Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wordpress / lamp ( opgelost )  (gelezen 835 keer)

wordpress / lamp ( opgelost )
« Gepost op: 2013/03/23, 18:28:58 »
ik ben wat dingen aan het proberen op gebied van wordpress, alleen ik kan geen thema's uploaden.

wordpress geeft me de melding dat hij niet kan schrijven in de map
Citaat
/var/www/wordpress/wp-content/uploads/2013/03
ik heb geprobeert firefox als root te runnen, maar dit helpt niet. en ik heb ook geprobeert de file (vertigo.zip) te kopieren naar de map met cp command in de terminal, maar dan krijg ik alsnog de error van wordpress dat hij de file hier niet heen kan verplaatsen..

ik denk dat het iets te maken heeft met toegang tot deze map, maar heb verder geen idee wat ik hier mee moet...

ik zou het op prijs stellen als iemand me hier mee kan helpen.

edit; met joomla en drupal cms krijg ik soort gelijke errors, allemaal met dat ze de files niet kunnen schrijven.

mvg, martijn
« Laatst bewerkt op: 2013/03/24, 13:23:38 door martijnmoi »
xubuntu!

Re: wordpress / lamp
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/23, 20:15:34 »
Open een terminal en type daarin gksudo nautilus (ik neem even aan dat je Ubuntu hebt) en geef een ENTER, nu het wachtwoord invullen en geef een ENTER. Nu opent Nautilus in de root mode, navigeer naar de map / . Klik nu met de rechter muisknop op de map var, klik op eigenschappen, klik op de tab rechten. Verander de rechten bijv. naar je gebruikersnaam, klik onder op Rechten op bestanden in map toepassen. Sluit alles af, nu zouden de programma's naar de map kunnen schrijven.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Re: wordpress / lamp
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/24, 10:07:27 »
Apache webserver

Standaard toont de webserver de (html)pagina's uit de map /var/www en is de gebruiker www-data de eigenaar van de bestanden.

Leden van de groep www-data kunnen deze bestanden wijzigen. Een gebruiker kan lid worden van de groep www-data met de opdracht:
usermod -G www-data $USER
    in plaats van $USER kan ook een gebruikersnaam worden gebruikt. $USER staat voor de huidige gebruiker. Verder kunnen meerdere gebruikers lid zijn van de groep www-data.

Alternatief is om zelf eigenaar van de bestanden te worden, dat kan met de volgende terminal opdracht:

sudo chown -R $USER:$USER /var/www
De webserver pagina's kunnen nu gewijzigd worden (zonder gebruik te maken van sudo).

U bent nu klaar met het installeren van LAMP!

Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp

Re: wordpress / lamp
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/24, 10:52:24 »
Leden van de groep www-data kunnen deze bestanden wijzigen. Een gebruiker kan lid worden van de groep www-data met de opdracht:
usermod -G www-data $USER

Nee, nee, nee! Daarmee verwijder je jezelf uit alle groepen behalve www-data! (en dus ook uit de sudo groep!)

Gebruik de -a-flag samen met -G om jezelf toe te voegen aan een groep:

usermod -a -G www-data $USER
Bij wie moet ik zijn om die pagina aan te passen?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: wordpress / lamp
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/24, 11:40:09 »
edit; ik ben er uit gekomen. ik heb een nieuwe groep toegevoegt, die groep alle rechten gegeven in /var/www en mezelf in die groep gegooit.

bedankt voor jullie hulp :)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/24, 13:23:28 door martijnmoi »
xubuntu!

Re: wordpress / lamp
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/24, 14:38:01 »

Bij wie moet ik zijn om die pagina aan te passen?

Aangepast.

Re: wordpress / lamp ( opgelost )
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/24, 15:43:42 »

Bij wie moet ik zijn om die pagina aan te passen?

Aangepast.

Zie net dat ik geen speciale toegang nodig heb, dat ik gewoon met mijn lauchpad-account kan inloggen. Handig!
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net