Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [kubuntu] Kubuntu systeemeisen.  (gelezen 2861 keer)

jelte

  • Gast
[kubuntu] Kubuntu systeemeisen.
« Gepost op: 2008/01/30, 23:10:03 »
Goedenavond,

ik had weer eens zin om weer eens te gaan knutselen met andere Systemen. nu wou ik eens Kubuntu proberen(wat er super mooi uitziet). maar de 7.10 versie loopt niet op mijn ultra brakke lapop die ik gevonden heb ergens op zolder.

specificaties laptop:
* DELL
* 6 GB hardeschijf
*128 MB ram.
* videokaart - moet ik nog achterkomen.

nu wil ik absolut niet echt gaan werken op deze laptop ik wil hem vraag gebruiken om toch lekker beneden C++ te coden Bijvoorbeeld. dus absolut geen keiharde graphic's ect.

nu is mijn vraag: omdat 7.10 niet draait wilik op deze oude laptop graag eens de dapper drake versie installeren van Kubuntu.nu is mijn vraag: gaat dapper drake wel beetje fatsoenlijk draaien op dit systeem?

nu heb ik ook een paar vraagjes die mijn nu net te binnen schieten:

*wordt bij kubuntu daper drake ook de nieuwe KDE4 en de nieuwe amorak ondersteund?
*zijn er voor Kubuntu goede compilers voor C++ om console en Window applicaties te maken? en moet ik bij Linux inplaats van Windows rekening houden met andere programmeer wijze (zowel op het gebied van de syntax en manier van programeren?)

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen. jullie zullen deze periode wel meer van mij horen met vragen over Kubuntu/programering/applicaties ect.

met vriendelijke groet:

jelte.

johnydoe

  • Gast
[kubuntu] Kubuntu systeemeisen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/30, 23:17:11 »
Ik werk zelf niet met dapper drake, dus heb ik geen idee wat de eisen zijn en of kde 4.0 ondersteund wordt. wel weet ik dat je met kubuntu (ook oudere versies) goede compilers hebt (gcc, zoals bij iedere distro bijv) en dat er verder in de syntax weinig tot geen verschil zit. wel zal het zo zijn dat je met andere libraries te maken krijgt en voor bijv. qt (of gtk) kan gaan programmeren, wat bij windows wel kan, maar haast niemand doet.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
[kubuntu] Kubuntu systeemeisen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 00:33:25 »
- 7.10 zal wel draaien op die laptop, maar je moet de installatie doen met de Alternate cd, want de Desktop cd installeert via een live desktopomgeving, en dat vereist voldoende ram. Let op: de Alternate cd is een beetje moeilijker om mee te installeren, het is niet grafisch zoals de Desktop cd. 128 MB is echter sowieso wel weinig. Zeker als je wil programmeren (compileren) in C++ is meer ram STERK aanbevolen!

- Dapper Drake zal niet veel sneller draaien dan 7.10. Op heel wat vlakken is 7.10 zelfs sneller dan Dapper Drake. Laten we het er maar op houden dat het verschil miniem zal zijn.. je kan het natuurlijk altijd wel proberen.

- Kubuntu Dapper Drake heeft geen KDE 4 en het zal zeer moeilijk zijn om er pakketten voor te vinden (praktisch onmogelijk) hou trouwens ook in je achterhoofd dat een bruikbare versie van KDE 4 pas verwacht wordt in juli bij de KDE 4.1 uitgave (KDE 4.0 is alleen maar interessant voor bugtesters en ontwikkelaars)

- Manier/syntax van programmeren is exact hetzelfde bij C++. Compiler die je wil is g++ en die zit inbegrepen in het 'build-essential' pakket. Geavanceerde/grafische programma's zal je met een aanvullende toolkit willen doen, de twee populairste grafische toolkits op Linux zijn Qt (KDE is geschreven in Qt) en Gtk (GNOME is geschreven in Gtk). Als cross-platform belangrijk is voor je (als je wil dat je programma's zowel op Windows als op Linux als op Mac draaien) dan is Qt zeker een aanrader, of eventueel wxWidgets (deze gebruikt Gtk op Linux)

johnydoe: heb jij het klantenbestand van Trolltech (Qt) al eens gezien? ;) bijna al die commerciƫle Windows-klanten zijn bekende bedrijven (Adobe, Google, WaltDisney, Skype, NASA) dat noem ik niet haast niemand :) ...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

johnydoe

  • Gast
[kubuntu] Kubuntu systeemeisen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/31, 10:55:33 »
Citaat
johnydoe: heb jij het klantenbestand van Trolltech (Qt) al eens gezien? wink bijna al die commerciƫle Windows-klanten zijn bekende bedrijven (Adobe, Google, WaltDisney, Skype, NASA) dat noem ik niet haast niemand smile ...
true true, ik had ook in mij originele verhaal gtk, ipv qt neergezet (nu nog gtk tussen haakjes), aangezien jelte aangaf voor kde te gaan. en gtk en windows is niet altijd een bijzonder bruikbare combinatie, vandaar :)