Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot met Windows 10  (gelezen 1147 keer)

Offline Xaro

  • Lid
Dual boot met Windows 10
« Gepost op: 2016/03/10, 11:59:55 »
Ik wil naast mijn laptop nu ook mijn desktop in dual boot hebben met win10. Met dezelfde dvd waar de installatie op mijn laptop probleemloos verliep, start de installatie vanaf de dvd wel op maar er wordt geen OS (Win10 dus) gevonden. Ik heb dan maar de installatie afgebroken, daar ik vreesde mijn windows10 -os te verliezen.
Hoe pak ik dit aan?
Mvg.


Offline Xaro

  • Lid
Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/11, 11:54:55 »
Ik heb een poging gewaagt, en ben tot de vaststelling gekomen dat ik nog een grotere nitwit ben dan ik al dacht.
Zit nu op mijn HD met een partitie van 450 GB die gemerkt staat als onbruikbaar! We zoeken verder naar een oplossing.

Offline Xaro

  • Lid
Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/11, 12:00:44 »
Sorry, maar ben nog vergeten vermelden dat de win 10 versie er gekomen is via de gratis update, en ik er dus geen installatie disks van heb. Oorspronkelijk stond er win 7 OEM op van bij de aanschaf v/d pc ( ook daar dus geen install disks van, alleen een herstelpartitie op de Hd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/11, 12:52:32 »
Je zou kunnen overwegen om een schone installatie te doen van Windows 10, met behulp van dit gratis legale iso-bestand: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Kies bij "Versie" de bovenste optie, dus "Windows 10".

Je kunt dat iso op een DVD branden net zoals je dat doet met een Ubuntu-iso. Start je computer op vanaf de W10-DVD en installeren maar.

Aangezien je Windows 10 al gevalideerd hebt bij Microsoft, zou je productactivatie automatisch moeten lukken. Noteer voor alle zekerheid eerst je productsleutel.

Het voordeel van deze aanpak is tweeledig: je kunt schoon schip maken door de hele schijf aan de nieuwe W10 te geven, waardoor je een overzichtelijke en correcte schijfstructuur zou moeten krijgen. Bovendien krijg je een volledig schone W10 zonder rotzooi erin van vroeger.

Daarna kun je dan alsnog proberen om Ubuntu te installeren naast W10.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/11, 13:00:40 door Pjotr »

Offline Xaro

  • Lid
Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/11, 15:59:37 »
Ok, dank u; Ik moet nu weg en zal dat morgen of zo eens proberen. Moet trouwens eerst nieuwe dvd's halen.
Mvg

Offline Xaro

  • Lid
Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/13, 19:33:56 »
Windows10 opnieuw geïnstalleerd. Vraagt bij opstarten om wachtwoord, en zegt dan dat dit wachtwoord ongeldig is
Wat nu?
Ik begin er sterk over te denken om de hele windows toestand eraf te gooien via installatie van Ubuntu.
Mvg

Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/14, 07:59:14 »
Windows10 opnieuw geïnstalleerd. Vraagt bij opstarten om wachtwoord, en zegt dan dat dit wachtwoord ongeldig is
Wat nu?
Ik begin er sterk over te denken om de hele windows toestand eraf te gooien via installatie van Ubuntu.
Mvg
bij het downloaden van Windows 10 van de side van microsoft  staat de wachtwoord code er gewoon bij legale Windows 10
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Xaro

  • Lid
Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/14, 11:09:35 »
Ben vandaag opnieuw opgestart met het geweigerde paswoord en alles loopt normaal.
In mijn schijfbeheer staat echter nog altijd een niet toegewezen logische partitie.
Ik zal maar eens uitkijken naar een technieker die mijn pc eens goed onder  handen kan nemen, want zelf geraak ik er blijkbaar niet uit >:(
Mvg

Re: Dual boot met Windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/15, 20:42:24 »
Dat zal dan de Ubuntu partitie zijn,denk ik..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.