Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?  (gelezen 2813 keer)

Offline fedde

  • Lid
Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Gepost op: 2017/01/04, 22:54:21 »
Beste allen,
Onlangs een Dell Inspiron 15-3552 met 14.04 LTS voorgeïnstalleerd gekocht (Intel Celeron N3060, 2,16GHz, 500 GB, 4GB RAM).
Braaf de "10 dingen te doen voordat...." gevolgd. Om te beginnen alle downloads binnenhalen. Op 3/4 hapert 'ie. Vervolgens wordt de netwerkverbinding verbroken.
Printscreen lukt niet meer, via gastaccount ook niet. Dus vandaar bij deze de meldingen:
System program detected
Do you want to report it now?
Cancel       Report...
Geen van deze 2 opties lukt. Als ik via de koninklijke weg wil afsluiten, gaat 'ie naar afmelden. Vervolgens gaat 'ie in ' t geheel niet uit  >:(. Er wordt wel gevraagd of ik zeker wil afsluiten, maar er wordt geen optie ja/nee gegeven. Dus maar de rooie knop ingedrukt.
Word bovendien uit mijn eigen account gegooid en de netwerkverbinding wordt verbroken. Ook een USB wordt niet gedetecteerd.
Via de gastaccount krijg ik de melding:
Er is in Ubuntu 1.04 helaas een interne fout opgetreden
Executable path
/usr/lib..............
Kon wederom geen prtscr. maken.

Na terugzetten naar fabrieksinstellingen ontstond hetzelfde probleem met een andere melding (ook geen prt. scr. mogelijk):
"Updates installeren...
grub-efi-amd64 configureren"
Heb uiteraard contact met Dell gehad. Echter de garantie behelst slechts de hardware... En dat terwijl ik nu juist vanwege de voorgeïnstalleerde Ubuntu voor deze Dell heb gekozen!
Momenteel dus sterk een gevoel van de kat en de zak :-X
Wat adviseren jullie mij? 16.04 installeren? Hoe doe ik dat dan? Heb 'm al gedownload op een stick, maar deze wordt niet gedetecteerd. Een CD-speler heeft dit model niet meer.
Alvast dank & groet! Fedde

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/05, 07:54:08 »
Is de aangemaakte stick bruikbaar op een andere computer?

Bij het opstarten met ingeplugde stick op F12 drukken om in de Boot selectie te komen. De onderste keuze is dan Change Boot Mode Setting.
Het volgende menu geeft als 'titel' de actuele waarde. Bij mij staar er Boot mode is set to: UEFI with Legacy OPROM: Secure boot: OFF
Dan krijg ik de keuze uit
Citaat
Legacy Boot Mode, Secure Boot Off
UEFI Boot Mode, Secure Boot On.
Ik adviseer UEFI Boot On, Secure Boot Off, zoals bij mij ingesteld. Staat deze reeds aan? Keer dan terug met de Esc toets.

Een correct aangemaakte stick komt sowieso in het lijstje te staan. Daarvan moet je opstarten.

Is het WiFi netwerk ingeschakeld?

Offline Suns

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/05, 08:44:17 »
Ik zou meteen Ubuntu 16.04.1 LTS (Xenial Xerus) erop zetten kan je hier downloaden http://releases.ubuntu.com/16.04/ubuntu-16.04.1-desktop-amd64.iso en de stappen volgen ,,,, eerst wel al je bestanden veilig stellen.
Op deze site kan je precies zien hoe je het moet doen http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopXenial
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 08:57:00 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/05, 10:07:02 »
@ fedde,

Citaat
Heb 'm al gedownload op een stick, maar deze wordt niet gedetecteerd.

Als je alléén op een stick hebt gedownload, dan zal deze stick NIET opstarten!

Je moet de gedownloade .iso van Ubuntu 16.04.1 LTS-64 op de USB-stick branden (zoals je doet bij een DVD)
 --deze USB-stick is dan opstartbaar en kan je dan gebruiken om  mee op te starten en om de Ubuntu-distro te kunnen installeren.
Op dit forum zijn al wat topics daarrond  verschenen.
Op de website van Pjotr kan je daar ook heel wat over lezen en uiteraard ook toepassen (volgens jou situatie):
 https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Daarna: uitvoeren wat Nero beschrijft (afhankelijk van jou situatie --heb je niet mee gegeven in jou bericht--), en dan installeren zoals Pjotr beschrijft of zoals in de link, die Suns opgaf, wordt beschreven (installatie-handelingen).

P.S.: indien mogelijk, gebruik een bekabelde netwerkverbinding tijdens de installatie en schakel de schermbeveiliging VOLLEDIG UIT!
Indien géén mogelijkheid tot bekabelde verbinding met de router, vóór de installatie het WiFi-netwerk instellen (zoals Nero vraagt) en dan pas, na de verbinding met het WiFi-netwerk, de installatie uitvoeren.

P.S.2: de schermbeveiliging is niet meer van doen bij de moderne TFT/LCD/LED-monitoren/schermen. Voordien was dit wel nodig bij de CRT-schermen (sommige waren echte kanonnen -- :D ) waarbij het beeld/de tekst in het scherm brandde.
Vandaar: schakel die schermbeveiliger direct uit (je krijgt er last mee tijdens de installatie en ook daarna, tijdens het werken).

Succes!

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 10:41:06 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/05, 11:49:49 »
Je moet de gedownloade .iso van Ubuntu 16.04.1 LTS-64 op de USB-stick branden

@ spievensterke  eerst een gelukkig nieuwjaar , ik dacht dat ik de laatste versie had ( ubuntu 16.04 LTS )
   of ben ik verkeert?
Hendrik

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/05, 14:03:32 »
@Hendrik,
Door middel van updates zou je nu toch de 16.04.1 moeten hebben.
Kijk met de terminal eens wat dit opbrengt:
lsb_release -a
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/05, 18:30:20 »
@Hendrik,
Door middel van updates zou je nu toch de 16.04.1 moeten hebben.
Kijk met de terminal eens wat dit opbrengt:
lsb_release -a
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 19:05:26 door HENDRIK43 »

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/05, 18:40:18 »
@Hendrik,
Door middel van updates zou je nu toch de 16.04.1 moeten hebben.
Kijk met de terminal eens wat dit opbrengt:
lsb_release -a
Eerst en vooral gelukkig nieuwjaar.
ik heb Jou voorstel gedaan , dit is zoals Je aangeeft van 16.04.01 juist.
Maar met systeeminstelling( details geeft het 16.04 TLS.
Voor mij als leek is het niet te begrijpen,ook waar de code vandaan komt om deze in de terminal om te zetten.
Maar ik weet ,het zijn hierwel zeket op dit forum heel slimme ubunters!
Hierbij dank ik Je en groetjes van Hendrik
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 19:04:42 door HENDRIK43 »

Offline fedde

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/12, 19:14:50 »
Beste mensen,
Dank voor alle reacties; heb m'n vrije dag eraan gespendeerd, tevergeefs naar 't lijkt  :(
Downloaden op stick is weliswaar gelukt, branden niet. Heb op m'n ouwe Toshiba een 4.12-versie waarin ik geen Dash heb (?). USB-creator opzoeken zoals Pjotr adviseert is dan ook niet gelukt.
Bij wijzigen Boot krijg ik te zien:
"Boot mode is set to: legacy; Secure boot: off
Change boot mode to:
UEFI Boot Mode, secure boot off
UEFI Boot Mode, secure boot on"
Optie die Nero noemt "UEFI Boot On, Secure Boot Off" staat er niet tussen.
De .iso-bestanden staan op m'n stick, maar worden niet gebruikt bij opstarten, ook niet als ik via F12 de USB-drive selecteer. De USB wordt gelezen (led brandt zelfs) maar vervolgens start gewoon 14.04 v.a. de HD op.
Durf geen gekke dingen met de iso-bestanden v.a. de USB te doen (uitpakken??), dus ben een heeel klein beetje ten einde raad  >:( Heb m'n nieuwe laptop nog niet teruggestuurd noch kapot gesmeten, maar ik kom er niet uit.
Heb 'm wederom teruggezet naar fabrieksinstellingen (14.04). Zolang ik maar niet alle updates download, lijkt 'ie 't te doen.
Heb 2 opties: of stuur 'm terug naar Dell (dan ben ik 'm een poos kwijt. Helpdesk meldt dat ze 't softwareprobleem niet kunnen/mogen oplossen);
of hoop dat iemand die dit leest de tijd heeft om 16.04 te helpen installeren. Telefonisch of live.
Waar je ook woont: kom graag langs. Vrijdag 20-1 vrij, dus als dat zou kunnen....
Alvast dank!

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/13, 11:11:38 »
"Boot mode is set to: legacy; Secure boot: off
Change boot mode to:
UEFI Boot Mode, secure boot off
UEFI Boot Mode, secure boot on"
Optie die Nero noemt "UEFI Boot On, Secure Boot Off" staat er niet tussen.
Een beetje interpreteren...
UEFI Boot Mode, secure boot off is hetzelfde als UEFI Boot On, Secure Boot Off
Waar je ook woont: kom graag langs. Vrijdag 20-1 vrij, dus als dat zou kunnen...
Welke regio?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/13, 21:03:10 »
... zelfde notebook. Ik heb Xubuntu 16.04.1 erop gezet

De installatie van 14.04 heb ik gewoon laten staan. Met de live-USB stick van 16.04.1 heb ik de partitie verkleind en 14.04 een ruimte van 20GB gegeven. Hierna heb ik de installatie uitgevoerd van Xubuntu 16.04.1 naast de bestaande 14.04.  Dat zou voor een gewone Ubuntu 16.04.1 niet anders moeten zijn.
NB: De installatie van de USB-stick werd met een 16.04.1 systeem uitgevoerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/13, 23:40:30 »
Ik heb de HD vervangen door een SSD van 240GB. Daarop staat nu de origimele Ubuntu 14.04 (inmiddels .5), Lubuntu 16.04.1, Debian testing (blokkendoos) en nu Arch.

Offline fedde

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/15, 12:26:44 »
Zaandam/Amsterdam.
Zal zelf ongetwijfeld iets fout doen, maar als absolute beginner ben ik beetje ten einde raad....

Offline ajjp

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/15, 12:38:10 »
Het lijkt me hier al fout te gaan:
Citaat
Downloaden op stick is weliswaar gelukt, branden niet.
Als de .iso alleen gedownload is -in dit geval kennelijk naar de stick- dan is het logisch dat de computer niet vanaf de stick wil booten.
Fedde, het downloaden hoeft niet naar de stick. Het meest voor de hand liggend is downloaden naar je downloadmap. Als de .iso daar eenmaal staat, dan komt pas het branden naar een stick met een speciaal daarvoor geschikt programma, zoals bv. Unetbootin. Als dat branden niet lukt -zoals je schrijft- dan heeft veranderen van BIOS-instellingen geen zin.
Maar wat en hoe lukt er niet met het branden; dat heb je niet duidelijk gemaakt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/16, 10:03:15 »
Zaandam/Amsterdam.
Beetje uit de buurt. Anders graag.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/16, 14:34:05 »
Zaandam/Amsterdam.
Zal zelf ongetwijfeld iets fout doen, maar als absolute beginner ben ik beetje ten einde raad....
fedde, waarom probeer je geen contact op te nemen bij jou in de buurt n.l. Weiland een steunpunt in Wormerveer. Je kunt dit terug vinden op de steunpunten kaart.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/21, 18:07:33 »
Ook hier houdt de topic starter (fedde) zich inmiddels zes dagen stil ...

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/21, 18:53:25 »
Ja, hij zal wel ten einde raad zijn!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/21, 19:15:28 »
Ja, hij zal wel ten einde raad zijn!
Heeft misschien de Dell uit het raam gegooid. :evil:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/24, 18:53:14 »
Het is opgelost.  Hij is hier langs geweest met de dell en een ouwe toshiba. Het was wel een middagje prutsen. Heb uiteindelijk een nieuwe OEM installatie gedaan van Ubuntu Mate 16.04.1  De reguliere installatie zoals ik die altijd doe, lukte niet.. de laptop sloot af en dacht ff dat ie kapot was ... weigerde weer op te starten.
De updates crashte inderdaad constant. Je zou denken deze laptop is gemaakt voor ubuntu... ja klopt maar ze willen blijkbaar niet dat je zelf simpel de boel upgrade naar een nieuwe versie.  Draait nu perfect en installeert alles en updates etc. Blije gebruiker er bij en ik een lekkere fles wijn ;-)
De Toshiba ook voorzien van wat meer geheugen  en een ouwe versie van Xubuntu vervangen door Ubuntu Mate 16.04.1 32 bits.  Was een dual core, dus die kan dat ook wel aan.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/24, 18:56:53 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/01/24, 19:04:15 »
Misschien een tip voor de google tips van Pjotr... bij iedere installatie komt altijd weer die melding dat er een systeem probleem gedectecteerd is... ik zet die standaard uit door het etc/default/apport bestand aan te passen.  Ik vind dit niet terug in je direct doen tips... misschien wel ergens anders... maar die melding doet me altijd denken aan de windows installatie..... nadat die afgerond is kreeg je gelijk de melding: Er is een beveiligingsprobleem geconstateerd....
Makkelijk te verhelpen ... tis maar een idee....
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline HWE64

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/01/24, 19:47:20 »
Het is opgelost.  Hij is hier langs geweest met de dell en een ouwe toshiba. Het was wel een middagje prutsen. Heb uiteindelijk een nieuwe OEM installatie gedaan van Ubuntu Mate 16.04.1  De reguliere installatie zoals ik die altijd doe, lukte niet.. de laptop sloot af en dacht ff dat ie kapot was ... weigerde weer op te starten.
De updates crashte inderdaad constant. Je zou denken deze laptop is gemaakt voor ubuntu... ja klopt maar ze willen blijkbaar niet dat je zelf simpel de boel upgrade naar een nieuwe versie.  Draait nu perfect en installeert alles en updates etc. Blije gebruiker er bij en ik een lekkere fles wijn ;-)
De Toshiba ook voorzien van wat meer geheugen  en een ouwe versie van Xubuntu vervangen door Ubuntu Mate 16.04.1 32 bits.  Was een dual core, dus die kan dat ook wel aan.
Men kan nogmaals zien de belangrijkheid van steunpunten. Ik spreek zelf uit ervaring hiermee. :)
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/01/24, 20:17:08 »
Helemaal eens... ik ben ook maar een gewone ervaren gebruiker en draai mn hand niet om voor een installatie, maar ben je helemaal vers, dan is wat hulp en richting geven toch ook belangrijk. Z
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline fedde

  • Lid
Re: Installeren 16.04 terwijl 14.04 is voorgeïnstalleerd?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/01/26, 14:30:39 »
Was i.d.d. ten einde raad en had de Dell bijna 't raam uitgegooid...! Gelukkig heeft Weiland me daarvan weten te weerhouden  ^-^.
Dusss.... nogmaals dank & laat 't 'm smaken  ;)!
Dank ook alle andere respondenten, ga 'm afsluiten.