Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?  (gelezen 4236 keer)

Offline Willemtk

  • Lid
Ik zou 1 keer (x)ubuntu volledig met verschillende extra programma's op een computer willen installeren, en er dan een kloon van maken om op andere computers met hetzelfde moederbord en dergelijke te kopiëren, zodat ik niet steeds opnieuw alles moet installeren per computer. Is dit mogelijk, en hoe doe ik dat?  Of is dat meer werk dan alles iedere keer opnieuw installeren?

Groentjes,
Willem

Offline vanadium

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/23, 12:12:02 »
Indien computers met praktisch identieke hardware is dat geen probleem (denk ik). Indien computers met verschillende hardware, dan is het succes niet gegarandeerd, maar het kan ook wel lukken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/23, 16:01:37 »
Linux kun je gewoon op elke pc zetten, alleen de videokaart zou je dan moeten corrigeren indien dit verschillend is.
Indien scherm niet zou starten, dan via grub naar recovery mode gaan, en met minimale grafische scherm opstarten.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/23, 16:04:31 »
Linux kun je gewoon op elke pc zetten, alleen de videokaart zou je dan moeten corrigeren indien dit verschillend is.
Indien scherm niet zou starten, dan via grub naar recovery mode gaan, en met minimale grafische scherm opstarten.

Ik ben iets tegengekomen over clonezilla. Ik ga dat eens proberen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/23, 16:20:53 »
Hoe zit het dan met /etc/fstab ?
Gelukkig is die simpel aan te passen ..... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/23, 23:38:24 »
Met die clonezilla duurt het heel lang. Ik weet niet of ik het verkeerd doe, maar als ik zie hoe het vandaag ging kan ik al net zo goed 5 cd's maken en de machines gewoon in gang zetten. Dat lijkt me sneller te gaan

Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/24, 01:54:19 »
Indien computers met praktisch identieke hardware is dat geen probleem (denk ik). Indien computers met verschillende hardware, dan is het succes niet gegarandeerd, maar het kan ook wel lukken.
Gelukkig geldt dit alleen voor Windows, daar Linux geen statische lijst kent met geïnstalleerde hardware. Telkens bij het laden van de kernel wordt de hardware gevonden en de nodige drivers geladen. Zodoende kun je een Linux-installatie tussen allerlei verschillende systemen verplaatsten, zolang de kernel maar geschikt is voor die systemen.

Een grote uitzondering is een wijziging aan de Xorg-configuratie, bijvoorbeeld door het installeren van de ATI Catalyst of NVIDIA Linux-driver, waardoor het klonen naar een systeem met een andere videokaart wordt verhinderd.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/24, 09:28:53 »
Waar maak je de image naar toe?
Het kan zijn dat als het een usb disk is, dat deze in usb 1 mode word aangesproken....dan duurt het wel even, want dat is erg traag.

Als je de optie hebt kun je net zo goed naar een andere machine toe schrijven (die wel een volledige installatie heeft en dus usb2 of 3)
Dit kan vrij makkelijk via ssh.

Tja, dat zal het probleem worden met die machines die ik moet gaan installeren. Allemaal oude machines. Ik ga er dus geen Ubuntu maar xubuntu opzetten omdat die iets vlotter zullen werken op die apparaten. Ik heb wel begrepen dat je via clonezilla die machines in netwerk iedere keer een nieuwe installatie kunt laten hebben. Maar dat moet ik nog wat uitzoeken. Weet iemand een site waar ik in eenvoudige bewoording kan leren hoe ik netwerken kan opzetten?  Het overschrijven van de image deed ik naar een externe harde schijf die al een jaar of 4 oud is, dus dat kan idd het probleem geweest zijn van de lange periode
« Laatst bewerkt op: 2012/08/24, 09:34:43 door Willemtk »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/24, 10:13:22 »
[Offtopic]
Als je hulp nodig hebt, en je zit in Zuid-West Nederland, dan is er mogelijk iets te regelen.
Dit aanbod wordt niet herhaald :lol:
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/24, 10:47:43 »
Je kan ook anders te werk gaan. Zelf werk ik altijd in dit soort gevallen met de tool Remastersys. Daarmee kan je een geinstalleerde (x)ubuntu helemaal aanpassen en dingen installeren die je wilt hebben in je distro, en dan een nieuwe installeerbare live-cd maken die je weer op de andere pc's kan installeren. Kijk hier eens: http://www.remastersys.com/info.html

nieuwste versie ophalen: https://www.dropbox.com/s/ezgbqaz2lzuygw5/remastersys-new.rar
« Laatst bewerkt op: 2012/08/24, 10:55:40 door cjmanschot »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/24, 21:54:01 »
Je kan ook anders te werk gaan.
Dat doe ik met een "standaard" CD, gewoon een bash file maken, om programma's te verwijderen en te installeren.
Hierna is de configuratie maar een paar minuten werk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/25, 10:18:58 »
Je kan ook anders te werk gaan. Zelf werk ik altijd in dit soort gevallen met de tool Remastersys. Daarmee kan je een geinstalleerde (x)ubuntu helemaal aanpassen en dingen installeren die je wilt hebben in je distro, en dan een nieuwe installeerbare live-cd maken die je weer op de andere pc's kan installeren. Kijk hier eens: http://www.remastersys.com/info.html

nieuwste versie ophalen: https://www.dropbox.com/s/ezgbqaz2lzuygw5/remastersys-new.rar

Klinkt interessant. Ik ga dat eens bekijken. Ik veronderstel dat het dan wel een dvd wordt, omdat er dan meer op geinstalleerd is

Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/25, 11:16:48 »
Op de live cd zit een optie om een oem installatie aan te maken, die is hier volgens mij speciaal voor.
http://askubuntu.com/questions/36671/how-do-i-pre-install-ubuntu-for-someone-oem-install
Het laatste antwoord in die link laat duidelijk zien hoe dat werkt.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/25, 21:08:54 »
Op de live cd zit een optie om een oem installatie aan te maken, die is hier volgens mij speciaal voor.
http://askubuntu.com/questions/36671/how-do-i-pre-install-ubuntu-for-someone-oem-install
Het laatste antwoord in die link laat duidelijk zien hoe dat werkt.

Het enige wat me niet duidelijk is, is of en hoe je dan een cd maakt met de voorgeinstalleerde programma's en die dan op verschillende computers zet.

Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/25, 22:29:01 »
https://www.logicsupply.com/blog/2012/03/21/how-to-create-a-custom-ubuntu-12-04-installation-image/

Hier kan je meer informatie vinden. Je installeert eerst een oem installatie op een computer. Vervolgens schrijf je met een clonezilla live cd een image van die oem installatie naar externe media (usb stick, harde schijf). Daarna gebruik je diezelfde clonezilla live cd + externe media bij een andere computer om de oem image erop te zetten.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/26, 20:34:31 »
https://www.logicsupply.com/blog/2012/03/21/how-to-create-a-custom-ubuntu-12-04-installation-image/

Hier kan je meer informatie vinden. Je installeert eerst een oem installatie op een computer. Vervolgens schrijf je met een clonezilla live cd een image van die oem installatie naar externe media (usb stick, harde schijf). Daarna gebruik je diezelfde clonezilla live cd + externe media bij een andere computer om de oem image erop te zetten.

Tja, die computers zijn echt oud. Er zit maar 500 mb ram op. En niet op alle comp's zitten 2 lees stations. En via een externe schijf gaat het dan zo langzaam dat ik blijf denken dat 5 schijfjes maken en alles gewoon installeren sneller zal gaan. Als er allemaal nietwe computers geinstalleerd moeten worden zal dit systeem waarschijnlijk wel interssant zijn.  Ik ga deze info dus niet helemaal langs de kant schuiven. Maar voor deze denk ik dat ik het maar laat. Toch bedankt voor alle moeite

Re: 1 x ubuntu installeren en op ander computers klonen, gaat dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/02, 22:10:37 »
[wellicht offtopic]
@Buzzin in
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/1-x-ubuntu-installeren-en-op-ander-computers-klonen-gaat-dat/msg835403/#msg835403
Citaat
Clonen naar een grotere schijf kan, naar een schijf die maar 1 bit kleiner is niet.
Ik heb een paar dagen geleden met software van de firma Crucial, een opstartbare cd met EZ Gig IV, een kloon gemaakt van een schijf die oorspronkelijk 640 GB groot was, naar een Seagate Momentus XT van 500 GB.
Stond er versteld van want ik had ook altijd gelezen dat dat niet kon.
In eerste instantie wilde het niet met een foutmelding die me wees op het doel dat te klein zou zijn. Maar met de 'smart'-optie aan wilde het wel!
[/wellicht offtopic]