Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?  (gelezen 1230 keer)

usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Gepost op: 2017/10/08, 17:23:03 »
Hoi,
Ik heb een externe usb 3 drive die ik zou willen (her)formatteren. Maar... tot op heden heeft geen enkel OS mijn drive herkend. Zowel Windows als Ubuntu "vinden" een lege drive maar ik kan ze niet formatteren. Zie schermafdruk in bijlage.
Gparted en fdisk vinden niks, speciale rescue disks evenmin.
Hoe krijg ik mijn disk terug bruikbaar ?

Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/08, 18:22:21 »
Zie bijlage.

Je zou het eens in Windows met diskpart kunnen proberen. Is het een M.2 SSD-schijf in een behuizing?

Als de schijf nieuw is, is die 'geïnitialiseerd'? Kan in Windows door via schijfbeheer met de rechtermuisknop op de schijf te klikken en te initialiseren.
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc771486(v=ws.11).aspx
+ https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jan11000

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/08, 18:51:54 »
Wat voor schijf is dit, misschien iets met encryptie, dus geeft precies het model aan.
Wat heb je hiervoor met de schijf gedaan?
Heeft deze al gewerkt.

En je zegt het gaat niet? Daar hebben we niks aan, wat voor foutmelding krijg je?

Aan linker kant van schijven, zie ik 2 balkjes met je schijf, kijk eens of deze bij elkaar horen(verwijder de schijf eens , gaan beide balkjes weg), hoe heb je de schijf aangesloten, tav hardware.

Normaal moet je deze eerst ontkoppelen, dan kun je aan de rechter kant formatteren, wel eerst gpt maken(rechtsboven).

Zoek ook even bij de firma die deze maakt, misschien iets met encryptie, misschien kun je deze in windows verwijderen met speciale software van maker van de schijf.

Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/09, 20:41:54 »
Bedankt alvast voor jullie hulp !
- Windows Diskpart "ziet" de schijf maar kan er blijkbaar ook niets mee aanvangen (zie bijlagen).
- Windows Schijfbeheer : een rechter muisklik werkt niet, ik kan enkel het schijfstation veranderen.
- De schijf heeft inderdaad gewerkt, maar vermoedelijk door de schijf gewoon uit de usb poort te halen ipv ze uit te werpen zijn de problemen ontstaan (het is een schijf van de zoon...)
- Foutmeldingen : er zijn er geen !
- Geen encryptie
- fabrikant en type moet ik nog opzoeken, die is aangekocht via AliExpress.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/09, 21:09:03 »
Een 3T disk moet een gpt indeling hebben.
Met gparted zou je de disk van een "Schijf > partitietabel aanmaken > gpt (NIET mbr)" nieuwe partitietabel moeten kunnen voorzien.
Daarna de gewenste partities aanmaken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/10, 05:29:31 »
Met gparted livecd Of ubuntu livecd, booten, dan gparted starten.
dan boven in het pulldown menu, de MBR(master boot record) vernieuwen,
hierna zou je kunnen formatteren.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/10, 10:34:55 »
Laatste optie zou kunnen zijn:
schijf uit de USB behuizing halen en direct in de PC (SATA) aansluiten.
Vevolgens GPT indeling aanmaken, evt. partitioneren/formatteren en weer terug in de USB behuizing.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Laatst bewerkt op: 2017/10/10, 21:19:17 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/11, 06:38:34 »
Zou het ook kunnen, dat de schijf gewoon kapot is?

Offline vanadium

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/11, 12:59:33 »
Als de schijf wél zichtbaar is in "sudo fdisk -l" dan zou ik nog niet denken aan een kapotte USB. Wel lijkt het erop dat alle info omtrent partities hier volledig verdwenen is, wat mij wel een heel uitzonderlijk gevolg lijkt van het niet correct ontkoppelen. Lukt het niet met gparted daar een partitie op aan te maken (cfr bijdrage van jan1000)?

Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/11, 13:55:22 »
Ik heb namelijk precies hetzelfde met een SD kaartje.
Plotseling werkte het niet meer in mijn telefoon, en het lukte me niet om het te herstellen. Alles geprobeerd. Kaartje was wel zichtbaar, maar was met geen enkel programma te herstellen. Niet te formateren, ook niet mogelijk om een partitie te aan te maken, dus vandaar mijn opmerking.
Schijf is zichtbaar, maar geeft aan, dat er geen media aanwezig is

Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/11, 20:26:17 »
De (beide) programmma's van EaseUS vinden de schijf niet (zie screenshots).
Gparted trouwens ook niet, ik kan er dus ook geen partitie op aanmaken.
In de disk manager kan ik trouwens enkel de schijf stoppen, waarna hij verdwijnt uit het overzicht. Gone with the wind...
Ik heb de indruk dat het game over is voor de schijf.
Als laatste wil ik nog wel proberen om de behuizing open te vijzen en de schijf direct aan te sluiten via SATA.
Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties !

Offline Henkp

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/11, 20:29:01 »
Die narigheid heb ik met een 62GB  usb-stick: die kan ik ook in eens niet meer formatteren.

swake

  • Gast
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/11, 20:51:33 »
Citaat
Windows als Ubuntu "vinden" een lege drive maar ik kan ze niet formatteren. Zie schermafdruk in bijlage.
Gparted en fdisk vinden niks, speciale rescue disks evenmin.

ik vrees dan dat er iets scheelt met het Flash geheugen en je de stick mag weggooien .

swake

  • Gast
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/11, 21:04:30 »
Citaat
Een 3T disk moet een gpt indeling hebben.

Moeten niet echt . Als de schijf geen GPT indeling heeft kan er maar 2 TB van de 3 TB benut worden . NTFS herkent maar schijven en partities van 2 TB groot .

Disk0 zie ik 0 GB free en disk 2 ook 0 GB free
Dus veronderstel ik dat ze versleuteld is . Kun je ze openen op de PC van de zoon ?

swake

  • Gast
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/11, 21:26:27 »
Citaat
Plotseling werkte het niet meer in mijn telefoon, en het lukte me niet om het te herstellen. Alles geprobeerd. Kaartje was wel zichtbaar, maar was met geen enkel programma te herstellen. Niet te formateren, ook niet mogelijk om een partitie te aan te maken, dus vandaar mijn opmerking.

Plots werkte het niet meer citeer je. Toch toevallig toen het wel nog werkte het kaartje  niet gecodeert ? Als het gecodeert werd is het kaartje zichtbaar , maar de inhoud niet !

Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/11, 22:17:45 »
Kaartje was niet gecodeerd. Met easeus geprobeerd, met Aomei geprobeerd, met gparted geprobeerd. Met Windows geprobeerd.
Met geen enkel programma was het kaartje meer te lezen. De meeste programma' s zagen wel dat er een medium aanwezig was, maar het was niet te lezen, niet te formateren, niet te partioneren. Niets van dat alles. Ik ben er 2 weken mee bezig geweest, maar geen enkel resultaat. Nu ligt het nog ergens, omdat ik niet ze snel de moed opgeef, maar ik verwacht er niets meer van.

Offline Henkp

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/12, 09:18:20 »
Wat Flipflipsen zegt is bij mij precies het zelfde maar dan met een USB-Stick 62 GB

Offline peer

  • Lid
Re: usb3 drive : herkend, maar hoe formateren ?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/12, 16:45:55 »
ik had een hard disk die niet meer leesbaar was door de paragon ext4 lees-driver voor windows. Deze software zorgde ervoor dat mijn pc volledig crashte.
De schijf was te zien in o.a. gparted en andere partitie-managers maar niet toegankelijk.

Ik heb een data_recovery_wizard iso geprobeerd. Deze kon de schijf wel openen om te zien welke bestanden er aanwezig waren. Helaas leverde het terughalen geen bruikbare bestanden op.
Op de een of andere manier is het mij gelukt om de schijf weer opnieuw te formateren maar ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb.