Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad wisselen  (gelezen 7956 keer)

Polli001

  • Gast
Bureaublad wisselen
« Gepost op: 2007/11/05, 10:07:51 »
Ubuntu heeft standaard twee bureaubladen, waartussen je kunt wisselen. Als ik van het ene naar het andere tabblad ga (via de blokjes, bij mij rechtsonder op de balk) ga ik naar het tweede bureaublad. Het komt regelmatig voor dat ik daar geen menubalken meer aantref. M.a.w. ik zit daar vast. De enige manier om daaruit te komen, is de toetscombi ctrl-alt-del en dan opnieuw aanmelden. Dat moet toch handiger kunnen. Iemand een tip?

Offline eXtreem

  • Lid
Bureaublad wisselen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/05, 10:09:39 »
Werkt CTRL ALT pijltje naar links of rechts niet?

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline oemoeta

  • Lid
Bureaublad wisselen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/05, 10:25:39 »
Gebruik je geavanceerde instellingen van Compiz? Ik had een gelijkaardig probleem en dat is (dankzij dit forum uiteraard :)) opgelost door compiz-instellingen te veranderen: bij voorkeuren >>advanced desktop settings staat bovenaan "general settings" en daar kan je aangeven hoeveel bureaubladen je wil: het aantal verticaal staat waarschijnlijk op 2, en moet je veranderen in 1

(ik hoop dat ik dit voldoende duidelijk omschrijf, want ik zit achter een windows-pc)

Polli001

  • Gast
Bureaublad wisselen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 10:35:53 »
Ja, dat werkt. Nu. Maar niet als de bedieningsbalken ontbreken. Dan zit ik vast.

Offline oemoeta

  • Lid
Bureaublad wisselen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/05, 10:59:06 »
Euh, als je dit doet, zou het probleem van de verdwenen bedieningsbalken juist niet meer mogen voorkomen...

Polli001

  • Gast
Bureaublad wisselen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/05, 13:03:52 »
Alles draait nu goed. Zodra het weer voorkomt, zal ik zien wat er gebeurt en zal ik je/jullie hier op de hoogte houden.

Polli001

  • Gast
Bureaublad wisselen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/06, 14:33:06 »
Helaas, het was weer zo ver.
Met de combinatie ctrl-alt-pijl rechts/links kon ik switchen, maar... ook het oude paneel bleek maagdelijk leeg (alleen het bureaublad zonder enig programma of balk). Via de toetscombi alt-tab kreeg ik alles weer zoals het hoorde. Mooi, dacht ik, en ging heel bewust weer naar het tweede venster, en terug. Opnieuw een leeg scherm. Maar ditmaal werkte de alt-tab-combi niet meer.
Uiteindelijk maatr weer met ctrl/alt/del me afgemeld en weer aangemeld.

Wat is er aan hand? Hoe kom ik hier vanaf? Of is er een mogelijkheid om het tweede paneel standaard af te sluiten - dus het er bij één te houden?

Bureaublad wisselen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/07, 09:42:09 »
Citaat van: Polli001
Of is er een mogelijkheid om het tweede paneel standaard af te sluiten - dus het er bij één te houden?
Als je met Paneel het bureaublad bedoelt:
Ja. Klik rechts op de wisselaar (vierkantjes rechtsonder, meestal). Kies Voorkeuren. Aldaar kun je aangeven hoeveel bladen je wilt. Dit kun je op 1 zetten denk ik.

Als je met Paneel de balken bedoelt die boven en onderaan je scherm staan:
Natuurlijk kan dat. Je kunt elk paneel verwijderen. Alles wat er nu opstaat kun je verplaatsen op je eerste paneel (als je daar ruimte hebt).

Het is echter de vraag of dit iets oplost hoor :-(((

Kun je hier wat mee?

Bureaublad wisselen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/05, 08:44:31 »
Gek genoeg heb ik ineens een soortgelijk probleem. Ik heb 4 burobladen en als ik switch naar de 2e,3e of de 4e is de bovenste weg, als ik dan terug ga naar het eerste is de onderste weer weg. Als ik vervolgens rechtsklik is het onderste paneel terug.

Offline lizardman

  • Lid
Bureaublad wisselen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/05, 11:19:22 »
Dit komt bij mij ook wel eens voor.
Wat ik dan doe: ik klik met beide muisknoppen tegelijk op een lege plek op het bureaublad en dan komt alles weer terug...... vreemd wel, maar voor mij werkt het.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

JimZ

  • Gast
Bureaublad wisselen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/06, 02:14:53 »
Kan ik bevestigen, het is mij sinds gisteren of zo ook al een paar keer gebeurd.

Toepassing A draait op Desktop 1, toepassing B op Desktop 2. Bij het switchen van DT1 naar DT2 en weer terug is het buraublad plotseling maagdelijk leeg. Het betreffend programma draait nog wel (icoontje is nog wel te zien in de switcher rechtonder) maar nooit meer in beeld te krijgen.

En correct afsluiten wordt dan wel wat lastig :( .

Gr,
Jim

Bureaublad wisselen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/06, 02:32:52 »
Er is een grote update geweest, en misschien heeft er iets tussen gezeten die dit veroorzaakt.

Wacht nog even 1 a 2 daagjes, want als iedereen er last van heeft word het in de volgende update weer hersteld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Njitse

  • Gast
Bureaublad wisselen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/06, 10:31:50 »
Ik heb een ander probleem ik heb de balk waar de wisselaar in staat per ongeluk verwijderd en vond ze niet meer terug.

Ik heb dan een nieuwe balk gemaakt en alles er in toegevoegd enkel vind ik de ' wisselaar ' niet om er in te plaatsen

Iemand een oplossing ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bureaublad wisselen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/06, 10:54:10 »
Citaat van: Njitse
Ik heb een ander probleem ik heb de balk waar de wisselaar in staat per ongeluk verwijderd en vond ze niet meer terug.

Ik heb dan een nieuwe balk gemaakt en alles er in toegevoegd enkel vind ik de ' wisselaar ' niet om er in te plaatsen

Iemand een oplossing ?
Rechtsklik muis op lege plek van werkbalk - Toevoegen aan paneel - Werkbladwisselaar.