Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoord voor WORKGROUP  (gelezen 1965 keer)

wachtwoord voor WORKGROUP
« Gepost op: 2016/06/27, 08:45:46 »
Hoi, ik probeer mijn computers te verbinden via thuis netwerk.

Ik heb een aantal mappen gedeeld. Deze zie ik ook op de andere computer. Als ik deze gedeelde mappen wil openen, krijg ik een schermpje, waar ik een wachtwoord voor de WORKGROUP moet ingeven.
Maar als ik dan mijn wachtwoord ingeef (dat is het wachtwoord waarmee ik ook inlog als ik Ubuntu start), accepteert de computer dit wachtwoord niet.

Hoe moet ik nu verder, om toch deze map te kunnen openen?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: wachtwoord voor WORKGROUP
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/27, 11:35:42 »
WORKGROUP
is toch een windows werkgroep ?
Naam en/of wachtwoord van het WORKGROUP beheer nodig, mogelijk naam/wachtwoord van de Windows PC.
Dan, afhankelijk van de instellingen van je Windows PC, ook nog de inlognaam en/of wachtwoord van je Linux PC in het groepsbeleid van de WORKGROUP toevoegen.
Als je achter een goede firewall zit kun je de Windows PC(s) ook instellen op gebruik voor iedereen zonder wachtwoord (de standaard W95/98/XP methode) vanaf W7 is de beveiliging standaard omhoog geschroefd en dien je meer handelingen te verrichten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: wachtwoord voor WORKGROUP
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/27, 12:14:52 »
Ik heb geen enkele Windows pc in gebruik.
Als ik op de map netwerk staat er mijn hoofdcomputer, en daarnaast staat een map Windows-netwerk.
Als ik op de map Windows-netwerk klik, krijg ik een map WORKGROUP.
klik ikm dan op de map WORKGROUP, dan staan daar mijn hoofdcomputer en de beide andere computers welke ik wil delen.
Klik ik dan op een van de computers, dan verschijnt volgende melding: zie bijlage

Re: wachtwoord voor WORKGROUP
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/27, 12:19:18 »
Ik heb geen enkele Windows pc in gebruik. En ik heb ook de WORKGROUP niet zelf aangemaakt.
Als ik op de map netwerk klik staat er mijn hoofdcomputer, en daarnaast staat een map Windows-netwerk.
Als ik op de map Windows-netwerk klik, krijg ik een map WORKGROUP.
Klik ik dan op de map WORKGROUP, dan staan daar mijn hoofdcomputer en de beide andere computers welke ik wil delen.
Klik ik dan op een van de computers, dan verschijnt volgende melding: zie bijlage melding
Als ik een gedeelde map wil openen, krijg ik een melding om een paswoord in te vullen. zie bijlage melding1

Even melden, ik gebruik Ubuntu 16.04

Sorry voor dit 2de bericht. Dat ging even niet goed met het bewerken.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/27, 12:22:43 door flipflipsen »

Offline jan11000

  • Lid
Re: wachtwoord voor WORKGROUP
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/27, 12:23:41 »
Zoek een handleiding hoe samba(windows delen van mappen in linux) in te stellen.
Op de linux pc die shared, hier moet je samba users toevoegen, deze ook aan je shared map toevoegen, zodat deze toegang hebben.
Zoek met google op ubuntu+samba
Ook een belangrijke file is je samba.cfg file, hier staan de instellingen in.