Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Evince wil document niet openen.  (gelezen 1011 keer)

(Opgelost) Evince wil document niet openen.
« Gepost op: 2010/01/11, 14:14:31 »
Sinds ik Adobe Reader van mijn PC heb gemikt, opent Evince alles. Althans tot nu toe, want mijn rekening bij Tele2 wil hij (of zou het een zij zijn) niet openen. Als ik het probeer, opent zich een venster met de mededeling:
/tmp/Invoice_640980163.pdf kon niet worden geopend omdat de ermee geassocieerde hulptoepassing niet bestaat. Wijzig de associatie in uw voorkeuren.
De hamvraag nu is: wat moet ik precies veranderen?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/11, 19:23:59 door HermanDegenhart »

Re: Evince wil document niet openen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/11, 16:18:28 »
als je het bestand opent, krijg je een dialoogvenster waar je kan kiezen tussen 'opslaan' of 'openen met' en bij dat laatste krijg je een standaardoptie + de mogelijkheid om een ander programma aan te duiden. ik weet niet precies waar in het bestandssysteem de uitvoerbestanden zitten, maar je kan vanuit je menu 'toepassingen' bijvoorbeeld een snelkoppeling kopiƫren voor evince naar je bureaublad. doe dat en kies vervolgens 'openen met - ander', ga naar 'bureaublad' en kies de aangemaakte snelkoppeling.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Evince wil document niet openen.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/11, 16:25:18 »
met
which evince
zal je vinden dat "evince" geladen wordt door het bestand /usr/bin/evince. Het is dus niet nodig eerst nog een shortcut te maken.

Nu is uit de vraag niet duidelijk hoe je het pdf bestand probeert te openen. Door in bestandsbeheer (nautilus) erop dubbel te klikken? Via een link in de webbrowser? Waar je een instelling moet aanpassen, hangt af van het antwoord op deze vraag.

(Opgelost) Re: Evince wil document niet openen.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/11, 19:23:11 »
Heren, wat is het leven soms toch eenvoudig. In plaats van op openen te klikken klikte ik op opslaan. Vervolgens klikte ik op het opgeslagen bestand en zie; het bestand opende zich. De les is dus: gaat het niet linksom, probeer het dan rechtsom. Waarschijnlijk gaat het dan wel.
Allemaal bedankt voor jullie inspanningen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: (Opgelost) Evince wil document niet openen.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/11, 20:40:53 »
Het was dus vanuit firefox dat je het document wilde openen. Je kan dus het advies van kenvanroose volgen, maar zonder die snelkoppeling, dus:

als je het bestand opent, krijg je een dialoogvenster waar je kan kiezen tussen 'opslaan' of 'openen met' en bij dat laatste krijg je een standaardoptie + de mogelijkheid om een ander programma aan te duiden. ik weet niet precies waar in het bestandssysteem de uitvoerbestanden zittenDuid nu als programma aan: /usr/bin/evince. Daarna heb je ook (terug) de mogelijkheid zonder omwegen het pdf bestand rechtstreeks vanuit Firefox te openen.

Door installatie van Adobe Reader was Adobe aangeduid als programma om PDF te openen. Door Adobe Reader er af te knikkeren, was het programma er niet meer. En Firefox is niet slim genoeg om vooralsnog terug evince te gebruiken. Je moet het 'em even zeggen.