Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstappen naar een Ubuntu server  (gelezen 11973 keer)

Offline Tralapo

  • Lid
Overstappen naar een Ubuntu server
« Gepost op: 2009/04/15, 19:46:17 »
Beste,

Ik wil binnenkort overstappen van een Windows XP server naar een Ubuntu server. Natuurlijk vanwege de betere veiligheid en meer vrijheid, maar ook zeker omdat Microsoft gestopt is met het ondersteunen van XP sinds dinsdag 14 april j.l. Ben er al heel lang mee bezig, heb veel gelezen en getest.
Maar ik blijf toch nog met een aantal vragen zitten, en die wil ik jullie graag stellen, als jullie kunnen helpen.

Mijn eerste is over FTP, misschien dat veel mensen wel FTP servers voor Windows kennen, Filezilla Server bijvoorbeeld, en hier is het gewoon mogelijk om accounts aan te maken voor FTP gebruikers, en zij hun eigen map toewijzen. Voor Ubuntu kom ik in alle tutorials eigenlijk alleen maar uitleggen tegen waarbij er of maar 1 account gemaakt wordt, of er wordt een vreemde manier toegepast waar ik niet erg veel van begrijp. Ik geloof dat die FTP servers werken met echte gebruikers op de computer? Maar dit vind ik echt ontzettend onhandig, bestaan er niet zulke programma's als bij Windows waar je gewoon gebruikers kunt maken en een map kunt toewijzen?

Vervolgens heb ik nog een vraagje over de configuratie van php.ini.
Om de php-functie mail() te kunnen gebruiken op een Windows server moet het volgende stukje geconfigureerd worden:
Citaat
[mail function]

; For Win32 only.

SMTP = localhost

smtp_port = 25


; For Win32 only.

sendmail_from = me@example.com
Maar zoals jullie al zien staat hier "For Win32 only" bij, hoe kan ik er dan voor zorgen/wat moet ik instellen om de mail() functie te kunnen laten werken op Ubuntu server?

Hebben jullie verder nog mooie/goede/duidelijke tutorials waar alles goed in beschreven en uitgelegd wordt die jullie mij kunnen aanraden?
B.v.d!

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/15, 20:22:32 »
Het volgende staat in php.ini:

; For Unix only.  You may supply arguments as well (default: "sendmail -t -i").
;sendmail_path =
; to the sendmail binary. These parameters will always replace the value of
; the 5th parameter to mail(), even in safe mode.
Linux is een Unix-variant. Velden voor Unix uncommenten, en sendmail installeren.

En trouwens, over het gebruikerssysteem van proftpd: wat is daar onhandig aan? Persoonlijk vind ik het handiger. Verwijder je een UNIX-account, dan wordt ook de FTP-account verwijderd, en andersom. Bespaart de systeembeheerder dubbel werk.

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/15, 20:38:46 »
Wat is sendmail? Hoe installeer ik het? Waar installeer ik het?
Ik krijg alleen maar meer vragen op deze manier.

En over proftpd, ken dat programma niet maar het lijkt me ontzettend irritant werken met al die users, hoe kan ik ze dan alsnog hun eigen map in /var/www toewijzen? Ik snap dat niet hoor.

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/15, 21:03:57 »
Even ietsje of topic, wat is een Windows XP server?
Gebruik je dan een Windows XP als fileserver oid? Dat mag je toch niet echt een server noemen imho

meer on topic, ik heb een topic lopen over het opzetten van een Linux server, misscien interessant voor je? Ik kom er namelijk ook niet helemaal uit......
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ubuntu-file-server-opzetten/

Wat sendmail betreft, dat is een commandline utillity in Linux waarmee emails kunt versturen, google maar eens op sendmail en ubuntu.
Dan krijg je heel veel hits, oa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=196112 en http://www.scalix.com/wiki/index.php?title=Configuring_Sendmail_with_smarthost_Ubuntu_Gutsy en nog veel meer.
Succes!
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/16, 01:15:40 »
Wanneer je een LAMP server heb opgezet hoef je voor de mail nix in te stellen, dit werkt automagisch.
zodra je een cms website installeerd zal die gewoon mailen zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Probleem waar jij tegenaan loopt is dat je alles in een grafische omgeving met muisklikjes kon instellen.
Zo werkt het niet op een echte server of een Linux server.
Er daar geen grafische omgeving.

Om toch een grafische omgeving te hebben voor je beheer en instellingen, of zoals jij wilt gebruikers aanmaken ed voor ftp gebruik kan je het beste Webmin eens installeren.

Ik vermoed dat je ook website's host en voor die gebruikers zaken wilt instellen zoals ftp toegang naar hun www map.

In dat geval installeer je Virtualmin, dit is het broertje van Webmin en is speciaal gericht op hosting.
Uiteraard zit de webmin functionaliteit erbij.

Wil je wel van te voren waarschuwen dat overstappen van windows-server naar Linux-server een kultuurschok bij je gaat veroorzaken...  XD XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/16, 17:24:05 »
Even ietsje of topic, wat is een Windows XP server?
Gebruik je dan een Windows XP als fileserver oid? Dat mag je toch niet echt een server noemen imho
Wat is het verschil tussen Lamp op Ubuntu Server installeren en Wamp op Windows XP?
Zelfde resultaat, behalve dan dat de één een interface heeft en de ander niet....
En dat de één een betaald product is (kuch) en de ander niet natuurlijk.

Wanneer je een LAMP server heb opgezet hoef je voor de mail nix in te stellen, dit werkt automagisch.
zodra je een cms website installeerd zal die gewoon mailen zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.
Ok, dan ga ik er inderdaad vanuit dat dat gewoon werkt, dan is dat probleem opgelost.

Citaat
Probleem waar jij tegenaan loopt is dat je alles in een grafische omgeving met muisklikjes kon instellen.
Zo werkt het niet op een echte server of een Linux server.
Er daar geen grafische omgeving.
Ik weet dat er geen grafische interface is inderdaad, maar er bestaat blijkbaar ook helemaal geen functie in Linux FTP servers om binnen dat programma zelf users te creëren.

Citaat
Om toch een grafische omgeving te hebben voor je beheer en instellingen, of zoals jij wilt gebruikers aanmaken ed voor ftp gebruik kan je het beste Webmin eens installeren.

Ik vermoed dat je ook website's host en voor die gebruikers zaken wilt instellen zoals ftp toegang naar hun www map.

In dat geval installeer je Virtualmin, dit is het broertje van Webmin en is speciaal gericht op hosting.
Uiteraard zit de webmin functionaliteit erbij.
Webmin heb ik wel eens van gehoord, en host inderdaad websites, dus zal zeker Virtualmin gaan uitproberen!
Zal op zoek gaan naar how-to's, nog tips iemand? Nadeel is echter wel dat je er nog steeds niks van leert.

Citaat
Wil je wel van te voren waarschuwen dat overstappen van windows-server naar Linux-server een kultuurschok bij je gaat veroorzaken...  XD XD
Heb dit op de desktop een paar maanden geleden al gedaan en vind het de beste keuze die ik ooit gemaakt heb ;)
Maar daar heb je natuurlijk een grafische interface dus dat maakt het wel iets makkelijker ;) Maar ik test en probeer en vooral leer graag, vooral op dit gebied, dus lijkt me een mooie uitdaging :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/16, 17:43:09 door Tralapo »

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/16, 18:03:04 »
Citaat
Probleem waar jij tegenaan loopt is dat je alles in een grafische omgeving met muisklikjes kon instellen.
Zo werkt het niet op een echte server of een Linux server.
Er daar geen grafische omgeving.
Ik weet dat er geen grafische interface is inderdaad, maar er bestaat blijkbaar ook helemaal geen functie in Linux FTP servers om binnen dat programma zelf users te creëren.

Ik weet niet hoe het zit met proftpd (ik gebruik zelf meestal vsftpd) maar je kan bv. wel bepalen welke users toegang hebben via FTP of niet. Het user-beheer in *nix is nu eenmaal verschillend van dat van windows, dus een FTP-account is altijd een gewone systeemaccount. Je kan bv. ook er voor zorgen dat FTP-users niet lokaal op de server kunnen inloggen. Dat doe je door bij het aanmaken van de users (via useradd) de optie "-s /bin/false" mee te geven.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/16, 20:29:02 »
Wanneer je een server begint met Virtualmin komt het in basic hierop neer.

Installeer eerst helemaal basic de Ubuntu of Debian server.
Dus zonder Postfix, Dovecot, Apache and required modules, PHP, Perl, BIND, etc.
Die worden autmatisch geinstalleerd en geconfigureerd.

Nu heb je de betaalde (pro) en de gratis (gpl) versie van Virtualmin.
In de betaalde versie zitten special installatie scripts en je kan alles in 1 x installeren met 1 opdracht op een nieuwe server.

Dit kan ook met de GPL versie trouwens http://www.webmin.com/vinstall.html
Download de install.sh enz enz .
http://www.webmin.com/vdownload.html

Documentatie vind je hier http://www.virtualmin.com/documentation/
En alles is tot in de laatste punt beschreven en gedocumenteerd.


I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/16, 20:44:04 »
Even ietsje of topic, wat is een Windows XP server?
Gebruik je dan een Windows XP als fileserver oid? Dat mag je toch niet echt een server noemen imho
Wat is het verschil tussen Lamp op Ubuntu Server installeren en Wamp op Windows XP?
Zelfde resultaat, behalve dan dat de één een interface heeft en de ander niet....
En dat de één een betaald product is (kuch) en de ander niet natuurlijk.

[
Natuurlijk, ik had er niet aan gedacht dat je een webserver zou draaien, my bad LOL
Ik was automatisch uitgegaan van fileserver en zo.
Ik neem aan dat het voor een webserver niet zo heel veel uit maakt hoewel ik moet zeggen dat ik gevoelsmatig zeg dat Apache en dergelijke beter zal draaien op Linux, daar is het tenslotte voor ontwikkeld. En omdat het later geport is naar Windows, lijkt het mij (gevoelsmatig) dat het dan wat meer bugs zal hebben. Maar dat zal ik waarschijnlijk verkeerd zien, daar heb ik ook helemaal geen verstand van.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline ivo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/16, 21:21:19 »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/16, 21:41:56 »
Documentatie vind je hier http://www.virtualmin.com/documentation/
En alles is tot in de laatste punt beschreven en gedocumenteerd.

Begrijp ik nou goed dat er dan ook gelijk een mailserver + account aangemaakt wordt?
Want dat wil ik helemaal niet want heb ik niet nodig, al mijn mailverkeer loopt via Google Apps.

Maar verder lijkt die documentatie erg helder. Kan m'n huidige server niet zomaar offline halen dus zal op zoek naar een computer waar ik de boel een beetje op kan uittesten.

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/16, 22:47:04 »
Virtualmin is helemaal kompleet, dus kan je ook mail verzorgen.

Echter dit hoeft niet natuurlijk, je kan alles aan of uit zetten.

Bijv.
Je host een website, dan kan je daar email boxen voor aanmaken als je dat wilt.
Je kan per gebruiker toegang verlenen tot zijn mappen, al dan niet middels FTP, Winscp, enz enz.
Je kan vanuit Virtualmin Linux Raid instellen als je dat wilt.

Ik dacht dat er ongeveer rond de 120 programma's in zitten waar je gebruik van kan maken en of die je kan configureren voor gebruik.

Dit is meestal veel meer dan je nodig hebt of gebruikt, alhoewel je nooit misgrijpt wanneer je iets nodig hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/27, 17:45:08 »
Heb op een losse computer even Ubuntu Server 8.04.2 geinstalleerd en daarna Virtualmin geïnstalleerd.
Heb het even getest, maar waar ik tegenaan loop: als ik een virtual server gemaakt heb, en ik ga daarna proberen om via FTP in te loggen, dan gaat die prima en kom ik terecht in /home/sitenaam, maar als ik dan op de knop klik om naar de bovenliggende map te gaan, dan doet hij dit ook gewoon!
Ik kan gewoon de hele computer bekijken. Dat lijkt me niet de bedoeling of wel?
Kent verder iemand ook nog een goede howto, een echte aanrader?

Offline mimor

  • Lid
    • mimor.be
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/27, 17:54:00 »
Uiteraard wil je ook wel gaan leren wat een chrooted omgeving is!
Zo kan je je bakje beter beheren, is het veiliger en kun je gebruiker makkelijk ssh toegang geven ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroot_(Unix)
Je maakt zo voor elke user een "jail".
Het is een heuse brok om deze door je keel te krijgen, maar is super eenmaal je het onder de knie hebt!


Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/27, 19:05:17 »
Maar Virtualmin geeft dus standaard elke FTP user toegang tot de volledige computer?
Lijkt me een hele slechte en ook niet echt logische zaak.

*Edit: zojuist de optie "FTP restricted directories" gevonden, even kijken wat je daar mee kan.
*Edit 2: Gelukt!
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 19:44:36 door Tralapo »

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/27, 19:27:23 »
Nee dit doet hij niet natuurlijk.

Hij doet dit wel wanneer je als administrator van de server inlogt.
En nooit wanneer je als gebruiker inlogt van die site.

Zelfde geld voor de gebruiker die inlogt op het webmin gedeelte, die krijgt alleen bepaalde zaken voor zijn neus wat hij/zij mag doen.

Daarnaast kan je als administrator nog instellen wat een gebruiker wel of niet kan / mag doen.

ergo..
Je bent gewoon op de verkeerde manier aan het inloggen. !

Webmin + Virtualmin zijn geen speelgoed proggies, maar gemaakt voor serieus gebruik.
En het word door professionele hosters gebruikt, en ik denkt niet dat die het leuk vinden als iedere gebruiker over het hele filesysteem kunnen surfen, toch ?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 19:29:10 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/27, 20:19:24 »
FTP Directory Beperkingen is standaard niet actief zag ik, toen ik die aanvinkte was het probleem opgelost.

Nog een vraagje: hij plaatst aardig wat mappen in je home directory, en je website moet in public_html.
Hebben al die andere mappen ook een duidelijke functie / zijn ze bruikbaar voor gebruikers, of is dat puur voor het systeem?

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/27, 22:30:47 »
Ze hebben voor een duidelijke structuur gekozen indertijd.

Je hele server systeem blijft gescheiden van gebruikers en website's, dit is veiliger en een gebruiker kan in principe nooit het systeem verkloten.

Daarom is er gekozen voor de gebruikersmap de /home, om daar alle belastende zaken in te gooien.

Iedere keer wanneer je een nieuwe Website aanmaakt komt er in de /home die website met zijn eigen naam, lekker makkelijk ook voor backups en voor de admin die ergens iets moet opzoeken of herstellen.

Dus de website CQ gebruiker krijgt als het ware een eigen map waar hij in kan rommelen.
Alles wat er in die map staat kan hij/zij gebruiken.

Zodra je een mailaccount aanmaakt zal je zien dat die allemaal in de map /homes komen.
De usermin waar een gebruiker op kan inloggen zit ook veilig op deze plek.
awstats, cgi-bin, fcgi-bin, logs en temp moge duidelijk zijn.
etc word gebruikt voor programma's zoals PHP die dit nodig hebben.
en public-html is ook duidelijk daar verdwijnen alle websites in.

BTW om een gebruiker toegang te verlenen tot deze ruimte moet je apart aangeven.
Anders blijft deze alleen de public-html, cgi-bin  zien bijv.

Er zit niet zomaar webmail ingebakken in Virtualmin, en welke je het beste kan gebruiken hiervoor is roundcube.
Werkt erg prettig en is straitforward.

Wat wel grappig is van deze opbouw is dat een hacker eerst uit die public-html moet zien te komen, wat al een aardige opgave is.
Want zomaar in die eerste map komen lukt niet...
Om vervolgens weer uit die eerste map te breken kost nog veel meer moeite als dit al lukt,
mja wat dan nog ?
Je zit dan nog steeds als gebruiker in de /home map te klieren dus dat schiet ook niet op...

Dus voordat iemand ( een hacker) weer uit die /home map kan komen en op je systeem kan gaan zitten rommelen is hij echt heel druk mee, of dit lukt niet.....

Zeg nooit - nooit, maar dat het verrekte moeilijk word op deze manier is wel duidelijk  XD

Edit:
Wanneer je links boven op Virtualmin klikt en in dat gedeelte de website kiest waar je dingen in wilt beheren kan je met 1 klik naar de admin van die website gaan om te kijken wat voor rechten die heeft en wat die allemaal kan doen.
Dus Virtualmin -> administratie opties ->Overschakelen Naar Server's Admin

Zodra je daar bent klik je op Webmin in de linkerbovenhoek.
Vervolgens Overige -> filemanager.

Nu zie je wederom wat de gebruiker allemaal ziet of kan doen, zelfs zonder dat hij ftp gebruikt.

BTW bij mij in Ubuntu werkt dit java applet niet- goed in Fire Fox.  ???

Wat je ook vanuit deze plek kan gebruiken is "Uploaden en Downloaden"
hier kan je ook zaken van en naar de server gooien zonder enige ftp toegang.

MAW vanuit hier kan een gebruiker alles doen wat zijn hartje begeert..  XD
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 22:50:53 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/27, 22:59:09 »
Heb er nu een hele tijd mee zitten spelen en prutsen en begin er steeds meer van te begrijpen, mooi systeem!

Zodra je een mailaccount aanmaakt zal je zien dat die allemaal in de map /homes komen.
De usermin waar een gebruiker op kan inloggen zit ook veilig op deze plek.
awstats, cgi-bin, fcgi-bin, logs en temp moge duidelijk zijn.
etc word gebruikt voor programma's zoals PHP die dit nodig hebben.
en public-html is ook duidelijk daar verdwijnen alle websites in.
awstats kan ik wel inkomen ja, die krijg je als je ook die awstats optie aanvinkt bij de virtual server, maar waar staan cgi-bin en fcgi-bin voor?

Er zit niet zomaar webmail ingebakken in Virtualmin, en welke je het beste kan gebruiken hiervoor is roundcube.
Werkt erg prettig en is straitforward.
Dit heb ik ook niet nodig, ga de mailserver niet gebruiken, ik gebruik Google Apps voor mijn mailverkeer.

Ben er ondertussen ook al achter dat sftp ook goed werkt, maar wat ik mij afvroeg, en niet kon vinden, kun je ook instellen dat gebruikers alleen maar met sftp kunnen werken? En dus niet met ftp? Dat zou ik namelijk wel interessant vinden omdat sftp net wat veiliger is.

BTW bij mij in Ubuntu werkt dit java applet niet- goed in Fire Fox.  ???
Ik gebruik 8.10 64-bit en heb de 64-bit plugin van Sun geïnstalleerd. Deze java applets werken perfect.
Voordat ik die Sun plugin had heb ik Webmin geloof ik ooit eens bekeken (de demo) en toen werkte het inderdaad ook niet bij mij.


*Edit:

Edit:
Wanneer je links boven op Virtualmin klikt en in dat gedeelte de website kiest waar je dingen in wilt beheren kan je met 1 klik naar de admin van die website gaan om te kijken wat voor rechten die heeft en wat die allemaal kan doen.
Dus Virtualmin -> administratie opties ->Overschakelen Naar Server's Admin
Ik heb niet zo'n optie onder Administratie opties. In de demo op de Virtualmin site heb ik die inderdaad wel gezien, is dat misschien alleen voor de Pro versie?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 23:05:16 door Tralapo »

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/28, 01:09:29 »
Dat java in FF zal ik nog ff nakijken, eigenlijk wel maf want andere java zaken werken wel, naja computers en software hm ?

enyway:
Citaat
Ik heb niet zo'n optie onder Administratie opties. In de demo op de Virtualmin site heb ik die inderdaad wel gezien, is dat misschien alleen voor de Pro versie?
Je ziet dit alleen als je als master of als beheerder op Virtualmin zit he ??

Zit je dat, en zie je het niet kan het zijn dat dit alleen in de pro versie zit, hmz....
en daar werk ik mee dus kan alleen daarvanuit gaan.

Er zit niet waanzinnig veel verschil in die 2 versies, maar kan zo 123 niet precies zeggen wat alle verschillen zijn.
Weet wel dat ik bv veel installatie scripts heb die je normaal niet heb.
Bijvoorbeeld om een cms website (Postnuke, Joomla enz enz ) te installeren of weet ik veel wat voor programma's voor de gebruikers.
En je hebt wat meer service als er iets niet goed werkt.
Dan laat je hun inloggen en zij repareren het met een verslag erbij.

Maagoe, sja tis ff wennen en alles doorgronden.

In wezen moet je het beschouwen als 3 master programma's die op je server aan het werk zijn.

Webmin:
Dit is het beheer programma voor de server en allerhande taken of instellingen, bv cronjobs ed..

Virtualmin is het Hosting gedeelte, waar je website's mee aanmaakt en gebruikers en alles wat hiermee te maken heeft.
Dus volledig beheer ook wbt instellingen ed.

Usermin:
Is het laatste stukje waar ook gebruikers gebruik van kunnen maken als ze daarop inloggen om dingetjes te doen.

In mijn ogen overkill, want als ze als gebruiker inloggen hebben ze al Webmin en Virtualmin tot hun beschikking en kunnen ze eigenlijk al alles doen wat een gebruiker zou mogen doen.

Mja je kan nooit teveel hebben aan de andere kant.

CGI-bin kan je hier wat over lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Gateway_Interface

In wezen komt het erop neer dat je hier bepaalde scripts kan plaatssen voor bepaalde taken op je website.
En of uitvoerbare bestanden.
Het is in wezen zo gemaakt dat je vanuit die cgi-bin op een veilige manier dit soort dingen kan doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/28, 10:01:19 »
Ja, ben ingelogd als beheerder dus zal wel alleen de Pro versie zijn.

Heb op deze vraag ook nog steeds geen antwoord kunnen vinden, heb jij misschien een idee?
Citaat
Ben er ondertussen ook al achter dat sftp ook goed werkt, maar wat ik mij afvroeg, en niet kon vinden, kun je ook instellen dat gebruikers alleen maar met sftp kunnen werken? En dus niet met ftp? Dat zou ik namelijk wel interessant vinden omdat sftp net wat veiliger is.

Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/28, 11:25:20 »
Ik gebruik dat niet dus kan je er niet mee helpen.....

Je kan wel ff hier kijken
http://www.virtualmin.com/documentation/id,virtualmin_virtual_server_owners_guide/

En op het forum, daar word die vraag ook gesteld en beantwoord:
http://www.virtualmin.com/forums/help-home-for-newbies/re:how-to-force-sftp-access-only.html

Vituamin schijnt wel hiervoor een eigen module te gebruiken dus het kan wel.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 11:28:05 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/03, 11:46:08 »
Ik heb nog even een paar korte vraagjes die ik niet terug kon vinden.
Als ik de eerste keer wil inloggen op Virtualmin, wat voor login moet ik dan gebruiken? Root/root o.i.d.?
Of de gebruiker/wachtwoord die ik tijdens de installatie van de server ingevuld heb?

Ik lees op verschillende plekken, dat bij het maken van een Virtuele Server, Virtualmin een mail stuurt naar het administratie adres dat ik heb ingevuld, met alle informatie over de diensten die gebruikt kunnen worden, login gegevens e.d., maar waar kan ik deze mail inzien/configureren, want dat kan ik nergens vinden. En moet ik van te voren ook nog dingen van een mailserver instellen zodat Virtualmin dit kan versturen, of doet hij die gewoon out-of-the-box?
Mailserver voor users of voor mezelf heb ik verder niet nodig, maar misschien dat er een smtp adres ingevuld moet worden (dit moet onder Windows wel in php.ini bijvoorbeeld).

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/03, 15:59:26 »
Uiteraard wil je ook wel gaan leren wat een chrooted omgeving is!
Zo kan je je bakje beter beheren, is het veiliger en kun je gebruiker makkelijk ssh toegang geven ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroot_(Unix)
Je maakt zo voor elke user een "jail".
Het is een heuse brok om deze door je keel te krijgen, maar is super eenmaal je het onder de knie hebt!

Kwam een instructie tegen hoe je dit kunt doen d.m.v. rssh (restricted secure shell)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=128206

Op RedHat heb ik het eens gedaan met de PAM_chroot module. Als het eenmaal is ingericht werkt dit super. Weet niet of Ubuntu ook zo iets dergelijks hiervoor heeft...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Tralapo

  • Lid
Re: Overstappen naar een Ubuntu server
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/04, 12:27:03 »
Ik heb nog even een paar korte vraagjes die ik niet terug kon vinden.
Als ik de eerste keer wil inloggen op Virtualmin, wat voor login moet ik dan gebruiken? Root/root o.i.d.?
Of de gebruiker/wachtwoord die ik tijdens de installatie van de server ingevuld heb?

Ik lees op verschillende plekken, dat bij het maken van een Virtuele Server, Virtualmin een mail stuurt naar het administratie adres dat ik heb ingevuld, met alle informatie over de diensten die gebruikt kunnen worden, login gegevens e.d., maar waar kan ik deze mail inzien/configureren, want dat kan ik nergens vinden. En moet ik van te voren ook nog dingen van een mailserver instellen zodat Virtualmin dit kan versturen, of doet hij die gewoon out-of-the-box?
Mailserver voor users of voor mezelf heb ik verder niet nodig, maar misschien dat er een smtp adres ingevuld moet worden (dit moet onder Windows wel in php.ini bijvoorbeeld).

Niemand heeft een idee over deze twee punten?