Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell 1501 / wlan / hoe?  (gelezen 3100 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Dell 1501 / wlan / hoe?
« Gepost op: 2012/04/08, 11:39:56 »
Dag allemaal,

Vandaag eens Ubuntu geïnstalleerd op een Dell Inspiron 1501 laptop. Installatie verliep goed, alles werkt, bedraad netwerk doet het, maar ik krijg de wlan-kaart nog niet aan de gang. Dat blijkt niets bijzonders te zijn, bij de 1501 schijnt de aansturing van de ingebouwde netwerkkaart wat problematisch te zijn, lees ik op het Internet. En er staan vele, vele links over de 1501 en draadloos internet. Teveel, door de bomen zie je het bos bijna niet meer.

Normaal zou ik mij storten op alle info die op het Internet te vinden is en zou ik er zo wel uit komen, uiteindelijk. Maar ik "moet" nu en een nieuw besturingssysteem leren kennen en ik moet meteen al een technisch probleem op gaan lossen. Is een beetje veel op dit moment.

Vandaar de uiterst gemakzuchtige vraag of er iemand is die in hapklare brokken kan opdienen wat ik moet doen, hoe en waar e.e.a. staat, teneinde de ingebouwde netwerkkaart van de 1501 te gaan gebruiken. Dan kan ik 'm weer draadloos gebruiken, wel zo praktisch.

Tips, hulp en info worden zeer op prijs gesteld.

Groeten,
Wiend


Offline Edje29b6

  • Lid
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/08, 13:20:09 »

Offline Wiend

  • Lid
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/08, 21:17:18 »
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik ben er een uurtje mee aan het stoeien geweest, maar het werkt nog niet. Althans, niet de ingebouwde wlancard met de broadcom chipset. Er is op het internet erg veel over te vinden, maar ik had geen zin meer om me er nu nog druk over te maken. Heb er nu dus even een Chinees USB Wlanstickje aan gehangen en dat werkte meteen perfect.

De sport is natuurlijk wel om het (ooit) nog werkend te krijgen, maar de weg van de minste weerstand vind ik ook niet zo erg. Ik ben redelijk handig met computers, maar heb nog nooit iets met Linux of Ubuntu gedaan. Wil mij daar eerst eens mee bezig gaan houden, voordat ik mij heel erg ga inspannen om dit soort hardwareprobleempjes op te lossen.

Overigens ziet Ubuntu er erg "gelikt" uit. Ik begrijp nu al niet meer waarom ik zo graag met XP werkte  XD

Groeten,
Wiend

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/08, 23:07:17 »
Voor een Broadcommetje zou dit moeten volstaan:
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Offline Wiend

  • Lid
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/08, 23:29:10 »
Voor een Broadcommetje zou dit moeten volstaan:
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Heb ik geprobeerd, maar vooralsnog zonder resultaat. Ga er van de week nog wel een keer voor zitten. Voorlopig werkt het nu ook weer. Maar bedankt voor de tip!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/09, 00:17:45 »
Hou dan ook de rfkill switch in de gaten, dat kan ook nog soulaas bieden ;)
Momenteel even geen Ubuntu bij de hand maar kijk of deze bij de software staat.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/09, 17:01:36 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Wiend

  • Lid
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/09, 08:56:42 »
Ik mis in dit verhaal eigenlijk 1 ding: Dell notebooks hebben vaak een optie in de BIOS "Wifi uitschakelen tijdens opstarten als Fysieke netwerkkabel wordt gedetecteerd"

Dit houd in dat als je start met een netwerkkabel erin dat je geen gebruik kunt maken van wifi....totdat je de machine weer herstart zonder kabel. Schakelen met software/ wifi knopje heeft dan echt geen zin, de BIOS heeft de kaart fysiek uit gezet. (heeft mij ook even gekost voor ik die door had ;) )

Dat hoeft hier natuurlijk niet het probleem te zijn...maar kijk de BIOS even na wat daar de instellingen zijn.

Ik zie deze instelling niet in het BIOS van deze machine (Dell Inspirion 1501) staan, maar ik kan het altijd eens proberen natuurlijk.

Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/18, 22:33:22 »
ik had laatst ook op een dell laptop ubuntu geinstalleer, ook met een broadcom chip erin, en dat werkte ook niet, zelfs niet met de tips van pjotr.

En het kan ook zijn dat de chip gewoon uitstaat.... is er geen schuifknopje aan de zijkant van de laptop??

Anders kan je dit proberen:

$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install firmware-b43-installer
$ sudo apt-get remove bcmwl-kernel-source
$ sudo reboot


« Laatst bewerkt op: 2012/04/18, 22:35:58 door steef76 »

Offline Wiend

  • Lid
Re: Dell 1501 / wlan / hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/20, 09:57:00 »
ik had laatst ook op een dell laptop ubuntu geinstalleer, ook met een broadcom chip erin, en dat werkte ook niet, zelfs niet met de tips van pjotr.

En het kan ook zijn dat de chip gewoon uitstaat.... is er geen schuifknopje aan de zijkant van de laptop??

Nee, dat is het allemaal niet, er zit geen hardwarematige knop op om draadloos aan of uit te zetten.

Ik heb (vooralsnog) maar voor de makkelijke oplossing gekozen; in China heb ik een ander wlan/bluetooth minipci kaartje besteld. De Chinese zooi werkt om de een of andere reden vaak met veel minder problemen dan "merkspullen". Even kijken of dat werkt.