Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf "heringesteld" na zware crash ubuntu en overgang naar 11.04  (gelezen 854 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Er loopt iets zwaar mis met de harde schijf, want ik geraak niet voorbij de opstart van Kubuntu 11.04.

Ik heb op een bepaald moment mijn BIOS-instellingen -- F10 bij opstart -- gewijzigd, want hij herkende de harde schijf niet eens meer. Daar is tijdens de verschillende pogingen om het ding aan de praat te krijgen, waarschijnlijk vanalles gewijzigd. U kent dat wel: menuutje ivm Ultra DMA gewijzigd, MBR gerecoverd enzovoort.

Maar nu wil ik dus alle terug mooi instellen, zodat minstens mijn harde schijf wordt herkend door Kubuntu 11.04 vanop de CD.

Hoe kan ik dus mijn harde schijf (en bios) instellen en welke waarden zijn "geschikt"?

Het enige dat ik van m'n harde schijf weet, is dat 'ie 250 Gbyte heeft en inmiddels al een jaar of 4 oud is. Ik weet zelfs niet of het nu wel of geen sata-schijf is.

Wat moet ik doen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Harde schijf "heringesteld" na zware crash ubuntu en overgang naar 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/07, 19:44:33 »
Het BIOS kun je terugzetten naar de standaard instellingen met de (BIOS-)optie Default settings. Daarna Save & exit kiezen.


Edit: door het kiezen van Default settings staat de harde schijf weer als 1e boot, dus wil je later weer eens opstarten van cd/dvd of usb, dan moet je dat wel weer in het BIOS instellen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 19:47:33 door Mikkel »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Harde schijf "heringesteld" na zware crash ubuntu en overgang naar 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/13, 21:42:02 »
Hoi, dat klopt en dat had ik ook al gedaan, maar ik vrees dat er iets meer fundamenteel "loos" is. Ik wil de schijf desnoods herformatteren, maar dat schijnt niet te lukken, zelfs niet vanaf de live-CD met Kubuntu 11.04.
Ik vrees een beetje dat ik me 'n nieuwe computer zal mogen aanschaffen -- of beter: een nieuwe tweedehands.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf "heringesteld" na zware crash ubuntu en overgang naar 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/14, 10:02:41 »
Kan je ook niet vanaf een live CD opstarten? Een automatische herinstallatie lukt niet? Hoe "ziet" je systeem de schijven
sudo fdisk -l