Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand hier ervaring met Deja Dup? Is er een alternatief?  (gelezen 592 keer)

FrSu

  • Gast
Iemand hier ervaring met Deja Dup? Is er een alternatief?
« Gepost op: 2019/10/30, 18:53:48 »
Ik begrijp niets van de structuur die DD maakt in een back-up map op mijn externe USB disc. Heb er inmiddels een flink aantal mappen op staan en heb vandaag een nieuwe back-up gemaakt in een map, die weliswaar de datum van vandaag heeft, maar ik vraag mij nu af of met een herstel actie de juiste data wel weer terug komt.

Ik had in Win vroeger AlwaysSync en die maakte een kloon van mijn mappen op een externe schijf en werkte daarna steeds in korte tijd alleen de verschillen bij tussen de bronmap en de externe data opslag schijf. Dat zou ik het liefst nu ook in Linux zien. Is dan makkelijk te checken of alles er is. Met DD lijk ik dit niet te kunnen zien. Weet iemand een goed alternatief hiervoor a la AlwaysSync?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Iemand hier ervaring met Deja Dup? Is er een alternatief?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/30, 19:34:32 »
Hoi FrSu,

Ik heb een hele tijd geleden een complete backup van DD teruggezet in mijn rol als steunpunt. De oorspronkelijke PC was gecrashed, maar er was een serieuze backup gemaakt. Een grote! Dat was erg verstandig want de betrokkene deed een universitaire studie in een andere taal en een andere schriftsoort.

Voor de klus heb ik dat DD volledig bestudeerd en daarbij ook een proefsysteem gebouwd om te bekijken hoe dat DD werkte . Waar de eventuele missers zouden kunnen zitten enzo. Volgens mij is er geen Nederlandse vertaling.

Het is al lang geleden en de details zijn nou wel vervlogen, maar dat DD heeft bij mij een uitstekende indruk nagelaten. Niks mis mee. Die hele backup is zonder enig mankeren uiteindelijk teruggezet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Iemand hier ervaring met Deja Dup? Is er een alternatief?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/30, 22:09:33 »
Ja, Luckybackup.
Daar zijn al vele draadjes over op dit forum.

Re: Iemand hier ervaring met Deja Dup? Is er een alternatief?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/31, 16:43:37 »
Deja Dup werkt bij mij goed op Xubuntu, althans, bij de installatie heb ik na het maken van een backup de backup teruggezet (ter controle) en dat ging probleemloos. Wekelijks wordt er een backup gemaakt maar heb het programma nog nooit nodig gehad.
Idem voor TimeShift werkt ook probleemloos, vanwege gekloot met terminal opdrachten wel gebruikt, maar ook probleemloos. Ik heb niks te klagen :)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen