Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tags in de wiki introduceren  (gelezen 3385 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Tags in de wiki introduceren
« Gepost op: 2010/08/21, 14:52:46 »
Op de wiki zwerven nog wel eens wat pagina's rond die wel een update kunnen gebruiken. Een voorbeeld is de paragraaf 'Open Computer Magazine'bij Meetings. De laatste meeting was van oktober 2009. Verder zijn er een hoop pagina's waarvan ik denk dat ze binnenkort wel bijgewerkt worden, maar zeker weten...

Om dit alles wat overzichtelijker te maken is mijn idee om tags te introduceren in de wiki. Als je vindt dat een pagina bijgewerkt moet worden, kun je hier een tag aan toevoegen. Zie een voorbeeld op de engelstalige wiki. Het mooie is dat je gemakkelijk een lijst beschikbaar hebt met alle pagina's die een update nodig hebben: https://help.ubuntu.com/community/Tag/NeedsExpansion/List
Als het nodig is kunnen we nog meer soorten tags toevoegen, maar ik wil graag met "heeft update nodig" beginnen.

Wat vinden jullie hiervan? Of zijn er misschien makkelijkere dingen om het doel te bereiken?
Graag hoor ik jullie mening hierover.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/21, 15:55:09 »
Het lijkt mij (als niet lid van het DOC team) een goed idee.
Ook door het steeds uitkomen van nieuwe versies van programma's en 6 maandelijks Ubuntu, kan er te makkelijk iets vergeten worden (lijkt mij).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/21, 15:59:41 »
Goed idee.

Er was al een prototype van gemaakt door gebruik te maken van:

<<Include(StatusOud)>>

Welke pagina's deze "status" hebben kan je zien op:

http://wiki.ubuntu-nl.org/ZoekStatusOud

Zoiets bedoel je toch? Is dit iets om uit te bouwen / te verbeteren?

 :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/21, 16:02:15 »
Goede opmerking Wazzzaaa!

We zouden kunnen afspreken om aan artikels die moeten worden geüpdate vanboven een header toe te voegen met een tekst als "Deze pagina is verouderd en moet worden vernieuwd" ( een voorbeeld van hoe zo'n header eruitziet kun je hier zien ) en aan deze dan de macro die Testcees noemde toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/21, 16:04:53 door Joshua822 »

Offline Double12

  • Lid
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/21, 18:34:24 »
We zouden kunnen afspreken om aan artikels die moeten worden geüpdate vanboven een header toe te voegen met een tekst als "Deze pagina is verouderd en moet worden vernieuwd" ( een voorbeeld van hoe zo'n header eruitziet kun je hier zien ) en aan deze dan de macro die Testcees noemde toe te voegen.
Beter nog, de macro StatusOud zo uitbreiden dat hij ook gelijk de tekst "Deze pagina is verouderd en moet worden vernieuwd" laat zien. Dan hoef je aan elke verouderde wiki-pagina maar één regeltje toe te voegen.

Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/21, 20:49:13 »
Ik ben voor het idee :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/22, 22:55:32 »
Hey, testcees heeft al een mooi begin gemaakt door tags van de engelstalige wiki over te nemen. Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/Labels
Goed werk!

Echter vind ik het idee van oud erg mooi. http://wiki.ubuntu-nl.org/ZoekStatusOud
We kunnen daar (NOG :P) een nieuw label voor bedenken?

Verder denk ik dat we het label "Dubbel artikel" en "te wissen" kunnen combineren.
Dan voeg je een "te wissen" label toe met als commentaar "dubbel, zie /AnderArtikel"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Double12

  • Lid
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/22, 23:04:54 »
Ziet er echt heel goed uit die labels :)
Ik ben het met Wazzzaaa eens, "dubbel" is ook een vorm van "te wissen".

Ik zat er ook aan te denken om "Voldoet niet aan de richtlijnen" en "Uitbreiding nodig" samen te voegen. Dit zijn wel verschillende dingen, maar als er uitbreiding nodig is betekent dat ook dat het artikel niet aan de richtlijnen voldoet. Dit om het aantal labels overzichtelijk te houden.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/22, 23:08:21 »
Ja, alle tags zijn nu overgenomen als label. "Pagina te lang" zal denk ik bijna niet gebruikt worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/22, 23:18:22 »
Double12: "Voldoet niet aan de richtlijnen" en "Uitbreiding nodig" vind ik toch erg verschillende dingen. Voldoet niet aan de richtlijnen, betekent dat de taal, opmaak niet voldoende is. Dat kan door iedereen verholpen worden. Uitbreiding nodig, betekent dat er nog nieuwe informatie op de pagina bij moet komen. Hiervoor is dus kennis van de desbetreffende onderwerp nodig.

Wazzzaaa: Pagina te lang zal niet snel voorkomen, maar de label kunnen we denk ik gewoon behouden, het zit niemand in de weg en is het een keer nodig, dan kunnen we deze meteen gebruiken.


Zelf heb ik nog een heel ander idee. Maar dit zal veel meer tijd kosten om te implementeren. Het idee heb ik van de documentatie van blender (die nu even offline is), namelijk documentatie per versie.

Zo kunnen we dan bijvoorbeeld de url http://wiki.ubuntu-nl.org/10.04/Installatie en http://wiki.ubuntu-nl.org/9.10/Installatie hebben. http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie verwijst dan naar de laatst stabiele versie van Ubuntu (10.04). Om een hoop dubbel werk te voorkomen, kunnen we (doen ze ook bij blender) de oude pagina's van de oude release kopiëren naar de nieuwe en dan een label toevoegen dat deze uit de oude versie komt en nog geüpdatet moet worden. Op dat moment kan per pagina de wijzigingen doorgevoerd worden (als die er zijn) en de tag verwijderd worden. Zo behouden we de handleidingen van de oude versies, zodat ook de LTS'ers altijd de goede documentatie hebben.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/22, 23:24:19 »
Dat van die versies kan wel handig zijn, vooral bij installatie handleidingen e.d.
Maar hoe zie je dat dan voor pagina's die eigenlijk niet echt aan een versie zijn gebonden? Zoals: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo ?
Ik vind het eigenlijk sowieso onhandig dat daar een versie bij moet staan. Als het aan mij ligt zet je bij zoiets neer: vanaf versie X
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tags in de wiki introduceren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/23, 00:34:42 »
Volgens mij is de gedachte van het Engelstalige wiki team dat een TeWissen label meer urgentie heeft dan een Dubbel label.

Als er een label TeWissen is geplaatst moet hier met voorrang naar worden gekeken: Het kan gaan over reclame, spam, verwijzingen naar dubieuze software enz.

Het label Dubbel is minder belangrijk en er kan worden ontdubbeld als daar gelegenheid voor is. Dat de informatie en/of de pagina dan gewist wordt is mij ook duidelijk. :P

Maar de wens om het aantal Labels zo klein mogelijk begrijp ik ook....

http://wiki.ubuntu-nl.org/Labels

Het label StatusOud met een omschrijving als "Deze pagina is verouderd en moet worden vernieuwd" was wel het oorspronkelijke plan maar daar zie ik bij nader inzien de toegevoegde waarde niet meer van. Labels zijn daar volgens mij niet voor bedoeld.

Documentatie verouderd per definitie en moet regelmatig worden geverifieerd en onderhouden.  :P

Daar helpt de GeschiktVoor macro bij. Er is zoveel documentatie op internet te vinden maar altijd is de vraag: hoe recent is dit? Met onze GeschiktVoor macro is dat duidelijk.

De macro moet niet negatief worden gezien als niet geschikt voor andere versies". In de regel is documentatie van de ene versie ook (en vaak ongewijzigd) toepasbaar op een andere versie. :)
Klik links bovenin op Documentatie