Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios aanpassen aan Linux  (gelezen 14011 keer)

Offline rietje

  • Lid
Bios aanpassen aan Linux
« Gepost op: 2017/10/13, 09:19:43 »
Een desktop merk Cooler Master met Moederbord: MSI FM2-A55M-P33 en UEFI-bios: AMI versie 11.2
Hier heeft oorspronkelijk een Windows 10 opgezeten. Nu geformatteerd met de bedoeling om Xubuntu van Linux erop te zetten.
Ik heb de xubuntu .iso op een DVD en op een Stick staan.
Het lukt niet om xubutute installeren, bij het opstarten met schijf of stick kom ik in het eerste blad met de 4 keuze-mogelijkheden, zoals Try ubuntu en Install ubutu, enz.
Wat ik ook kies, bij alle 2 gaat de computer weer opnieuw opstarten.
Er wordt gezegd dat Microsoft een soort blokkade heeft opgeworpen tegen andere besturingssystemen, maar dit schijnt in het bios verholpen te kunnen worden.
Zie ook https://www.rodbooks.com/en-boot, onderwerp Managing EFI Boot Loaders for LINUX.
Wie kan me helpen ? B.v.d.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/13, 09:31:49 »
@rietje, volgens mij kun je hem soms niet veranderen :'(. https://pc-totaal.com/computer-met-uefi/
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/13, 10:52:56 »
Voor zover ik kan lezen uit de manual heeft dit moederbord geen secureboot.
Verplicht UEFI gebruiken is alleen van toepassing indien je boot harddisk groter is dan 2T
Mogelijk dien je de RAID instellingen te controleren/wijzigen.
Mogelijk wil je USB wel werken met UEFI instellingen, ook je HDD moet dan UEFI zijn ingesteld.
Testen................

Boot device priority bar
This bar shows the priority of the boot devices. The lighted icons indicate that the devices are available.

Board SATA RAID ROM
This item is used to switch RAID ROM. The default setting is “Legacy ROM”. If you
plan to install Windows on a RAID volume greater than 2.2TB, please set this option to “UEFI DRIVER” and refer to section “Installing OS on 2.2TB RAID” chapter B “AMD RAID”.

Hard Disk Drive BBS Priorities/ CD/DVD ROM Drive BBS Priorities/ USB HardDisk
Drive BBS Priorities/ UEFI Boot Drive BBS Priorities1st~8th Boot
These items are used to prioritize the installed Hard Disk Drive/ CD/DVD ROM Drive/
USB HardDisk drives/ UEFI boot drives.

Network Stack
This item is used to enable/ disable UEFI network stack.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/13, 11:20:26 »
Dit bios heeft wel Secure Boot, ik kan de SecureBootController op disabled/unabled zetten. De bootpriority geeft de gelegenheid om met of zonder UEFI te kiezen. Beide geprobeerd.
De Raid instellingen ken ik niet, ik weet niet waar ik dat kan vinden.

Offline jolo

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/13, 13:12:16 »
SecureBootController op [disabled] is de juiste keuze. Boot priority zonder UEFI kies je voor, als je harddisk een MBR indeling heeft. Boot priority met UEFI kies je voor, als je harddisk een GPT indeling heeft. Welk voordeel een harddisk met GPT indeling heeft, is al uitgelegd in de hyperlink van HWE64.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/13, 13:55:45 »
Ik heb een GPT geformatteerde HD.    Secure Boot Control staat op disabled. Maar bij het aanklikken van Install Ubuntu start hij niet door, maar gaat weer terug opstarten bios.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/14, 10:05:42 »
Hoe heb je de installatieset van Ubuntu gemaakt ?
best doe je dat met de dd optie naar een  minimaal 2G USB stick.
Dan heb je n.l. een installatieset mèt UEFI ondersteuning.
Bij opstarten kiezen voor de UEFI usb, niet USB.
Bij opstartkeuze is de USB waarschijnlijk 2x te zien, een maal als USB en een maal als UEFI usb.
32bit Ubuntu kan NIET op een UEFI systeem geïnstalleerd worden.
dd optie al vele malen beschrven op dit forum.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline EvC

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/14, 15:57:51 »
best doe je dat met de dd optie naar een  minimaal 2G USB stick.
Dan heb je n.l. een installatieset mèt UEFI ondersteuning.
Bij opstarten kiezen voor de UEFI usb, niet USB.
dd optie al vele malen beschrven op dit forum.
Als Linux eindgebruiker ben ik best handig, maar waar de letters dd bij dd optie voor staan?
Wellicht geeft een linkje naar een specifiek topic meer duidelijkheid voor mij, de topic starter en de lezers.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/14, 17:31:01 »
dd is een terminal opdracht om te kopieren, bv een iso naar een USB stick

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/15, 10:03:23 »
Ik heb nu de normale Ubuntu 16.04.3 installatie stick gemaakt op 4GB-stick en op een DVD. Wat ik nu aanmoet met dd ontgaat me.
In mijn bios heb ik de keuze om voor USB of Uefi-USB te kiezen. Ik kies natuurlijk voor Uefi-USB of als ik probeer met de DVD dan kies ik voor de Uefi versie.
Maar hetzelfde negatieve resultaat. Ik kan wel via het bios kiezen voor het opstartscherm efi-shell, maar in deze efi-shell ken ik de commandos niet en ik weet ook niet of dit zal helpen. 

In de overeenkomst tussen Canonical en Microsoft is overeengekomen om voor Ubuntu systemen vrijstelling te geven, vandaar dat ik ben overgestapt naar Ubuntu i.p.v. Xubuntu.

Nu Ubuntu ook niet werkt lijkt het voor de toekomst van Linux systemen een groot probleem te worden. Als op moderne computer systemen met voor-geinstalleerde Windows 10 er geen niet-windows systemen meer geinstalleerd kunnen worden, wat dan ??
« Laatst bewerkt op: 2017/10/15, 10:20:38 door rietje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/15, 10:26:57 »
dd is om een usb stick te maken met ubuntu erop, welke je al hebt.
Is er tijdens booten van de ubuntu iso(usb/dvd), nog de mogelijkheid om de usb te testen, dus of je iso goed op de usb zit? test als dit er nog op zit.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/15, 10:42:32 »
Heb je de harde schijven helemaal leeg? dit zou ik doen als je geen windows meer wilt.

Probeer dit zonder secure boot, en indien nodig zonder uefi, dus csm(oude bios) gebruiken.
na schoonmaken xubuntu of ubuntu proberen.(probeer ook mint, er kunnen
verschillen zitten tussen linux versies).
Zo maak je een harde schijf leeg.
Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit
gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.

Als alles niet werkt, kijk of er een nieuwe bios/uefi is. Installeer deze, en test opnieuw.
kan gemakkelijk zijn dat de uefi bugs(fouten) heeft.
Bios flashen is wel eigen risico.

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/15, 11:20:25 »
Rietje,

Mijn MSI P67A-G45 moederbord wat kwa BIOS aardig op trekt ..
Staat de 'SATA Mode'  op 'IDE Mode'
Dus geen 'RAID' of 'AHCI' mode.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/15, 11:22:04 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/15, 12:03:28 »
jan11000,  Alles conform uitgevoerd. HD schoon, secure boot uit, bios ingesteld op legacy/uefi. Alleen legacy gaat niet. Met internet verbonden met kabel dus geen wifi,  Zowel xubuntu als ubuntu doen het niet.
Hoe kom ik er achter of er een nieuw bios/uefi is ?

MauRice2, In mijn bios instellen op IDE, RAID of AHCI. Welke moet gebruikt worden ?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/15, 12:07:22 door rietje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/15, 12:22:33 »
AHCI is het snelste, deze heeft de meeste mogelijkheden, is dus het neiuwste.
Als dit niet werkt, dan ide proberen, dus beide kun je proberen.
AHCI is veel sneller en dat merk je.
Voor oudere software(operating systems), is vaak nodig op ide zetten, dit is vaak bij recovery software, want bij AHCI is een driver nodig, en bij ide niet, dus oude software is ide beter, dit is dus bij het niet zien van je harde schijf(dan op ide).
Tegenwoordig zou je altijd AHCI moeten kiezen.

Raid is normaal voor meerdere schijven samenvoegen, deze dus niet gebruiken.

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/15, 12:56:28 »
OK. Standaard stond hij ook op AHCI.
Maar met installeren van ubuntu kom ik niet verder .Ik denk er eerst Windows 10 maar weer op te zetten en dan met VMware te gaan werken.
Het bevalt me niks , maar er zit niets anders op.

swake

  • Gast
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/15, 13:36:32 »
@rietje

Probeer dit eens want ik lees dat de PC altijd heropstart / opnieuw starten (warme start)
Laat het schijfje in de lezer liggen en doe eens een koude start . Een windows 10 PC kun je niet meer uitschakelen .
Trek de stekker uit voor een paar minuten . stekker er terug in en zet de computer aan met het schijfje in de lezer . Zo voer je een koude start uit . Ik ben benieuwd wat dit zal geven .

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/15, 15:18:10 »
@ Forum,

Ik denk dat Swake het wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben: ik heb, afgelopen dinsdag, namelijk een 'Linux-compatibele desktop' (merkloos en eigen assemblage), ook met Uefi-bios, aangeschaft.
Bij levering heb ik niks moeten aanpassen -- de aanpassing was reeds gebeurd door de winkelier waar ik deze desktop heb aangeschaft ( ik had dit ook op voorhand afgesproken - en bij levering heeft hij mij ook getoond hoe hij dit heeft gedaan, en wat ik moet instellen bij een eventuele herinstallatie ).
Ik heb er gisteren een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op geïnstalleerd. Geen probleem gehad met een bootable USB-stick.
De winkelier wist me ook te vertellen (en ik geloof hem) dat de meeste en nieuwste desktops en laptops ( met W10) door de fabrikanten zo gemanipuleerd zijn dat je er geen andere OS kunt op installeren -- secureboot kan niet worden uitgeschakeld ! - dit in opdracht van Windows ( geld moet er in het laatje komen ...).
Een dualboot zit er, voorlopig, niet meer in... ofwel, met heel veel 'gesakker' en 'gepruts' om het toch te kunnen bewerkstelligen.
Linux in virtualisatie draaien kan wel.
Ofwel, een 'Linux-compatibele desktop/laptop' met uitschakelbare secureboot aanschaffen... aan U de vrije keuze.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/15, 15:23:39 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/15, 15:27:28 »
@ spievensterke,

Het zit hem niet in de secure boot. Lees #4:
Citaat
Secure Boot Control staat op disabled

swake

  • Gast
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2017/10/15, 15:29:59 »

swake

  • Gast
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2017/10/15, 15:56:31 »
Citaat
Het zit hem niet in de secure boot. Lees #4:


Citaat
Hier heeft oorspronkelijk een Windows 10 opgezeten. Nu geformatteerd met de bedoeling om Xubuntu van Linux erop te zetten.

Voor te formatteren moet eerst geherpationeerd worden .
Vroeger was C: de systeempartitie
Nu bestaat windows 10 uit .

Een kleine versleutelde met de systeembestanden
Een kleine partitie met de windows opstartbestanden
Een kleine partitie met herstelbestanden
De windows partitie met schijfletter C:
Die zullen eerst met Gparted moeten verwijdert worden, en een volledig nieuwe lege partitie moeten aangemaakt worden . Alleen formateren heeft totaal geen zin .
Een windows 10 PC kan zelfs niet meer uitgezet worden . Windows word afgesloten en dat is alles ! Velen denken dat als men Windows 10 afsluit ook de computer word uitgezet zoals bij de vorige windows versies .


Een kleine

Offline rico70

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2017/10/15, 16:24:54 »
Hibernate / slaapstand uitschakelen :
rechts klikken op het start menu -> opdracht prompt (command prompt) als admin
In het terminal venster wat verschijnt het volgende typen

powercfg.exe /hibernate off of
powercfg –h off
« Laatst bewerkt op: 2017/10/15, 16:26:57 door rico70 »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2017/10/15, 16:41:26 »
Citaat
Die zullen eerst met Gparted moeten verwijdert worden, en een volledig nieuwe lege partitie moeten aangemaakt worden . Alleen formateren heeft totaal geen zin .
Klinkt zinnig, maar de vraag is of de computer wel wil booten van een USB-stick met Gparted erop? Ik ben daar niet gerust op.
Dan blijft over de hdd/ssd los te nemen en op een andere computer met Gparted te bewerken.

Offline rico70

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2017/10/15, 16:59:40 »
Zolang in windows 10 slaapstand / snel opstarten geaktiveerd is gaat het niet lukken om van USB of DVD op te starten.
Schijf er uithalen en EXTERN aansluiten op een andere computer en dan alles wissen / vernietigen

swake

  • Gast
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2017/10/15, 18:57:11 »
Citaat
Ik heb een GPT geformatteerde HD.    Secure Boot Control staat op disabled. Maar bij het aanklikken van Install Ubuntu start hij niet door, maar gaat weer terug opstarten bios.

Hoe zou dat komen ?
Omdat die kleine versleutelde partitie met de W10 systeembestanden nog in de weg zit !