Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: controle of website veilig is?  (gelezen 2513 keer)

controle of website veilig is?
« Gepost op: 2018/02/20, 17:55:33 »
Ik ben op zoek naar een website waar je een url kunt ingeven, waarna de betreffende website de 'url-website' controleert of deze veilig is.
Nou vond ik hier een hele lijst met mogelijkheden : https://zeltser.com/lookup-malicious-websites/
Erg veel opties :o Ik geloof dat Virus Total wel goed is? Heeft iemand ervaring met een goede website-checker? Thx.

In Firefox heb ik een aantal webex's zoals Avira Browser Safety, uBlock Origin en uMatrix. Weet niet of die al voldoende bescherming bieden of dat het toch handig is om een website apart te checken met een vd mogelijkheden zoals in bovenstaande lijst genoemd?
 
Een boek doet het altijd...

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/20, 20:26:33 »
In Firefox heb ik een aantal webex's zoals Avira Browser Safety, uBlock Origin en uMatrix. Weet niet of die al voldoende bescherming bieden of dat het toch handig is om een website apart te checken met een vd mogelijkheden zoals in bovenstaande lijst genoemd?
Ik gebruik alleen uBlock Origin, de rest ken ik niet.

Ik raad je aan om je niet gek te laten maken door dit soort software. Voor je het weet ben je niet meer aan het surfen, maar alleen nog maar aan het checken! :-)

Komt bij dat je geen rootkitscanner hebt draaien, zo te zien. Dat betekent dat een site ogenschijnlijk vrij kan zijn van kwaadaardige software, maar weet je wel wat er ondertussen op je harde schijf aan de hand is? Nee natuurlijk weet je dat niet, je hebt immers wel wat beters te doen!

Dus stel je om te beginnen de vraag waartégen je je wilt beschermen. En daarna hoe, en met wat.

Misschien dat je de opmerking van iemand die al bijna 15 jaar vrijwel uitsluitend Linux draait, op prijs stelt: Mijn eerste echte probleem moet ik nog tegenkomen en defensieve software (antivirus, malware) heb ik nooit draaien.

Offline Tom

  • Lid
Re: controle of website veilig is?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/20, 20:38:26 »
http://www.scamadviser.com/   deze gebruik ik af en toe  8-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/20, 20:51:02 »
Paul, het is voor heel af en toe een website controleren. Ik draai ook enkel Linux en heb ook nog nooit problemen ondervonden. Laat me de kop echt niet gek maken hoor  :D.

Tom bedankt!

Ben gewoon benieuwd of anderen ervaring hebben met een bepaalde 'controle-website' die als goed bekend staat.. Zoals ik al schreef meen ik Virus Control wel eens tegen te zijn gekomen. Geloof in een computerblad.
Een boek doet het altijd...

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/22, 16:24:52 »
Bij mij werkt de add-on 'HTTPS Everywhere' in FF.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/23, 08:27:43 »
Ben gewoon benieuwd of anderen ervaring hebben met een bepaalde 'controle-website' die als goed bekend staat..

Nee, geen ervaring mee.
Omdat ik het wel met Paul eens ben. FF zelf alleen al blocked onveilige sites. En FF zit voortaan standaard in firejail. Hier net als jij ook nog wat addons. Linux, waar geen virussen voor bestaan. Wat moet er dan nog gebeuren?  ^-^

Je kunt je huis helemaal luchtdicht maken, maar dan stik je.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/23, 10:34:04 »
Linux, waar geen virussen voor bestaan. Wat moet er dan nog gebeuren?  ^-^

Je kunt je huis helemaal luchtdicht maken, maar dan stik je.
We kunnen gerust stellen dat Linux een veilig systeem is voor aanvallen, virussen et c. die vanuit het internet naar binnen proberen te komen.
Een andere zaak is de sporen die je achterlaat bij het serven op het internet. Daar is de privacy in het spel.
De één is zich daar bewust van en neemt maatregelen, en een ander maakt zich daar niet druk om en zal het worst wezen.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline jan11000

  • Lid
Re: controle of website veilig is?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/23, 11:15:40 »

We kunnen gerust stellen dat Linux een veilig systeem is voor aanvallen, virussen et c. die vanuit het internet naar binnen proberen te komen.

Dit is natuurlijk een foute gedachte.
Er zijn altijd manieren om iets te doen.
Dus extra beveiligingen is de manier om dit tegen te gaan, en de manieren vind je op elke website/forum die over beveiliging gaat, want dit geld voor linux en windows is precies hetzelfde.
En als je gewoon alles standaard laat dan ben redelijk veilig(in linux), maar de extra instellingen is veel beter.
Alles standaard ingesteld, is natuurlijk als iemand iets wilt doen gemakkelijk iets te maken wat bij iedereen werkt, behalve bij degene die iets extra's doet.

Voorbeeld firefox in een sandbox draaien.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: controle of website veilig is?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/23, 11:30:31 »
Linux, waar geen virussen voor bestaan. Wat moet er dan nog gebeuren?  ^-^
Bij deze topic-vraag denk ik helemaal niet aan “virussen” of andere soorten malware maar aan malafide nep-webshops waar je (bijvoorbeeld) iets kan bestellen wat je nooit geleverd krijgt of nep-website waar gevraagd wordt om een (Facebook-/Twitter-/Google-/Ubuntu One-/enz) wachtwoord, die vervolgens wordt misbruikt voor het versturen van spam uit jouw naam. Zelfs bekende leden van dit forum zijn daar wel eens ingetrapt (zal/wil geen namen noemen).

Wat dat betreft is internetten met Ubuntu minstens zo onveilig als met Windows (waar luxere securitysuites je daartegen soms nog enige bescherming bieden).
Veilig computergebruik heeft weinig te maken met de keuze voor het Ubuntu besturingssysteem. Het heeft meer te maken met bewust zijn van het feit dat u zelf onderdeel uitmaakt van een keten van maatregelen die ervoor zorgen dat u zo veilig mogelijk gebruik kunt maken van internet.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/26, 14:56:23 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/23, 12:01:22 »

We kunnen gerust stellen dat Linux een veilig systeem is voor aanvallen, virussen et c. die vanuit het internet naar binnen proberen te komen.

Dit is natuurlijk een foute gedachte.
Er zijn altijd manieren om iets te doen.
Dus extra beveiligingen is de manier om dit tegen te gaan, en de manieren vind je op elke website/forum die over beveiliging gaat, want dit geld voor linux en windows is precies hetzelfde.
Helemaal mee eens. Ik heb de zaak 'dichtgetimmerd' voor zover dat mogelijk is.
Honderd procent veiligheid bestaat niet. Al is het maar dat FF gegevens opstuurt naar de aangevraagde website: type browser, OS systeem en wat ik niet weet. Het spectre probleem. En je kunt erop wachten totdat een slimme knaap weet binnen te komen in je systeem.
Maar, het glas is half vol, we kunnen ons gelukkig prijzen met een actieve, open-source gemeenschap.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/23, 12:28:37 »
Een andere zaak is de sporen die je achterlaat bij het serven op het internet. Daar is de privacy in het spel.
De één is zich daar bewust van en neemt maatregelen, en een ander maakt zich daar niet druk om en zal het worst wezen.

kfboerne geeft al aan dat hij daarvoor wat addons heeft draaien. Waar ook FF zelf beveiligingslagen hiertegen bezit.

Bij deze topic-vraag denk ik helemaal niet aan “virussen” of andere soorten malware maar aan malafide webshops waar je (bijvoorbeeld) iets kan bestellen wat je nooit geleverd krijgt of website waar gevraagd wordt om een (Facebook-/Twitter-/Google-/Ubuntu One-/enz) wachtwoord

Wat dat betreft is internetten met Ubuntu minstens zo onveilig als met Windows (waar luxere securitysuites je daartegen soms nog enige bescherming bieden).

 ^-^ Ik heb nooit een OS, browser, addon, virusscanner, of wat dan ook gezien die je hiertegen beveiligd. Die kijkt of bol.com wel levert en je gegevens veilig verwerkt op kantoor.  =D
Dit is iets wat je toch echt zelf zult moeten doen. Opletten!

Het is ook geheel niet reëel om (wéér) te suggereren dat Linux hierin mogelijk onveiliger zou zijn.
Er bestaat geen enkele mogelijkheid/suit dat je daar met win veiliger mee bent. Noem eens één suite die je beschermt tegen niet nakomen van zijn leveringsverplichtingen van een webwinkel? Dit zou overigens niet eens mogen want dit is zeer snel in strijd met het gelijkheidsbeginsel, en kan even snel vallen binnen smaad en laster.

En wie bepaald dan de criteria waarmee je op zo'n blacklist komt? Slechte backoffice? Oneigenlijk informatie vragen en zelfs zelfstandig vergaren? Ook al die 'erkende officiele' instanties en bedrijven die regelmatig (soms zelfs bewust) de mist in gaan omdat ze ongevraagde of overbodige verzamelen of gegevens niet veilig genoeg verwerken en soms zelfs (daardoor) misbruikt worden?
Ik (en niet ik alleen) kan meerdere zeer bekende 'digitale dienstenaanbieders' noemen die meteen op die lijst zouden horen.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/23, 12:48:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: controle of website veilig is?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/02/23, 15:03:41 »
Er bestaat geen enkele mogelijkheid/suit dat je daar met win veiliger mee bent. Noem eens één suite
Dan denk ik aan de Windows Security Suites die websites tegen een reputatiedatabase aanhouden zoals (zonder enige reclame te maken of te weten hoe goed deze suites zijn) Kaspersky URL Advisor, Norton Safe Web, McAfee WebAdvisor, F-Secure en andere die je proberen te beschermen tegen websites die als malafide of onveilig bekend staan (en bol.com zal in deze reputatiedatabases als "Goed" bekend staan - wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nooit iets mis kan gaan met een bestelling :)).
Klik links bovenin op Documentatie

youpie123

  • Gast
Re: controle of website veilig is?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/02/23, 19:32:25 »
Er is/was een mooi stukje software voor: WOT (Web of Trust)
Maar helaas bleek WOT zelf niet betrouwbaar te zijn...

https://www.gratissoftwaresite.nl/web-of-trust-wot-zelf-onbetrouwbaar-surf-gegevens-gebruikers-doorverkocht

Ik zou gewoon een beetje op jezelf vertrouwen

Re: controle of website veilig is?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/02/24, 15:11:32 »
Dan denk ik aan de Windows Security Suites die websites tegen een reputatiedatabase aanhouden zoals (zonder enige reclame te maken of te weten hoe goed deze suites zijn) Kaspersky URL Advisor, Norton Safe Web, McAfee WebAdvisor, F-Secure en andere die je proberen te beschermen tegen websites die als malafide of onveilig bekend staan (en bol.com zal in deze reputatiedatabases als "Goed" bekend staan - wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nooit iets mis kan gaan met een bestelling :)).

Ongetwijfeld dat zij (net als FF) werkelijk onveilige virusverspreidende en spamfaciliterende sites blocken.
En dan blocken zij de sites met win bedreigingen, waar linux geen enkel risico loopt. Dus compleet overbodig (want FF en evt addons blocken net zo hard zo niet beter).

Maar op reputatie mag en kan (juridisch) niet geblokkeerd worden, en dat is wat ik zei. Er is ook geen enkel bedrijf wat daaraan zijn vingers zal gaan branden met alle risico's op claims wegens onterechte waarderingen.
En dus bestaat zo iets niet en is je standpunt dat linux mogelijk zelfs onveiliger zou zijn omdat zulke bescherming voor win zou bestaan volledig onjuist.

Wat is dat toch dat je telkens met die niet reële standpunten komt, vrijwel altijd ten nadele van linux? Gebrek aan kennis? Aan denken heb je niets. Feiten is waar het om gaat.
Vergeet dan even niet dat daarmee bij sommige mensen wel ongewenst onterechte verwarring opgeroepen wordt wat moreel niet echt gepast is?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore