Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu update 2011 is ....!!!  (gelezen 26581 keer)

TMJ

  • Gast
Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Gepost op: 2011/05/04, 22:05:51 »
Wij hebben de laatste maanden heerlijk gewerkt met Ubuntu. Maar een paar dagen geleden kreeg ik een venster in het scherm dat de nieuwe versie kon worden geinstalleerd als update. Dat heb ik gedaan en meteen beviel me de opmaak van het bureau blad al niet. Maar vervolgens is echt alles [...]. Evolution flipt hem continu en crascht de hele tijd. Maar je ziet ook niet meer in de onderbalk alle schermen staan waar je aan werkt, kunt ze niet lekker naast elkaar zetten en het hele systeem zit gewoon vol bugs. Open Office is ineens Libre bla bla, flipt hem ook af en toe.
Je kunt het niet maken dit mensen als update aan te doen!!! Ik ben geen computer freak en het moet gewoon makkelijk en snel zijn allemaal, lekker overzichtelijk. Ik was helemaal tevreden met Ubuntu maar dit is gewoon [...]. Hoe krijg ik f*#@$*up update ongedaan gemaakt zonder informatie te verliezen?


*Moderator edit: titel & bericht aangepast. De frustratie is begrijpelijk maar dergelijke titel & taal is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 12:35:00 door Brumm3l »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is klote!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/04, 22:15:49 »
TMJ, welkom op het forum.

Een tip voor de volgende keer, update je systeem niet maar doe een nieuwe installatie.
Voor je dat doet, kijk je eerst of alles werkt met een live cd. Dan weet je of alles goed werkt.
Een verse installatie voorkomt een hoop problemen.
Tevens kun je dan gelijk zien of het bevalt.

Het geen wat je nu het beste kunt doen is een backup maken van je bestanden en die veilig op te slaan.
Daarna met 10.04 een nieuwe installatie te draaien (10.10 kan ook als je die liever hebt).

Mocht je 11.04 toch proberen en je wilt niet de Unity omgeving, dan kun je bij het aanmelden voor de klassieke omgeving kiezen.
Dit doe je door je gebruikers naam aan te klikken en dan verschijnen er onder 3 menu's. De rechtse is voor de keuze welke omgeving. Je kunt dan kiezen voor Klassiek met of zonder effecten (compiz).

misschien handig om de volgende keer de update functie uit te zetten.
10.04 is een LTS versie en heeft nog een lange ondersteuning. je hoeft dus nog niet over te stappen.

11.04 is niet zo slecht hoor. De nieuwe omgeving word door iedereen anders ervaren en je kunt ook voor de oude omgeving kiezen.
Het is alleen wel handig om wat info te bekijken over de nieuwe versie. Dat kan vaak een hoop problemen voorkomen.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/04, 22:18:07 door emiel1976 »

Re: Ubuntu update 2011 is klote!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/04, 22:25:13 »
Even ter info.

Als je van 10.10 naar versie 11.04 gaat, is dat geen update, maar een upgrade.
Je kunt dit vergelijken met windows xp naar windows vista of van vista naar windows 7.

Altijd voor het upgraden eerst de live-CD draaien, dat voorkomt teleurstellingen.

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/04, 23:42:46 »
Ik vind het wel opmerkelijk dat je niet eerst de moeite hebt genomen om te kijken *wat* er dan nieuw is in 11.04. Zo weet je wat je te wachten staat. Door een paar minuten op ubuntu.com gekeken te hebben, of door eenvoudigweg de release notes door te nemen, had je jezelf dit kunnen besparen.


Hoe dan ook, op het aanmeldscherm als Sessie kiezen voor Ubuntu klassiek.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/04, 23:43:57 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/05, 11:51:40 »
Uitzetten van de melding dat er een upGRADE is, kan via systeem>beheer>softwarebronnen.

Zo maak je niet nog eens de fout. Overigens maak je zelf de keuze om zo maar even de upgrade te doen, schelden daarna is tegen jezelf dan.
Je zegt zelf dat je niet zo met computer kan, dus dan maar wel klikken omdat er een upgrade is. Ik snap dat werkelijk niet.

Precies. We zijn hier geen boksbal voor andermans frustraties. Dan kan-ie beter z'n auto een schop geven, of zo.

Overigens maakt de opwaardeerknop het wel wat te makkelijk om direct over te stappen naar een nieuwe versie, vind ik. Het ding verschijnt meteen na het uitbrengen van de nieuwe versie.

Althans bij de tussenversies: bij LTS-versies verschijnt de opwaardeerknop pas na het uitbrengen van de eerste puntversie van de nieuwe LTS, wat m.i. een heel goed idee is. De ergste kinderziektes van de nieuwe LTS-versie zijn dan namelijk al achter de rug.

Een vertraging van de opwaardeerknop van ongeveer twee maanden bij tussenversies, zou dus veel beter zijn. Ik zal eens kijken of ik er een balletje over kan opgooien op Launchpad.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/05, 11:55:49 »
Uitzetten van de melding dat er een upGRADE is, kan via systeem>beheer>softwarebronnen.

Je zegt zelf dat je niet zo met computer kan, dus dan maar wel klikken omdat er een upgrade is. Ik snap dat werkelijk niet.

Ik wel, veel mensen komen uit een andere pc wereld en zijn gewend dat ze na een upgrade cq update gewoon verder kunnen gaan met hun doen en laten, ze vertrouwen hun OS in dat geval blindelings en zo zou het ook moeten zijn maar helaas ...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/05, 12:00:02 »
Uitzetten van de melding dat er een upGRADE is, kan via systeem>beheer>softwarebronnen.

Je zegt zelf dat je niet zo met computer kan, dus dan maar wel klikken omdat er een upgrade is. Ik snap dat werkelijk niet.

Ik wel, veel mensen komen uit een andere pc wereld en zijn gewend dat ze na een upgrade cq update gewoon verder kunnen gaan met hun doen en laten, ze vertrouwen hun OS in dat geval blindelings en zo zou het ook moeten zijn maar helaas ...

Wel eens een opwaardering gedaan van de ene Windowsversie naar de andere? Heb ik zelf ooit weleens gedaan. Als ik te zwaar getafeld heb, dan droom ik er nog wel eens van.... Godallemachtig wat een ellende was dat.

Een besturingssysteem opwaarderen is altijd riskanter dan een schone installatie van het nieuwe ding. Per definitie. Dat geldt voor elk besturingssysteem onder de zon, op deze veelgeplaagde planeet.

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/05, 12:01:19 »
Ik ben het min of meer met de klagers eens. Na een hele lange tijd en verschillende versies Ubuntu lijkt deze 11.04 vooralsnog een ramp. Ook in het klassieke menu!
-Ik heb nooit zoveel problemen met internet gehad, klap er nu zo'n beetje om het half uur uit. En als ik wel verbinding heb is het opeens nog maar 40% (max!!!)
-Een pagina openen met Firefox duurt en duurt en duurt... grrrr
-Met Calibre willen werken? Ubuntu herstart zichzelf spontaan...
-Screenlets werken wel, maar niet meer automatisch. Je moet ze iedere keer weer handmatig opstarten.

En zo zijn er nog wel meer grote en kleine ergernissen. Het komt heus wel weer goed, dat weet ik zo langzamerhand ook wel. Maar een systeem uitgeven met zoveel kinderziektes klinkt toch wel erg Microsoft-(of Apple-)achtig. En van dat soort geneuzel wilde ik juist af, daarom ben ik op Ubuntu overgestapt. Ik wil een systeem wat fatsoenlijk werkt.
En ik vind trouwens dat je gewoon moet kunnen upgraden en je oude, goed werkende instellingen moet kunnen behouden. Vaak ben je lang bezig geweest om alles naar eigen wens in te richten.
Bij alle vorige updates/upgrades lukte me dat dan ook gewoon. Ging probleemloos!

Pjotr, een vertraging op de opwaardeerknop zou inderdaad een hoop kou uit de lucht halen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/05, 12:16:16 »
Pjotr, een vertraging op de opwaardeerknop zou inderdaad een hoop kou uit de lucht halen!

Ik heb gelijk maar even de melding gedaan op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/update-manager/+bug/777708

Je kunt 'm ondersteunen door te klikken op "This affects me too" (linksboven).  :)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/05, 12:17:38 »
Ik heb in Windows nooit echt problemen gehad met upgraden en heb dat toch heel vaak op verzoek gedaan het kost alleen soms belachelijk veel tijd, in sommige gevallen heb ik pc's 10 tot 12uur horen ratelen maar daarna werkte het gewoon, zelf upgrade ik nooit op geen enkel OS, ik zie het nut er niet van in .. die paar instellingen heb je zo weer terug.

De frustratie van veel mensen begrijp ik echter heel goed, deze uitgave van Ubuntu is te slordig en dat terwijl K en X het gewoon heel goed doen.







Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/05, 12:36:11 »
Omdat het niet zozeer om de installatie gaat, maar meer een uiting van frustratie is, is dit draadje verplaatst naar Algemeen.

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/05, 12:40:22 »
Pjotr, een vertraging op de opwaardeerknop zou inderdaad een hoop kou uit de lucht halen!

Ik heb gelijk maar even de melding gedaan op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/update-manager/+bug/777708

Je kunt 'm ondersteunen door te klikken op "This affects me too" (linksboven).  :)

Top, heb ik bij deze gedaan. Voor de mensen die dit ook willen ondersteunen: eerst even inloggen of een account aanmaken bij Launchpad (wijst zich vanzelf)

Offline liawim

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/05, 13:15:59 »
Zo te zien is upgraden niet geweldig. kom heel wat verhalen op het forum tegen van problemen na het upgraden. Heb er zelf ook last van gehad. nu een verse install gedaan draait het weer als een tierelier. Dus mensen doe gewoon een schone installatie maak backup van je bestanden. ben je net zolang mee bezig als upgraden maar dan zonder ergenissen. Of hou het bij je oude distro (weet das moeilijk, de mens is een nieuwsgierig beestje =D =D)

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/05, 13:27:19 »
Overigens snao ik sowieso al niet wat het probleem is met LibreOffice (afgezien van dat ik het zelf prut vind). LibreOffice is nagenoeg hetzelfde als OpenOffice, dus ik snap niet waarom de TS daar meteen al over klaagt. Wat zit er niet in LibreOffice wat er wel in OOo op 10.10 zit? Kan me niks bedenken. Dus snap niet wat daar het probleem mee is. Verder sluit ik me bij de rest aan.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/05, 13:32:42 »
Pjotr, een vertraging op de opwaardeerknop zou inderdaad een hoop kou uit de lucht halen!

Ik heb gelijk maar even de melding gedaan op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/update-manager/+bug/777708

Je kunt 'm ondersteunen door te klikken op "This affects me too" (linksboven).  :)
Done.

Overigens Vistaus ik vind Libreoffice of Open.office geen prut het is de enige manier om je Powerpoints te bekijken of zelf te maken.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 13:35:22 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/05, 14:47:48 »
Top, heb ik bij deze gedaan. Voor de mensen die dit ook willen ondersteunen: eerst even inloggen of een account aanmaken bij Launchpad (wijst zich vanzelf)

Idem, ook gedaan hoewel het ook een stukje eigen verantwoording van de gebruikers zelf blijft.

@femke, volgens mij heeft Vistaus al eerder aangegeven zowel Open als Libre prut te vinden.

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/05, 15:01:27 »

En zo zijn er nog wel meer grote en kleine ergernissen. Het komt heus wel weer goed, dat weet ik zo langzamerhand ook wel. Maar een systeem uitgeven met zoveel kinderziektes klinkt toch wel erg Microsoft-(of Apple-)achtig. En van dat soort geneuzel wilde ik juist af, daarom ben ik op Ubuntu overgestapt. Ik wil een systeem wat fatsoenlijk werkt.
En ik vind trouwens dat je gewoon moet kunnen upgraden en je oude, goed werkende instellingen moet kunnen behouden. Vaak ben je lang bezig geweest om alles naar eigen wens in te richten.

Waarom dan meteen altijd naar de nieuwste versie als deze net uit is? Tussenversies zijn naar mijn inzien probeerversies. Blijf dan op een LTS versie, die is stabiel en voorkomt ergernissen elk half jaar.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/05, 15:13:22 »
Ik denk dat een deel van het probleem is, dat een groot aantal gebruikers zich niet verdiepen in wat een upgrade precies inhoud wanneer deze wordt aangeboden. Er verschijnt een melding dat er een upgrade beschikbaar is, de gemiddelde mens denkt bij het woorden: 'upgrade' / 'update' ook altijd direct aan 'nieuw' en/of 'beter' hoewel dat lang niet altijd het geval zal zijn. Er is niet voor niets een goede design regel is dat je er niet vanuit moet gaan dat eindgebruikers altijd maar netjes alles lezen wat je ze voorschotelt, meestal is het van 'klikker-de-klik' en het zal wel goed gaan...

Het zou voor onervaren gebruikers beter zijn om de wat stabielere LTS versies te gebruiken. Helaas worden de nieuwste versies steeds als eerste aangeboden wanneer je wil gaan downloaden, of wanneer je een upgrade gebruikt. Hier ligt volgens mij een schone taak bij Canonical, maar de vraag is of men het daar ook werkelijk als een probleem ziet.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/05, 15:21:59 »

En zo zijn er nog wel meer grote en kleine ergernissen. Het komt heus wel weer goed, dat weet ik zo langzamerhand ook wel. Maar een systeem uitgeven met zoveel kinderziektes klinkt toch wel erg Microsoft-(of Apple-)achtig. En van dat soort geneuzel wilde ik juist af, daarom ben ik op Ubuntu overgestapt. Ik wil een systeem wat fatsoenlijk werkt.
En ik vind trouwens dat je gewoon moet kunnen upgraden en je oude, goed werkende instellingen moet kunnen behouden. Vaak ben je lang bezig geweest om alles naar eigen wens in te richten.

Waarom dan meteen altijd naar de nieuwste versie als deze net uit is? Tussenversies zijn naar mijn inzien probeerversies. Blijf dan op een LTS versie, die is stabiel en voorkomt ergernissen elk half jaar.

Daarom gebruik ik die ook altijd en ben er reuze tevreden mee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/05, 15:24:49 »
Ikzelf zo liever zien dat de tussenversies verdwijnen, zodat meer tijd kan worden besteed aan betere hardware ondersteuning.

Wat ook opvalt is dat bepaalde hardware goed werkt in een versie, maar in een vervolg versie niet wil werken. Dat is dan wel weer lastig voor de niet zo handige gebruiker. Vind ik ook wel raar dat het in een nieuwe versie dan niet werkt. Ik denk dat als daar meer aandacht aan besteed zou worden, dat meer mensen de weg naar, het overigens prachtige, Ubuntu zouden vinden.


Ikzelf heb teveel computers in huis en ben te weinig thuis om elke half jaar de "problemen" op te lossen na een upgrade. Ik gebruik dus daarom LTS versies.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 15:26:23 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline liawim

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/05, 15:41:21 »
Citaat: Waarom dan meteen altijd naar de nieuwste versie als deze net uit is? Tussenversies zijn naar mijn inzien probeerversies. Blijf dan op een LTS versie, die is stabiel en voorkomt ergernissen elk half jaar.

Omdat het in de aard van het beestje zit? Waarom denk je dat autofabrikanten zo vaak met nieuwe modellen komen. Voor distros  is dat niet anders, of het nu windows of ubuntu is. Mensen willen gewoon telkens weer het nieuwste. Ik zelf ben daar ook veel te nieuwsgierig voor. =D 

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/05, 15:46:43 »
Dit (halfjaarlijks een nieuwe versie uitbrengen) houdt wel het ontwikkeltempo er lekker in maar het zou beginners misschien wel wat duidelijker aangeraden mogen worden om een LTS te nemen en even erbij te blijven en ze ook niet direct te bestoken met meldingen om op te waarderen. Ben het er trouwens niet mee eens dat de tussenversies maar probeerversies zijn, dat predikaat is weggelegd voor alfa- en beta-uitgaven m.i. een stabiele release is gewoon een volwaardige nieuwe en geen probeersel.

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/05, 16:07:31 »
@femke, volgens mij heeft Vistaus al eerder aangegeven zowel Open als Libre prut te vinden.

Kijk, Xarvaz snapt me tenminste. Ik heb inderdaad al eerder aangegeven dat ik Libre en Open prut vind.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/05, 16:25:00 »
Eigenlijk heel simpel.
Voor je een upgrade er op zet, kijk dan eerst of het iets voor je is en of het wel werkt op je systeem.
Is dit niet het geval, blijf dan lekker draaien wat je draait.
Wil je het wat intensiever testen, maak een dualboot of draai het in virtualbox.

Tevens lees eerst de info van de nieuwe versie.
Er is op het internet heel veel info over de nieuwe versie te krijgen van video's to plaatjes tot tekst.
Alles is terug te vinden.

Ofwel voor je, je systeem gaat aanpassen, kijk dan eerst wat het is en wat je eigenlijk doet.