t=103914#p365002
Ga hem dus beslist kopen
Gr. Rico
« Laatst bewerkt op: 2020/04/26, 17:30:17 door rico70 »