Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update niet succesvol, hoe verhelpen?  (gelezen 784 keer)

update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Gepost op: 2012/09/29, 11:23:14 »
ik heb al een tijd geleden op mijn laptop Ubuntu 9.10-desktop-i 386 geinstalleerd. dit werkte prima, tot ik deze week een update accepteerde...

de software-update is niet succesvol verlopen en ik kom niet meer verder!

dit verschijnt er op mijn scherm:
the disk drive for / is not ready or not present
continue to wait, or press S to skip mounting or M for manual recovery

wanneer ik S druk:
Ubuntu 10.04.4 LTS egbert-laptop tty1
egbert-laptop login: mountall: Plymouth command failed
mountall: disconneted for Plymouth

wanneer ik M druk:
root filesystem check failed. a maintenance shell wille now be started (gebeurt niks)
control-D will terminate this shell and reboot the system.
root@ egbert-laptop: ~#_

hoe kom ik hier uit?
ik heb de de cd-rom met eerste Ubuntu versie die ik er destijds heb op gezet (9.10-desktop-i386) in de laptop de druk, hier gebeurd ook niks mee.

Graag jullie hulp/ ondersteuning!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/29, 11:26:33 »
Heb je nou 9.10 of 10.04 op je flaptop staan?

Overigens zou dit weleens kunnen duiden op een beschadigde, stervende harde schijf. Hoe oud is die schijf?

Offline vanadium

  • Lid
Re: update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/29, 12:10:44 »
Het gaat hier wellicht om een niet gelukte update van 9.10 naar 10.04. Dit repareren wordt te technisch. Volgens mij doe je best een volledig nieuwe installatie. hierdoor worden alle bestaande gegevens op de computer gewist. Als er nog bestanden op staan die je niet elders op een reservekopie hebt, dan moet je daar eerst nog een reservekopie van maken. Dit kan door met de live CD op te starten, en vanuit die live sessie je persoonlijke data te kopiëren naar een USB schijf.

Het zou natuurlijk kunnen dat de schijf het aan het begeven is, maar dan had je wellicht ook vóór je poging tot upgrade al nu en dan rare dingen voorgehad.

Re: update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/29, 16:53:10 »
Bedankt voor jullie reactie. Voor de mislukte Ubuntu-update had ik nergens last van.
Ik denk dat Vanadium het bij het rechte eind heeft.

Bestanden opslaan vóór volledige installatie met Live cd? Kunnen jullie me uitleggen hoe dit gaat?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/29, 17:41:54 »
Doe het eens zo:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

....Maar dan met 12.04.

En aangezien die flaptop vermoedelijk niet de jongste meer is, en de werkomgeving van Ubuntu enorm is veranderd in 12.04, raad ik Xubuntu 12.04 aan: https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Re: update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/06, 14:22:11 »
ik heb zowel 9.10 als 12.04 dmv een cd-rom in de laptop gedrukt.
de software wordt niet gestart, ik krijg geen keuze menu. de laptop blijft eerder genoemde meldingen geven.
wat gaat er niet goed? hebben jullie suggesties?

Offline RikRik

  • Lid
Re: update niet succesvol, hoe verhelpen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/06, 14:46:50 »
ik heb zowel 9.10 als 12.04 dmv een cd-rom in de laptop gedrukt.
de software wordt niet gestart, ik krijg geen keuze menu. de laptop blijft eerder genoemde meldingen geven.
wat gaat er niet goed? hebben jullie suggesties?
Waarschijnlijk start je pc vanaf de harddisk, je kan dan de boot volgorde wijzigen in je bios, dvd /cd op plaats 1
Tegenwoordig hebben de meeste pc's een extra bootmenu, bv door toetsF12 te gebruiken. De opstartvolgorde wijzigen in het bios is dan overbodig.