Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?  (gelezen 2321 keer)

Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Gepost op: 2011/09/23, 16:53:21 »
Bij de reinstall paar weken geleden was ik vergeten BTRFS te nemen. Nu heb ik geen zin om opnieuw te installeren. Ik kan er op internet niet zo heel veel over vinden of het mogelijk is van Ext4 naar BTRFS. Is het mogelijk om dat te converteren zonder dataverlies?

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/23, 17:03:45 »
Misschien dat je het op een USB-tje uitbundig zou kunnen testen of iets?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/23, 17:23:32 »
Neh, heb even geen USB-tje voor handen ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/23, 18:57:40 »
Voor zo'n ingrijpende bewerking moet je hoe dan ook een backup maken, de kans dat er iets misgaat is vrij groot.
Kan je het niet direct omzetten, dan zou ik de partitie helemaal leegmaken, opnieuw formatteren als BTRFS en dan de backup terugzetten.

Edit:
Je kan natuurlijk ook oefenen op een "image" bestand.
Maak met dd een bestand vol met nullen aan:
dd if=/dev/zero of=/naam/van/imagebestand bs=1M count=1000
Zo krijg je een bestand van 1000 MB.

Vervolgens kan je dat bestand zelf indelen als ext4:
mkfs.ext4 /naam/van/imagebestand

Deze kan je dan mounten als je dat wil:
mount /naam/van/image /mnt/image
Gooi er wat onbelangrijke zut op, en kijk of je het via de bestaande tools om kan zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/23, 19:02:25 door Johan van Dijk »

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/23, 20:03:05 »
Dank Johan, dat kan ik wel proberen. Maar welke tools moet ik dan hebben om het om te zetten? Met GParted wordt de boel alsnog geformatteerd, dus welke tools moet ik dan hebben?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/23, 20:27:13 »
btrfs-tools is het pakket dat je moet hebben.
Met btrfs-convert kan je het fs omzetten.

Oh, en voor anderen die dit lezen, dit staat in de omschrijving van het pakket:
WARNING: Btrfs is under heavy development, and is not suitable for any uses other than benchmarking and review.

Proberen op eigen risico dus, hou er rekening mee dat je je data kan verliezen.

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/23, 20:28:46 »
Uhm, volgens Phoronix is Btrfs al klaar voor productiegebruik, maar soit. Dank voor btrfs-convert, ik ga het proberen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/24, 03:35:49 »
Voor jouw data is het misschien goed genoeg, maar zelfs de ontwikkelaars vertrouwen hun belangrijke data er nog niet aan toe.

Belangrijke punten:
Er is een hele grote kans dat je fs beschadigt bij een vastloper, stroomuitval of andere verstoring.
Er is nog geen goed fsck programma om evt. beschadigingen te repareren.

Als jij denkt dat dit geen probleem voor jou is, prima. Maar productiegebruik? Je kan dan net zo goed de SATA-kabel aansluiten op de kliko. Dat geeft hetzelfde effect, is sneller en geeft geen nare verrassingen ;)

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/24, 09:45:56 »
"Er is een hele grote kans dat je fs beschadigt bij een vastloper, stroomuitval of andere verstoring."

Was dat niet ook het geval bij ext4 in het begin, tenminste, dat je kans had op beschadiging door de door jou genoemde voorvallen? Heb er toen nooit last van gehad, maar sommige anderen wel inderdaad.
Maar wat voor vastloper praten we eigenlijk over?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/24, 10:41:12 »
Als om wat voor reden dan ook je fs niet netjes geunmount wordt kan dat al genoeg zijn.
Als je een technische discussie hierover wil lezen, kijk dan eens op hun mailinglijst:
http://www.mail-archive.com/linux-btrfs@vger.kernel.org/msg11962.html

Jammer dat de kernel.org site er gedeeltelijk/helemaal uit ligt, daar was vast wel meer informatie te vinden.

Maar aangezien je het toch altijd beter weet moet je gewoon doen wat je zelf wil.
Volgens de makers is het nog niet klaar, jij vindt een nieuwssite die wat anders zou beweren geloofwaardiger.
Gebruik maar gewoon BTRFS en hou jezelf maar voor dat data loss alleen anderen overkomt.

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/24, 10:44:47 »
Tja er was een tijd dat ik ReiserFS gebruikte op een linux bak. Dat ging ook helemaal mis, maar het was wel leuk en leerzaam om te gebruiken.

Zelf draai ik al tijden BTRFS (zeker voor data partities, mijn "/"wil ik nog wel eens EXT4 maken voor het voorkomen van herinstallaties).

Op performance gebied zijn EXT4 en BTRFS aan elkaar gewaagd. Op een gewone HDD is BTRFS sneller, op een SDD is EXT4 sneller bij mij (met dezelfde opdrachten en benchmark testen).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jolo

  • Lid
Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/24, 20:11:11 »
Over BTRFS gesproken. Was deze info al gecheckt? https://help.ubuntu.com/community/btrfs Bij mijn weten wordt bij BTRFS nog steeds een aparte EXT2/3/4 boot partitie aangeraden. Want als ik zo check op http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#Features dan zie ik bij Support multiple filesystem types, geen BTRFS staan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/24, 22:44:48 »
@Johan:
"Maar aangezien je het toch altijd beter weet moet je gewoon doen wat je zelf wil."

Beetje vreemde opmerking. Ik stel een vraag en vergelijk daarmee ext4 in de begintijd. Dat was een serieuze vraag en was niks eigenwijs aan bedoeld.

"Volgens de makers is het nog niet klaar, jij vindt een nieuwssite die wat anders zou beweren geloofwaardiger."
Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat op Phoronix had gelezen, maar in de post daarna ging ik er verder niet op in omdat jij me overtuigd had dat het dus nog niet af is. Reden dus ook waarom ik vroeg of dat op hetzelfde neerkwam als met ext4 toen.

"Gebruik maar gewoon BTRFS en hou jezelf maar voor dat data loss alleen anderen overkomt."
Een bijwerking hoeft niet bij iedereen voor te komen. Er is kans op ja, maar dat wil niet zeggen dat het iedereen overkomt. Natuurlijk hou ik het wel voor mogelijk en in gedachten bij de overschakeling naar BTRFS.

@Vincent: Hoe draait het bij jou? Aangezien jij het dus al lange tijd gebruikt.

@jolo: Dank voor de tip!

Offline siegi

  • Lid
Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/24, 23:17:41 »
@vistaus,
De begintijd van ext4 zag er helemaal anders uit dan deze van btrfs.
ext4 was opzich begonnen als een fork van ext3.

Maar test het gerust uit, hoe meer het getest hoe beter. Maar ik houd het liefst mijn data veilig.


Re: Ext4 naar BTRFS: mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/24, 23:32:31 »
@siegi: Het ging mij dan ook om de mogelijke bijwerkingen die er toen bij ext4 waren of dat niet min of meer hetzelfde was als nu btrfs ;)