Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desinstallatie van manuale packages?  (gelezen 663 keer)

MarnixDL

  • Gast
Desinstallatie van manuale packages?
« Gepost op: 2008/11/23, 00:55:59 »
Hallo, Ik heb op mijn eepc 900xp (celleron900 MHz - 1 Gig geheugen) Ubuntu 8.10 geïnstalleerd. Werkt super en heb nu ook mijn draadloze kaart in dienst gekregen.

Heb nu ook skype geïnstalleerd. (manuele package .deb(dubbel click en was geïnstalleerd)). Als ik nu een tar.gz package wil instaleren hoe doe ik dit dan?

Als ik deze manuele parketten wil verwijderen hoe doe ik dit dan? Deze verschijnen niet in de package manager.

Alvast bedankt voor Julie hulp

Re: Desinstallatie van manuale packages?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 00:59:44 »
Een tar.gz installeren is niet altijd even simpel. Soms lukt het, maar soms is het ook zoeken, zoeken, zoeken.

Een goedgemaakte tar, kunt ge simpel installeren met 3 commandos:
./configure
make
sudo make install

De output van ./configure zal dan normaal ook moeten aangeven welke bijkomende pakketten missen.

Om te verwijderen volstaat dan:
sudo make uninstall

Maar het beste is om het gewoon bij softwarebronnen en deb-pakketjes te houden.

MarnixDL

  • Gast
Re: Desinstallatie van manuale packages?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/23, 01:04:15 »
Alvast bedankt,

Ga het even proberen, als je 5 manuele pakketjes hebt geherinstalleerd hoe weet het systeem dan welk hij moet desinstalleeren?

Thanks! :D

Re: Desinstallatie van manuale packages?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/23, 01:06:02 »
Ge moet de uitgepakte tar bewaren. Het uninstall commando moet in de map van het programma dat ge weg wilt uitgevoerd worden (de drie eerste commandos trouwens ook).

Dus even met de terminal naar die map gaan (cd /pad/naar/map) en dan de commandos.